Forlaget Columbus

C samfundet i flere perspektiver

Tænk selv 4.1

Inden du går i gang med at læse dette kapitel, skal du skrive en kort tekst, hvor du besvarer spørgsmålet: Hvad er demokrati?

Tænk selv 4.2

Skal unge under 18 år have stemmeret? Begrund dit svar.

Tænk selv 4.3

Overvej, om du kan se nogen bestemte mønstre i tabel 4.1 til 4.5? 
Kan du forklare og begrunde de mønstre, som du ser?

Tænk selv 4.4

Kopier figur 4.3, og udfyld den med stikord, der kendetegner de fire dimensioner. Eksempelvis kan du under „Rettigheder og pligter“ skrive, hvordan der er forskel på at være dansk statsborger og at være denizen. Brug gerne eksempler fra bogen, men kom også gerne med dine egne. Sådan fortsætter du gennem figurens fire områder, indtil du har overblik over medborgerskabsbegrebets fire dimensioner.

Tænk selv 4.5

Hvilke fællesskaber giver dit medborgerskab indhold, og hvordan påvirker de din politiske deltagelse i Danmark? Se medborgerskab.dk som inspira­tion.

Tænk selv 4.6

Du skal nu bruge din viden om de fire dimensioner i det udvidede medborgerskabsbegreb til at vurdere et tiltag som den frivillige organisation Bydelsmødrene. Bydelsmødre er primært kvinder med etnisk minoritetsbaggrund, som gør en frivillig indsats i lokalområdet for at støtte kvinder, som ofte er isolerede, og som det etablerede system kan have vanskeligt ved at nå. Bydelsmoren lytter, formidler vigtige informationer og bygger bro mellem kvinden og det sted, som bedst kan hjælpe kvinden videre. Hjælpen styrker kvinderne, så de kan hjælpe sig selv, deres børn og familie.

Bydelsmødre fra hjemmesiden ’Bydelsmødre’.

På landsplan:

  • Er der over 600 aktive Bydelsmødre
  • Er der knap 40 Bydelsmødregrupper fordelt i hele Danmark
  • Taler Bydelsmødrene 54 forskellige sprog
  • Repræsenterer Bydelsmødrene 41 forskellige nationaliteter
  • Har en Bydelsmor i gennemsnit 3 samtaler pr. måned
  • Bruger Bydelsmødrene 137.000 frivillige timer

Undersøg, hvad det betyder for de berørte kvinders medborgerskab, både Bydelsmødrene og dem, de hjælper, at deltage i projektet? Du skal altså undersøge projektet Bydelsmødre med udgangspunkt i de fire dimensioner: Rettigheder og pligter, Deltagelse, Identitet og Ressourcer. Søg selv information om projektet på nettet.Kilde: http://bydelsmor.dk/Om-Bydelsmoedrene/Om-Bydelsmoedrene

Tænk selv 4.7

Diskutér ligestillingen i Danmark med din sidemand. Skriv et par af jeres vigtigste pointer ned, og gem dem.

Læs om de fire positioner i kønsdebatten i figur 4.4. Prøv derefter at finde ud af, hvor jeres nedskrevne argumenter befinder sig henne i forhold til de fire positioner, der bliver beskrevet herunder.

Måske kan du bruge noget af det foreslåede statistiske materiale til sidst i dette afsnit til at underbygge din argumentation med?

Tænk selv 4.8

Prøv på baggrund af din viden at identificere kønspolitikken og løsningerne herpå, hos de tre største partier i Folketinget: Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti, ved at gå ind på partiernes hjemmesider.

Tænk selv 4.9

I samfundsfag kan det være en rigtig god ide at sammenligne forskellige samfundsforhold med andre lande og prøve at forstå, hvorfor vi er forskellige. Danmark og Sverige ligner hinanden på en lang række områder, og vi har den samme velfærdsmodel. Alligevel er debatklimaet om køn vidt forskelligt. Se eventuelt DR2 „Debatten: Danmark og Sverige, feminisme og ligestilling“, fra 17. december 2015 (findes på mitcfu), hvor danske og svenske debattører diskuterer deres syn på køn og ligestilling. Link til komparativ statistik i de nordiske lande. Kilde: „Debatten, Danmark og Sverige, feminisme og ligestilling“, fra 17. december 2015.

Tænk selv 4.10

Brug din telefon til at tage forskellige billeder i klassen. Hvilken historie kan I formidle ud fra billedet? Se, hvor forskellige virkeligheder I kan præsentere ud fra billederne om livet i en samfundsfagstime.

Hvad er virkeligheden om jeres time? Hende, der sover? Ham, der ser film på den bærbare? Eller er det den dedikerede gruppe, der understreger vigtige pointer i en artikel?

Og hvem afgør, hvilke billeder der bedst afspejler timen? Læreren? Flertallet i klassen? Skolens leder?

Tænk selv 4.11

Diskutér medialiseringens betydning for demokratiet.

Tænk selv 4.12

Iagttag de to nedenstående billeder. Hvordan er verden forandret fra 2005 til 2013? Hvad betyder det for vores opfattelse af verden?

Tænk selv 4.13

Hvad betyder menneskers manglende rationalitet og primære brug af 
system 1-tænkning i koblingen med sociale medier?

Tænk selv 4.14

Teknologien bag internettet er de færreste bekendt med. Teknologien bag består af algoritmer, der bliver afgørende for den måde, som virkeligheden bliver præsenteret for os på, på nettet, da algoritmerne tilpasser dine søgemønstre på nettet, og derfor viser dig et bestemt udvalg, som dine tidligere søgninger har vist, at du klikkede videre på.

Alle i klassen: Skriv et søgeord på tavlen, som du ofte søger på på Google – det kan være en hobby, du har, en særlig interesse eller et emne, som du lige har skrevet opgave om i et fag. Det er vigtigt, at det er noget, du ofte søger på. Og det er vigtigt, at du anvender den enhed (telefon eller computer), som du har brugt til den hyppige søgning. Derefter: Alle i klassen åbner Google. Vælg et af søgeordene på tavlen. Alle i klassen skriver nu det samme ord i søgefeltet. Tag et screenshot af dit resultat, og saml jeres søgninger i et fællesdokument – eventuelt Google Docs eller Padlet.

Vurdér jeres resultat, og overvej, hvad det betyder, at algoritmerne former dine søgeresultater? Hvilke konsekvenser har det for demokratiet?

Tænk selv 4.15

Er de præsenterede problemstillinger om internettet et teknisk problem? 
Et politisk problem? Et globalt problem? Og ikke mindst: Hvordan forholder vi os til det?

Tænk selv 4.16

Prøv at føje medialisering, EU, interesseorganisationer og græsrodsbevægelser ind i figur 4.8. Hvornår i kredsløbet får de betydning, og hvad betyder disse for den politiske beslutningsproces?

Hvordan udfordrer de det præsenterede ideal?

Tænk selv 4.17

Folketingets hjemmeside har en meget brugervenlig opsætning af alle love og lovforslag i proces, hvor du kan følge alle trinene i lovgivningsprocessen. Udvælg en lov, som du måske har hørt om gennem medierne, og gå ind på de forskellige trin i lovgivningsprocessen. Se, hvilke aktører der deltager.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)