Matrixgruppearbejde om USA's økonomi
En anden måde at arbejde med s. 129-156 på
I denne øvelse er det meningen, at det er jer elever, som skal udarbejde forskellige præsentationer af de centrale økonomiske nøglebalancer i den amerikanske økonomi. Læreren inddeler på forhånd eleverne i et passende antal grupper, således elevantal og fremlæggelsesgrupper passer. Det vil være fint, om der i hver gruppe er ca. 7 (7*4 = 28).
Det er herefter op til den enkelte gruppe, at udarbejde et mindre præsentationsmateriale som lever op til følgende tre krav
- Hvordan det ser ud for den økonomiske nøglebalance?
- Hvorfor ser det sådan ud for den økonomiske nøglebalance?
- Hvad kan man gøre for at forbedre/styrke den økonomiske nøglebalance?
Præsentationsmateriale
Grupperne udarbejder præsentationsmateriale om
- Gruppe 1: Vækst
- Gruppe 2: Arbejdsløshed
- Gruppe 3: Inflation
- Gruppe 4: Betalingsbalancen
- Gruppe 5: Fordeling af samfundets goder
- Gruppe 6: Gælden (både den føderale og den samlede statsgæld)
- Gruppe 7: Bæredygtig økonomi
Matrixgrupper
Når grupperne har haft den fornødne tid (læreren vurderer selv tidsforbruget) til at udarbejde et fornuftigt præsentationsmateriale (ca. 5 min oplæg) får hver af eleverne i præsentationsgrupperne et tal fra 1-7.
Herefter sammensættes eleverne i klassen på baggrund af de nye tal (alle 1’ere går sammen, alle 2’ere går sammen og så fremdeles). Det giver 7 nye grupper, hvor der vil være en repræsentant for hver af de økonomiske nøglebalancer.
I de nye matrixgrupper præsenterer hvert gruppemedlem nu, den præsentation af nøglebalancen som er forberedt i den tidl. gruppe. Det er meget vigtigt, at præsentationen formår at svare på de tre spørgsmål (krav), som er angivet ovenfor.