Forlaget Columbus

A United States? Elevkonkurrence 2024

En elevkonkurrence om valget i USA

2024 er valgår i USA – en begivenhed, der har konsekvenser for resten af verden, og som sætter dagsordenen for de næste mange år. Bliver det Bidens videpræsident, Kamala Harris, eller den republikanske udfordrer, Trump, der indtager det ovale kontor i januar 2025?

Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF, Erhvervsskolernes Engelsklærerforening, Foreningen af Lærere i Samfundsfag (FALS) og Forlaget Columbus udskriver derfor en elev-konkurrence.

Eleverne skal udarbejde en kampagnevideo som indslag i den amerikanske valgkamp. Afsenderen skal ikke nødvendigvis være en præsidentkandidat. Det kan også være en anden politiker eller andre politiske aktører - f.eks. en interesseorganisation.

I menuen ovenfor kan I finde inspirationsmateriale til konkurrencen og til undervisningen om præsidentvalget i samfundsfag og engelsk.

Præmier:

  • 1. præmien er kr. 10.000,
  • 2. præmien er kr. 5.000
  • og 3. præmien er kr. 2000.

Jury består Jørn Brøndal, Professor of American Studies på SDU, Sara Maria Glanowski, journalist og forfatter, og Alan Leventhal, USA’s ambassadør i Danmark.

Konkurrencebetingelser:

  • Konkurrenceproduktet skal være en kampagnevideo på 1-2 minutter. Formatet skal være .mov eller .mp4.
  • Der skal medfølge en mundtlig metakommentar i form af en PowerPoint-præsentation.
  • Produktet skal være på engelsk.
  • Klassens lærer udvælger klassens bedste bidrag og indsender dem til USA@forlagetcolumbus.dk senest på valgdagen den 5. november 2024.

Vinderen annonceres online på indsættelsesdagen den 20. januar 2025.

Opdatering

Vinderne blev:

1. pladsen: Johan, Sahar og Gustav fra 2. y fra Sorø Akademi.

2. pladsen: 3se1 fra Marselisborg Gymnasium

3. pladsen: Alma, Emilia, Kirrie og Eva Silkeborg Gymnasium

Juryens udtalelse:

Dommerpanelet er efter grundig vurdering og adskillige gennemsyn af de indsendte kampagnevideoer nået frem til en afgørelse. Vi er imponerede over det generelt høje niveau, der demonstrerer både en beundringsværdig kreativitet samt dyb forståelse for amerikansk politik og valgkampsdynamikken i USA.


Tredjepladsen går til Emilia, Eva, Kirrie og Alma fra Silkeborg Gymnasium og deres kampagnevideo for Donald Trump. Juryen finder, at gruppen udmærker sig ved sin indgående analyse af hovedbudskaberne i Trumps valgkamp, nemlig en stærk økonomi og hård grænsepolitik over for en svag nation plaget af stigende dagligvarepriser og høj kriminalitet. Videoens budskaber er desuden stærkt visuelt formidlet gennem et klart koncept, der tegner to diametralt modsatte fremtidsvisioner for USA. Det er uhyre effektiv kommunikation.

 

Andenpladsen tildeles 3se1 fra Marselisborg Gymnasium for kampagnevideoen ‘Every Vote Counts’, der tager fat i et særdeles vigtigt demokratisk problem i deres egen aldersgruppe, nemlig de unges lave stemmeprocent i USA. Videoen er udført i et format, der passer til Instagram og TikTok, som netop er de platforme, hvor målgruppen færdes, mens musikken og lydsporets tiltagende crescendo subtilt ansporer og inspirerer til handling uden at løfte pegefingre. Juryen vil desuden gerne rose gruppens fokus på diversitet blandt de medvirkende og dermed elevernes forståelse for raceforhold i USA, ikke mindst i en afgørende svingstat som Georgia.

Førstepladsen og dermed vinderne af elevkonkurrencen om valget i USA 2024 er:
Johan, Sahar og Gustav fra 2. Y på Sorø Akademi for kampagnevideoen 'Voices of America’. Videoen udmærker sig ved sit særdeles gennemførte koncept, sin yderst kreative og professionelle udførelse samt den taktiske appel til republikanske svingvælgere. Juryen hæftede sig særligt ved gruppens forståelse for Harris-kampagnens strategi, videoens dynamiske stil og ikke mindst de arketypiske vælgere, som gruppen portrætterer helt formidabelt. Der gives desuden et lille ekstra point for den velturnerede sydstatsaccent.

 

Stort tillykke til alle tre vindere.

 

Jørn Brøndal, professor og leder af Center for Amerikanske Studier, SDU

Sara Maria Glanowski, journalist, forfatter og USA-analytiker

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)