Forlaget Columbus

USA's udfordringer

5.5 USA's internationale udfordringer og afsnittet USA's økonomi er en udfordring for fortsat global lederskab

Tjek-på-lektien 

  • Hvad udfordrer USA's internationale magtposition brug figur 5.17?

  • Hvornår regner man med, at Kina vil overtage positionen som verdens største økonomi, inddrag figur 5.18?

  • Hvilke internationale organisationer nævnes i teksten s.231-232?

  • Hvad kalder man igangværende frihandelsforhandlinger?

 

Øvelsesopgaver 

  • Opstil en model (gerne inspireret af figur 5.17) som illustrerer, hvilke internationale udfordringer, som USA står over for lige nu. Det er vigtigt, at den eller de internationale udfordringer, som i mener, er de mest alvorlige lige nu, fremtræder meget tydeligt i modellen. Det kan man gøre enten ved en farvemarkering, gøre kasser eller cirkler større eller mindre, bruge pile osv. I skal kunne begrunde, hvorfor I netop peger på disse udfordringer

  • Redegør kort for professor G. John Ikenberrys analyser omkring USA og den liberale verdensorden. Diskuter hvorvidt I er enige eller uenige i Ikenberrys analyser.

Hvad har præget USA's sikkerhed- og udenrigspolitik i 2010'erne

Tjek-på-lektien

  • Forklar figur 5.19 (militære udgifter)

  • Sammenlign forskellene mellem USA's og Kinas forsvarsbudgetter (brug figur 5.19)

  • Hvorfor har USA gennemført besparelser hos det amerikanske forsvar?

  • Hvad handler det politiske udspil ”Sustaining US Global Leadership” om?

  • Hvad menes med ordet ”militær-industrielle-kompleks”

  • Hvad er det for et sigende udtryk, som den neokonservative Robert Kagan har skrevet?

  • Hvad betyder anti-amerikanisme (læs og redegør for tekstboks 5.12?)

Øvelsesopgaver Undersøg og diskuter hvordan det egentlig er gået for USA med at efterleve de forskellige besparelseskrav og nye tiltag som blev præsenteret i det sikkerhedspolitiske dokument ”Sustaining US Global Leadership in the 21.Century”. Diskuter hvad der kan forklare, at det måske ikke er gået helt, som man ønskede. I den forbindelse skal I inddrage figur 5.7 s.2.07. Gruppearbejde (3 personer):
I tekstboks 5.12 beskrives begrebet anti-amerikanisme. Diskuter med hinanden om det er en rimelig kritik, som rejses mod USA i tekstboksen. I fællesskab skal I nu finde yderligere 2-3 områder, hvor USA's holdninger, værdier og handlinger i det internationale skaber en øget anti-amerikanisme. Afslut jeres gruppearbejde med at rangorden de 2-3 nye forhold, som I selv har fundet, med de 4 forhold der er angivet i figur 5.20. Opsamling i klassen hvor gruppernes forskellige svar præsenteres og diskuteres. Individuelt:
- Hver elev skriver et kort debatindlæg, hvor han eller hun argumenterer for meget tydelige anti-amerikanske holdninger.
- Udarbejd dernæst en anti-amerikansk propagandaplakat ved hjælp at det digitale værktøj Gloogster, som illustrerer den kritik der er præsenteret i argumentationen. Gloogster ( www.glogster.com ) er et gratis program som skal downloades inden det kan bruges. Pararbejde:
- Herefter bytter eleverne deres anti-amerikanske debatindlæg med en makker. De skal læse makkerens anti-amerikanske argumentation grundigt igennem og derefter skrive en modargumentation der tydeligt forsvarer USA's holdninger, værdier og handlen i verden.
- Afslut med at læse jeres modargumentation op for makkeren Gruppearbejde:- Dernæst går eleverne nu sammen i grupper af 5, hvor de får mulighed for at præsentere deres anti-amerikanske propagandaplakater og de kan her forklare, hvilke overvejelser der ligger bag (budskab, brug af virkemidler osv.) - Grupperne udvælger herefter en vinderplakat, og fortæller det til læreren. Gruppen skal skrive en kort faglig motivation for valg af vinderplakat, vinderen i gruppen må ikke være med til at skrive motivationen. Øvelsen afrundes med en fælles opsamling, hvor grupperne præsenterer deres forslag til vinderplakater og motivationen herfor.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)