Forlaget Columbus

Tyskerne og nazismen

Tyskerne og nazismen: Det nazistiske folkefællesskab

I løbet af de sidste ti år er man for alvor begyndt at diskutere i Tyskland, hvad det vil sige at være tysker. Denne diskussion er dog ikke ny. I tiden efter Første Verdenskrig var alle de politiske partier enige om, at der i Tyskland skulle skabes et nyt folkefællesskab. Hvad de ikke var enige om, hvordan dette folkefællesskab skulle defineres og realiseres. I dette forløb undersøger eleverne det nazistiske folkefællesskab med udgangspunkt i den tyske historiker Frank Bajohrs karakteristik af det nationalsocialistiske Tyskland som et tilslutningsdiktatur.

Forløbet dækker følgende faglige mål:

  • skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper 
  • reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende 
  • anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie 
  • opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.

Forløbet dækker følgende kernestof:

  • forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
  • stats- og nationsdannelser 
  • politiske og sociale revolutioner
  • demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv 
  • politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede. 
Forløbsplan

Forløbsplan

Modul

Materiale

Formål

1.

Side 6-13.

At præsentere tilgangen i Visual History, herunder de to analysemodeller side 8 og 11.

2.

Side 72-74.

At se, hvordan man arbejder med Visual History i praksis.

3.

Side 74-79 + tekst 3.1. Arbejdsspørgsmålene s. 79 besvares som lektie til modulet. Opgaven s. 79 løses i modulet.

At forstå den nazistiske stat og tankerne bag den.

4.

Side 79-87 + tekst 3.2. Arbejdsspørgsmålene s. 87 besvares som lektie til modulet. Opgaven s. 87 løses i modulet.

At forstå inklusionsmekanismerne i det nazistiske folkefællesskab som et tilslutningsdiktatur.

5.

Side 88-94 + tekst 3.3. Arbejdsspørgsmålene s. 94 besvares som lektie til modulet. Opgaven s. 94 løses i modulet.

At forstå eksklusionsmekanismerne i det nazistiske folkefællesskab.

6.

Side 95-96 + tekst 3.4. Opgaven s. 96 laves som lektie eller i modulet.

At se det nazistiske folkefællesskab i lokalt perspektiv.

7.

Side 97-98 + tekst 3.5. Opgaven s. 98 danner udgangspunkt for diskussionsrunder i grupper og på klassen.

At undersøge betydningen af ”folkefællesskab” i et nutidigt perspektiv.

8.

Side 99.

Opsamling på forløbets problemstillinger, viden, metoder og formidling med udgangspunkt i figuren side 7 og de faglige mål og kernestoffet knyttet til forløbet.

swipe

Forløbet kan afsluttes med en prøveeksamen med et af eksamenssættene på bogens hjemmeside:

Antal sider i alt: 46 sider

Alle sidehenvisninger er til Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard: Tyskerne og nazismen, Forlaget Columbus, 2021.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)