Forlaget Columbus

Skriv historie!

Læselog og notatteknik

Faktaspørgsmål og tænkespørgsmål

I dit daglige arbejde med at læse lektier til historie anbefales det som bekendt at tage notater. Et godt redskab til at få styr på teksten, man læser, og det man skal notere ned omkring den, er den såkaldte læselog. En læselog er en ind-tekst og et proces dokument, dvs. det er et ufærdigt dokument, som ikke skal afleveres, men som fungerer som din hjælper i tilegnelsen af faglig viden, og som samtidig giver dig rum til faglig nysgerrighed.

Fysisk består læseloggen af et skema (eksempel kan downloades) inddelt i to søjler. I den ene søjle noterer man ned hvad teksten handler om i stikord. I den anden søjle gør man sig overvejelser om hvilke spørgsmål teksten rejser. Det kan både være forståelsesmæssige spørgsmål og indholdsmæssige spørgsmål med perspektiv.

Inden man overhovedet går i gang med sine notater, skriver man altid ned, hvilken tekst det er man arbejder med under hvilket emne. Det gør det nemmere at holde styr på sine samlede notater gennem 3 år.

    Eksempel på læselog fra kronologiforløb

    1. Læs teksten og tag notater til den jf. skemaet søjle 1 nedenfor.
    2. Stil eksempelvis 10 gode spørgsmål* til teksten, skriv dem ind, og meget gerne også deres svar – som jo helst skulle være delvist dækket af dine noter i venstre kolonne.

    Jeg handler som

    Skole

    Forlaget Columbus

    Offentlig institution
    (for skolens ansatte)

    Privat

    Forlaget Columbus

    Privatkunde
    (privat, studerende
    og virksomhed)