Kilderne kan bruges til besvarelse af forskellige problemstillinger. De er listet op, så det er tydeligt, hvilke kilder der kan bruges til hvilke kapitler. Det skulle gøre det muligt at arbejde med elevernes mestring at opstille problemstillinger, der er både analyserende og diskuterende. En redegørende problemstilling kan være en fælles udformning i klassen alt efter behov og alt efter, hvad målet er.
Følgende er forslag til, hvordan kilderne kan anvendes, men der er flere muligheder, end der foreslås.
- Læs kilderne 1.1, 1.2 og 1.3 til kapitel 1. Vælg to af dem. Udform derefter ud fra det funktionelle kildebegreb en analyserende problemstilling, hvor begge kilder skal bruges for at kunne svare på problemstillingen. Forklar efterfølgende, hvorfor det netop var de to, der blev valgt. Hvad kunne den sidste kilde i forhold til de kilder, der blev valgt?
- Hvilken betydning har tendensen i kilde 1.4 og 1.5 til kapitel 2 i forhold til kildernes tolkning af industrialiseringen i Danmark?
- Hvordan kan kilderne 1.6 og 1.8 bruges til at vise udviklingen i Danmark i perioden?
- Hvilket eller hvilke syn på naturen samt på forholdet mellem menneske og natur kommer til udtryk i kilderne 1.7, 1.9 og 1.10?