Forlaget Columbus

USA's udfordringer

1.6 og 1.6.1 Den amerikanske forfatning

Tjek-på-lektien-spørgsmål

  • Hvad svarer den amerikanske forfatning til i Danmark?
  • Hvad indeholder den amerikanske forfatning?
  • Hvad betyder exceptionalisme (se tekstboks 1.2)?
  • Hvilket centralt amerikansk dokument har i særlig grad inspireret Forfatningen?
  • Forklar konceptet den amerikanske drøm (Inddrag i den forbindelse tekstboks 1.3)
  • Hvorfor siger man, at den amerikanske forfatning er et levende dokument?
  • Hvilke værdier betoner Forfatningen?
  • Hvad danner forfatningsteksten grundlag for?
  • Hvornår blev den amerikanske forfatning vedtaget?
  • Hvem er the founding fathers?
  • Hvad er en amendment?
  • Hvad er The Bill of Rights?
  • Hvad menes der med sætningen "In God We Trust - All Others Pay Cash"?
  • Hvorfor taler man om USA som enten en nationalstat eller stat-nation (se tekstboks 1.4)

Øvelsesopgaver

  • Diskussions- og øvelsesopgaver: Sammen med din sidemakker skal I genlæse følgende passage fra bogen
    "Amerika blev på den måde dels skabt i opposition til den gamle verden i Europa og dets autokratier dels som en slags eksodus (i det gamle testamente er eksodus udtryk for israelitternes udvandring fra Ægypten), hvor guds udvalgte folk (puritanerne), rejste mod det forjættede land for at bevise deres sande tro over for gud. Puritanernes projekt blev så at sige at skabe et samfund, hvor gud og troen var højeste autoritet og at troskabspagten mellem gud og det nye folk i Amerika skulle tjene som lysende eksempel for resten af verden." (s.30)
  • Sammenlign ovenstående tekststykke fra bogen med nedenstående uddrag fra tidligere præsident George W. Bushs tale fra Republikanernes nationale konvent i september 2004 og diskuter, hvorvidt den "puritanske arv" fortsat lever videre i det amerikanske samfund og i amerikansk politik. Bush' tale er godt 16 år gammel, man skal undersøge (via nettet) om f.eks. den nuværende præsident Trump eller demokraternes præsidentkandidater Joe Biden har udtalt sig på lignende vis.
    "Young women across the Middle East will hear the message that their day of equality and justice is coming. Young men will hear the message that national progress and dignity are found in liberty, not tyranny and terror. Reformers and political prisoners and exiles will hear the message that their dream of freedom cannot be denied forever. And as freedom advances, heart by heart, and nation by nation, America will be more secure and the world more peaceful.

    America has done this kind of work before, and there have always been doubters. In 1946, 18 months after the fall of Berlin to allied forces, a journalist wrote in the New York Times wrote this: "Germany is a land in an acute stage of economic, political and moral crisis. European capitals are frightened. In every military headquarters, one meets alarmed officials doing their utmost to deal with the consequences of the occupation policy that they admit has failed," end quote...

    Fortunately, we had a resolute president named Truman who, with the American people, persevered, knowing that a new democracy at the center of Europe would lead to stability and peace. And because that generation of Americans held firm in the cause of liberty, we live in a better and safer world today.

    The progress we and our friends and allies seek in the broader Middle East will not come easily or all at once. Yet Americans, of all people, should never be surprised by the power of liberty to transform lives and nations. That power brought settlers on perilous journeys, inspired colonies to rebellion, ended the sin of slavery, and set our nation against the tyrannies of the 20th century. We were honored to aid the rise of democracy in Germany and Japan, Nicaragua and Central Europe and the Baltics, and that noble story goes on.

    I believe that America is called to lead the cause of freedom in a new century. I believe that millions in the Middle East plead in silence for their liberty. I believe that given the chance, they will embrace the most honorable form of government ever devised by man.

    I believe all these things because freedom is not America's gift to the world; it is the almighty God's gift to every man and woman in this world.

    This moment in the life of our country will be remembered. Generations will know if we kept our faith and kept our word. Generations will know if we seized this moment and used it to build a future of safety and peace. The freedom of many and the future security of our nation now depend on us.

