Forlaget Columbus

Klimahistorie

Kilderne kan bruges til besvarelse af forskellige problemstillinger. De er listet op, så det er tydeligt, hvilke kilder, der kan bruges til hvilke kapitler. Det skulle gøre det muligt at arbejde med elevernes mestring at opstille problemstillinger, der er både analyserende og diskuterende. En redegørende problemstilling kan være en fælles udformning på klassen alt efter behov og alt efter, hvad målet er.

Følgende er forslag til, hvordan kilderne kan anvendes, men der er flere muligheder, end der foreslås.

  1. 1. Udform ud fra det funktionelle kildebegreb en analyserende problemstilling til kilderne til kapitel 4, hvor du skal bruge følgende kilder til at svare: 2.1, 2.2 og 2.3
  2. Læs alle kilderne til kapitel 5, efter du har læst selve kapitlet. Du skal nu vælge 2-3 kilder, som du skal udforme en diskuterende problemstilling ud fra. Når du har gjort dette, skal du aflevere problemstillingen til din underviser, der bytter din problemstilling med en andens i klassen. Den, du får givet, skal du svare på skriftligt, og du skal efterfølgende aflevere besvarelsen.
  3. De fire kilder, der hører til kapitel 6 er meget forskellige. Overvej kildetyperne, samt hvad og hvordan de kan anvendes som kilder.
  4. De to digte er henholdsvis fra 1914 og fra 1970. Prøv at sammenligne de to tekster, og med din viden fra sammenligningen skal du nu skrive et nutidigt digt på mindst 3 strofer.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)