Forlaget Columbus

C samfundet i flere perspektiver

Læsefokusspørgsmål til kapitel 3: Forskelle i Danmark

3.1 Store forskelle i lille Danmark?

  • 1. Hvad er kvantitativ metode?
  • 2. Hvad er kvalitativ metode?
  • 3. Hvad betyder urbanisering?
  • 4. Hvad er sammenhængen mellem uddannelse og urbanisering?

3.2 Centralisering af velfærdsstaten

  • 5. Hvordan kommer centralisering af velfærdsstaten til udtryk?
  • 6. Kan du finde eksempler fra dit eget liv, hvor du har oplevet at velfærdsinstitutioner blev centraliseret?
  • 7. Repetér magtens tredeling: Hvad er pointen med at dele magten i tre?
  • 8. Hvad var formålet med strukturreformen?
  • 9. Hvilke fordele og ulemper er der ved hhv. centralisering og decentralisering?

3.3 Hvem bor i yderkommunerne?

  • 10. Hvad er én årsag til, at kommunerne bruger mange ressourcer på beskæftigelsesindsatser?
  • 11. Hvad mener Pierre Bourdieu med begrebet ’kapital’?
  • 12. Hvordan skal Pierre Bourdieus begreb om ’habitus’ forstås?
  • 13. Skriv stikord til Bourdieus tre former for kapital, så du kan huske dem.
  • 14. Hvad er Kasper Møller Hansens og Rune Stubagers forklaring på, at borgerne i yder- og bykommunerne har forskellig vælgeradfærd?
  • 15. Hvad er Bourdieus pointe om vælgernes stemmeadfærd?
  • 16. Kig på figur 3.13. Hvad overrasker dig, og hvad er, som du forventede?

3.4 Hvordan har velfærden det i yderkommunerne?

  • 17. Hvilke fordele og ulemper ser du ved, at flere børn går på privat- eller friskole?
  • 18. Er det problematisk, at der i gennemsnit går længere tid, før politiet kommer ud til borgere på Langeland end til borgere i Odense. Begrund dit svar.
  • 19. Hvorfor er ægtefællejobs vigtige?

3.5 Hvordan har erhvervslivet det i yderkommunerne?

  • 20. Repetér det økonomiske kredsløb: Hvad symboliserer pilene?
  • 21. Hvorfor går outsourcing hårdere ud over yderkommunerne end bykommunerne?
  • 22. Hvorfor er en høj produktivitet positiv?

3.6 Hvordan fremstiller medierne yderkommunerne?

  • 23. Hvorfor kaldes medierne ’Den fjerde statsmagt’?
  • 24. Hvad betyder det, at medierne har en ’dagsordensættende funktion’?
  • 25. Hvad betyder ’diskurs’?

3.7 Hvilke løsninger er der på yderkommunernes udfordringer?

  • 26. Repetér velfærdstrekanten: Hvad ligger der i begreberne stat, civilsamfund og marked?
  • 27. Hvad argumenterer de fordelingspolitisk venstreorienterede for i forhold til yderkommunerne?
  • 28. Hvad argumenterer de fordelingspolitisk højreorienterede for i forhold til yderkommunerne?
  • 29. Find ’kodeord’ eller centrale sætninger i figur 3.24, som viser dig, om der er tale om et højre- eller venstreorienteret synspunkt.
  • 30. Hvilke argumenter er der for og imod udflytningen af statslige arbejdspladser?
  • 31. Hvad karakteriserer ’systemverdenen’?
  • 32. Hvad karakteriserer ’livsverdenen’?
  • 33. Hvad mener Jürgen Habermas med at systemverdenens logik koloniserer livsverdenen?
  • 34. Er civilsamfundet svaret på yderkommunernes trængsler? Hvad mener du?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)