    And tonight, my fellow Americans, I ask you to stand with me"

    G.W. Bush acceptance speech 2.9.2004

  • Se optagelse med nuværende præsident Donald Trumps tiltrædelsestale (Inaguration speech) som USA's 45. præsident fra januar 2017 (findes på youtube).
    Undersøg denne tale for elementer, der kan relateres til de grundlæggende amerikanske værdiforestillinger som immigrant, moralske, religiøse og Frontier værdiforestillinger samt de politiske, sociale og menneskelige værdiforestillinger.
  • Øvelse med lydklip: Eric Foner fortæller om "The Frontier Myth" og amerikansk exceptionalisme
    • Hvem fandt på navnet "The Frontier Myth"?
    • Hvad handler "The Frotier Myth" om, og hvilken indflydelse har denne myte, ifølge Eric Foner, haft på amerikanernes selvforståelse?
    • Er "The Frontier Myth" noget særligt amerikansk?
    • Hvilke problemer, mener Eric Foner, at der er indbygget i The Frontier Myth?
    • I interviewet forklarer Eric Foner, at den amerikanske exceptionalisme er indlejret i "The Frontier Myth", og at denne myte tjener som redskab til vise verden USA's exceptionalisme. Hvordan er myten et redskab til at understrege den amerikanske exceptionalisme?
    • Hvad kan, ifølge professor Eric Foner, forklare, at amerikanerne er så aktive, specielt militært, på den internationale scene, og hvordan legitimerer amerikanerne deres tilstedeværelse mange steder i verden?
  • Sammenlign den danske Grundlovstekst og den amerikanske forfatningstekst. Hvilke ligheder og forskelle kan findes i de to forfatningsdokumenter? (begge dokumenter er lettilgængelige på nettet)
  • Diskuter det menneskesyn, som kommer til udtryk i Forfatningen og som den danske historiker David Gress betegner snilde og snuhed. I diskussionen kan I stille jer selv spørgsmålet om mistro eksempelvis kun knytter sig til det amerikanske samfund - eller om det også ses i det danske eller andre samfund.
  • Undersøg: Undersøg lykke-niveauet i henholdsvis Danmark og USA: Indhent informationer via nettet til at sammenligne lykkeniveauet blandt de to landes befolkninger, bl.a. via World Happiness Report 2020.
  • Diskuter og vær metodisk kritiske: I forbindelse med undersøgelsen af lykke er det meget vigtigt, at I gør jer en række metodeovervejelser omkring undersøgelsernes validitet (gyldighed/sandhed) og reliabilitet (troværdighed). I den forbindelse kan kapitel 8 (s.164-169) i Metodenbogen af Vibeke Allerup Petersen, Anders Hassing og Per Henriksen, Forlaget Columbus 2018 med fordel anvendes.
  • Diskussion: Diskuter jeres resultater - hvad har I fundet frem til? Det I har fundet frem til, skal I også forsøge at forklare, så det er meget vigtigt, at I skriver nogle begrundelser ned (også selv om det kan være lidt løse påstande), som I kan anvende til at begrunde eller dokumentere jeres resultater af arbejdet med det empiriske materiale. På den måde får I styrket jeres kompetence til at opstille og forklare hypoteser samt være metodisk bevidste om jeres fremgangsmåde.
  • Gruppearbejde: Find forskellige udtryksformer (taler, musik, film, symboler, bygninger osv.) hvor den amerikanske exceptionalisme kommer til udtryk. I skal dels pege på noget helt konkret dels kunne begrunde, hvordan lige præcis dette er et udtryk for amerikansk exceptionalismen.
  • Øvelse med filmklip: Sheryll Cashin fortæller om den amerikanske drøm
    Spørgsmål til filmen:
    • Hvordan forklarer Sheryll Cashin ”den amerikanske drøm”?
    • Hvad mener Sheryll Cashin, når hun siger ”it’s still a powerfull idea even though we are not living up to it these days”?
    • Diskuter om det er blevet lettere eller vanskeligere at udleve den amerikanske drøm i dag.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)