USA´s tilblivelse: Kampen om forfatningen
Op til valget i 2020 udkæmper republikanerne og demokraterne en bitter kamp om magten i Washington, D.C. Denne kamp er dog ikke ny. Allerede i 1780´erne måtte amerikanerne igennem en heftig strid for at fastlægge, hvilken slags nation USA skulle være. I den forbindelse opstod der politiske grupperinger med forskellige bud på forfatningens indhold, herunder præsidentens magtbeføjelser. Det er de samme temaer, som diskuteres i dag, hvor republikanerne og demokraterne kæmper om retten til at definere det sande USA.
I dette forløb trækkes linjer mellem USA´s fortid og nutid med fokus på forfatningens tilblivelse og skabelsen af den amerikanske nation.
Forløbet dækker følgende faglige mål:
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå problemer i nutiden.
Forløbet dækker følgende kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser
- politiske revolutioner
- historiebrug og -formidling.
Forløbsplan
Modul | Materiale | Formål |
---|---|---|
1 | Side 10-16 + Michael Moore: ”A Brief History of the USA” fra Bowling for Columbine + aktuelt eksempel på våbendebat, fx Donald Trumps tweet fra 31. 12. 2019 | At vise forskellige måder at fortælle USA´s historie på med udgangspunkt i den historiske baggrund for den amerikanske våbenkultur. |
2 | Side 84-86 + sangen ”The World Was Wide Enough” Fra musicalen Hamilton + debat om 10-dollarsedlen (elevundersøgelse af debatten om Harriet Tubman vs. Alexander Hamilton) | At vise betydningen af USA´s tidlige historie for den amerikanske selvforståelse, som peger på en grundlæggende konflikt mellem føderalister og republikanere. |
3 | Side 86-90 + gruppearbejde med tekst 3.1-3.3 i lektionen. | At forstå baggrunden for og tankerne bag den amerikanske forfatning. |
4 | Side 90-96 | At forstå debatten om og indholdet af den amerikanske forfatning og Bill of Rights. |
5 | Side 98-104 | At forstå George Washingtons betydning for USA´s tilblivelse som nation. |
6 | Side 104-107 + opgave 2 | At få et overblik over de centrale amerikanske værdier, ritualer, helte og symboler fra USA´s tidlige historie. |
7 | Side 107-115 + matrixarbejde om hver krise (krisens indhold, parter, udfald og konsekvenser) | At forstå den fortsatte kamp om den amerikanske nation gennem fire kriser i 1790´erne (Whiskey-oprøret, Genêt-affæren, XYZ-affæren og debatten om ”Love om udlændinge og oprør”) og præsidentvalget i 1800. |
8 | Opgave 3, s. 115 (som skriftlig opgave) | At skrive en sammenhængende fortælling om føderalisternes betydning |
9 | Side 115-116 + opgave 4 | At forstå debatten om forfatningen og forfatningsfædrene i nutidens USA. |
10 | Arbejdsopgaver til kapitel 3 | At få en sammenhængende forståelse for indholdet af kapitel 3. |
Forløbet kan afsluttes med en prøveeksamen med et af eksamenssættene på bogens hjemmeside:
Antal sider i alt: 47.
Alle sidehenvisninger er til Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard: USA´s tilblivelse, Forlaget Columbus, 2019.
Materiale
- Michael Moore: A Brief History of The United States
- Donald Trump: Tweet 31.12.19
- Hamilton Musical: The World Was Wide Enough