Opgaver til kapitel 20
- 1. Udarbejd på baggrund af figur 20.1. en tabel der viser mønstret i den internationale handel.
- 2. Sammenstil tabel 20.1a og 20.1b (anvend Excel-tabellerne) og udregn udviklingen i de enkelte regioners overskud/underskud på handelsbalancen.
- 3. Hvilket mønster kan udledes af tabel 20.2.? Hvilke beregninger vil være relevante at gennemføre? Udarbejd diagrammer der viser mønstret?
- 4. Hvilken af de forskellige teorier vil bedst kunne forklare det mønster der er i tabel 20.2.?
- 5. Forklar hvad der forstås ved 'slicing-up-the-value-chain' og diskuter om historien om IPod (side 208-09) kan forklares ved hjælp af en af handelsteorierne.
- 6. Forklar figur 20.3: Hvad er sammenhængene vandret og lodret (fra niveau a til b og niveau b til c)?
- 7. Er der i figur 20.8 en sammenhæng mellem andel af FDI og andel af verdenshandel? Gennemfør en regression.
- 8. Hvad er et MNS og forklar hvorfor en virksomhed bliver til et MNS?
- 9. Hvorfor skulle en øget grad af åbenhed medføre en øget grad af lighed?
- 10 Hvad er protektionisme? Hvad er virkningen af told?
- 11. Hvilke balanceproblemer i verdensøkonomien kan påvises ud fra tabel 20.12?
- 12. Diskuter om de stigende valutatransaktioner er en fordel eller ulempe for verdensøkonomien.