Opgaver til demokrati og ideologi
Deliberativt demokrati
Diskutér nedenstående spørgsmål på baggrund af følgende artikel, der kan findes på www.infomedia.dk:
Den skjulte revolution, af Lotte Folke Kaarsholm Information 9. juli 2004
- Hvilken sammenhæng, der er mellem velfærdsstaten og det deliberative demokrati?
Elitært demokrati
Diskutér nedenstående spørgsmål på baggrund af følgende artikel, der kan findes på www.infomedia.dk:
Politik er ikke for amatører, af Pia Fris Laneth Information 14. juli 2004
- Hvilke problemer giver det elitære demokrati?
- Hvilken ideologi ligger bag det elitære demokrati?
- Skal folketinget socialt set afspejle befolkningen for at være demokratisk i forhold til det repræsentative demokrati?
Gymnasiets formål
Demokrati er udgangspunktet for det danske politiske system. Det er en af de grundlæggende værdier i det danske samfund. Vigtigheden af denne værdi kommer bl.a. til udtryk i folkeskolelovens formålsparagraf og i den nye gymnasielov.
Diskutér nedenstående spørgsmål på baggrund af gymnasieloven (se nedenstående):
- Hvorfor er det vigtigt at opdrage til demokrati?
- Hvad vil det sige at opdrage til demokrati?
- Hvilken forståelse af demokrati ligger bag formålsparagraffen?
- Hvad er jeres erfaringer fra folkeskolen og nu fra gymnasiet med hensyn til demokrati?
- Hvilke forventninger har I til det demokratiske indhold i gymnasiet?
LOV nr. 95 af 18/02/2004 (Gældende)
Lov om uddannelsen til studentereksamen (stx)
(gymnasieloven):
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Kapitel 1
Uddannelsens formål
§ 2.
Stk. 5. Uddannelsen og skolekulturen som helhed skal forberede eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Undervisningen og hele skolens dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Eleverne skal derigennem opnå forudsætninger for aktiv medvirken i et demokratisk samfund og forståelse for mulighederne for individuelt og i fællesskab at bidrage til udvikling og forandring samt forståelse af såvel det nære som det europæiske og globale perspektiv.
Magtudredningen
Forskellige demokratiovervejelser har medført, at Magtudredningen (2003), der har til opgave at undersøge demokratiets tilstand i Danmark, opstiller følgende idealer som væsentlige at undersøge, hvis man skal sige noget om demokratiets tilstand i Danmark.
Demokratiidealer:
i. Lige politiske rettigheder, baseret på almindelig valgret, flertalsafgørelser og mindretalsbeskyttelse
ii. Fri meningsdannelse, som bygger på en åben og mangfoldig adgang til information
iii. Omfattende og lige deltagelse, der igen forudsætter en forholdsvis stor lighed i økonomiske og sociale ressourcer
iv. Effektiv og ansvarlig styring, dvs. at det offentlige evner at løse kollektive problemer på en acceptabel og effektiv måde i overensstemmelse med de politisk formulerede retningslinjer
v. Et samfund præget af tolerance, tillid og hensyn til fællesskabet
- Hvilken demokratiopfattelse ligger bag magtudredningens demokratiidealer?
Demokrati og Socialdemokraterne
Diskutér nedenstående spørgsmål på baggrund af følgende artikel, der kan findes på www.infomedia.dk:
Kronik: Røde seler, 68'ere og den kommunale reform, af Per Stig Kristensen Information 14. juli 2004
- Redegør for de to demokratiopfattelser, der er i konflikt med hinanden i artiklen.
- Hvilke fordele og ulemper er der ved de to demokratiopfattelser i et parti?
- Hvorfor er der tendens til, at deltagelsesdemokratiet udbredes?
Markedsøkonomi eller planøkonomi?
Diskutér nedenstående spørgsmål på baggrund af følgende artikel, der kan findes på www.infomedia.dk:
Liberalismen er lige så død som kommunismen, af Anders Lundkvist Information 15. maj 2004
- Redegør for forfatterens opfattelse af forskellen på en kapitalistisk planøkonomi og en demokratisk planøkonomi?
- Hvorfor ønsker forfatteren en demokratisk planøkonomi?
- Mener I, at det er en god idé med en demokratisk planøkonomi på alle områder?