1. Hvorfor har du valgt at undervise i dine fag (oldtidskundskab, latin og historie)?
For mig har det aldrig været et spørgsmål om at vælge. Der var ikke andre muligheder for mig. Jeg kan slet ikke huske, at jeg ikke har været interesseret i fortiden, men jeg kan huske, at jeg fik min første Iliaden i fødselsdagsgave, da jeg blev 12 år, og jeg har sådan set aldrig rigtigt set mig tilbage siden.
2. Hvad har været din bedste oplevelse i en undervisningstime?
De tidspunker, hvor jeg synes, jeg lykkes allerbedst med at være lærer, er når en elev, der ikke virkede interesseret i faget, f.eks. ender med at skrive SRP i oldtidskundskab. Jeg er heldigvis så heldig, at det sker de fleste år.
3. Hvilket undervisningstips bør andre undervisere kende til?
Mit bedste tip er nok, at du er det gode eksempel i undervisningslokalet. Vær ikke bange for at tage styringen, men frygt heller ikke det uformelle og frie undervisningsrum.
4. Kan du be- eller afkræfte en bestemt myte om dine fag (oldtidskundskab, latin og historie)?
Den helt klassiske myte, der klæber sig til alle mine tre fag, er, at de er irrelevante og fjerne for elevernes verden. Det kan jeg i højeste grad afkræfte. Mine fag er ikke bare enormt almendannede, og, for mig at se, afgørende for elevernes udvikling til at blive hele mennesker, de er også afgørende for at give eleverne en bevidsthed om verden omkring dem. Jeg ser det faktisk som min fineste og vigtigste opgave at vise dem det.
5. Hvad læser du, når du ikke læser undervisningsbøger?
Jeg er generelt meget glad for at læse og er en flittig læser af skønlitteratur. Der er nok en tendens til, at mange af de bøger, jeg læser, er inspireret af antikken, men tit er det slet ikke med vilje, at jeg vælger de bøger. Det er simpelthen, fordi så meget litteratur er inspireret af antikken. Jeg plejer at sige til mine elever (og til alle andre, hvis jeg kan slippe af sted med det), at næsten alt godt stammer fra antikken, og det er meget sandt i forhold til skønlitteratur.