Tyskerne og nazismen: Det nazistiske folkefællesskab
I løbet af de sidste ti år er man for alvor begyndt at diskutere i Tyskland, hvad det vil sige at være tysker. Denne diskussion er dog ikke ny. I tiden efter Første Verdenskrig var alle de politiske partier enige om, at der i Tyskland skulle skabes et nyt folkefællesskab. Hvad de ikke var enige om, hvordan dette folkefællesskab skulle defineres og realiseres. I dette forløb undersøger eleverne det nazistiske folkefællesskab med udgangspunkt i den tyske historiker Frank Bajohrs karakteristik af det nationalsocialistiske Tyskland som et tilslutningsdiktatur.
Forløbet dækker følgende faglige mål:
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
Forløbet dækker følgende kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
Forløbsplan | ||
---|---|---|
Modul | Materiale | Formål |
1. | Side 6-13. | At præsentere tilgangen i Visual History, herunder de to analysemodeller side 8 og 11. |
2. | Side 72-74. | At se, hvordan man arbejder med Visual History i praksis. |
3. | Side 74-79 + tekst 3.1. Arbejdsspørgsmålene s. 79 besvares som lektie til modulet. Opgaven s. 79 løses i modulet. | At forstå den nazistiske stat og tankerne bag den. |
4. | Side 79-87 + tekst 3.2. Arbejdsspørgsmålene s. 87 besvares som lektie til modulet. Opgaven s. 87 løses i modulet. | At forstå inklusionsmekanismerne i det nazistiske folkefællesskab som et tilslutningsdiktatur. |
5. | Side 88-94 + tekst 3.3. Arbejdsspørgsmålene s. 94 besvares som lektie til modulet. Opgaven s. 94 løses i modulet. | At forstå eksklusionsmekanismerne i det nazistiske folkefællesskab. |
6. | Side 95-96 + tekst 3.4. Opgaven s. 96 laves som lektie eller i modulet. | At se det nazistiske folkefællesskab i lokalt perspektiv. |
7. | Side 97-98 + tekst 3.5. Opgaven s. 98 danner udgangspunkt for diskussionsrunder i grupper og på klassen. | At undersøge betydningen af ”folkefællesskab” i et nutidigt perspektiv. |
8. | Side 99. | Opsamling på forløbets problemstillinger, viden, metoder og formidling med udgangspunkt i figuren side 7 og de faglige mål og kernestoffet knyttet til forløbet. |
Forløbet kan afsluttes med en prøveeksamen med et af eksamenssættene på bogens hjemmeside:
Antal sider i alt: 46 sider
Alle sidehenvisninger er til Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard: Tyskerne og nazismen, Forlaget Columbus, 2021.