Forlaget Columbus

C samfundet i flere perspektiver

Læsefokusspørgsmål til kapitel 4: Demokrati under pres

4.2 Idealer om demokrati

  • 1. Hvad betyder demokrati?
  • 2. Hvornår blev der indført demokrati i Danmark?  
  • 3. Hvor stor en andel af befolkningen kunne stemme ifølge Danmarks første grundlov?
  • 4. Hvilke syv grupper stod udenfor demokratiet?   

4.3 Tre opfattelser af demokratiet

  • 5. Hvad mener Alf Ross med konkurrencedemokrati?
  • 6. Hvilke argumenter er der for konkurrencedemokrati?
  • 7. Lav ud fra tabellerne 4.1 – 4.5 en profil på den gruppe der har højest valgdeltagelse og den gruppe, der har lavest valgdeltagelse.  
  • 8. Hvad er demokratikampagnen ”stemmer på kanten”?    
  • 9. Hvad argumenterer Hal Kochs for med deltagelsesdemokrati?
  • 10. Hvordan er venligboerne et eksempel på deltagelsesdemokrati?
  • 11. Hvordan skal begrebet ’medborgerskab’ forstås ud fra Marshalls perspektiv?
  • 12. Hvad er civile rettigheder?
  • 13. Hvad er politiske rettigheder?
  • 14. Hvad er sociale rettigheder?
  • 15. Hvad er forskellen på formelle rettigheder og reelle muligheder?
  • 16. Hvad er forskellen på en citizen og denizen?
  • 17. Hvordan kan man undersøge, om borgerne udnytter deres rettigheder i praksis?

4.4 Kønspolitik i en dansk sammenhæng

  • 18. Hvilke af de milepæle teksten beskriver, synes du, er de vigtigste i forhold til kvinders og mænds ligestilling? Begrund dit svar.
  • 19. Hvordan påvirker den socialdemokratiske velfærdsmodel strukturen i familien?
  • 20. Lav en hypotese om, hvorfor kvinder i højere grad stemmer rødt end blåt.
  • 21. Skriv stikord til de fire holdninger i kønsdebatten figur 4.4, så du kan huske de forskellige perspektiver.

4.5 Medier og demokrati

  • 22. Hvad betyder begrebet ’medialisering’?
  • 23. Hvad er ’massemedier’ karakteriseret ved?
  • 24. Hvordan kommer medialisering konkret til udtryk (hint: På fem måder)?
  • 25. Hvilke fordele og ulemper rummer sociale medier for demokrati?
  • 26. Hvad er karakterisende for det Kahnemann kalder ’system 1’?
  • 27. Hvad er karakterisende for det Kahnemann kalder ’system 2’?
  • 28. Mener du, at det er problematisk at algoritmer tilpasser sig vores søgemønstre på nettet, eller mener du, at algoritmerne er en hjælp fordi vi slipper for at skulle igennem søgeresultater, som er irrelevante for os?

4.6 Det politiske system i Danmark

  • 29. Hvorfor er magtens tredeling vigtig i et demokrati?
  • 30. Hvilke instanser har de tre former for magt i Danmark?
  • 31. Hvem vedtager lovene i Danmark?
  • 32. Hvilke af de fem forklaringer på hvorfor magtens tredeling og den parlamentariske styrekæde ikke fungerer ideelt, synes du, er den vigtigste?
  • 33. Hvad funktion har ’spærregrænsen’?
  • 34. Hvorfor hører man nogle gange journalister eller politikere sige at: ”Man skal kunne tælle til 90”?
  • 35. Behøver regeringen i Danmark bestå af et flertal af Folketinget?
  • 36. Hvad er et støtteparti?
  • 37. Hvad er oppositionen?
  • 38. Hvad er en mindretalsregering?
  • 39. Hvilke partier sidder pt. i regering?

4.7 Lovgivningsprocessen

  • 40. Hvem kan fremsætte et lovforslag?  
  • 41. Hvor meget af den danske lovgivning bliver påvirket af EU?
  • 42. Hvordan foregår lovgivningsprocessen i Danmark?
  • 43. Hvad er forskellen på EU-forordninger og EU-direktiver?
  • 44. Har du brugt nogle af mulighederne for indflydelse som er illustreret i figur 4.10? Hvorfor/hvorfor ikke?

4.8 Tillid til politikerne?

  • 45. Hvilke årsager kan der være til at befolkningen har mistillid til politikerne?
  • 46. Hvad kan man gøre for at mindske borgernes mistillid?
  • 47. På hvilke punkter kan man sige at politikerne ikke ligner befolkningen?
  • 48. Hvad betyder djøficering?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)