Forlaget Columbus

USA's udfordringer

3.4 Temperaturen på den amerikanske økonomi

Tjek-på-lektien 

  • Hvad er centrale økonomiske nøglebalancer?

  • Hvordan ønsker amerikanerne, at deres økonomiske nøglebalancer skal se ud?

Hvordan går det med væksten i USA?

Tjek-på-lektien 

  • Hvad er BNP og hvorfor bruger vi ofte BNP som mål for den økonomiske vækst i samfundsøkonomien? 

  • Hvordan har udviklingen været i USA's BNP fra 2006-2015?

  • Hvilke tre lande er de rigeste i verden målt på BNP per captia? 

  • Hvad betyder produktivitetsstigninger

  • Hvorfor er det et problem for samfundsøkonomien, hvis væksten (målt i BNP) ikke befinder sig på mellem 1,5-2 % om året?

  • Forklar hvad forskellen på henholdsvis faste priser og løbende priser er. Tabel 3.1 er f.eks. opgjort i faste priser hvad vil det sige?  


Øvelsesopgaver

  • Undersøg hvor høj væksten i den amerikanske økonomi var i 2015 og hvor høj den ser ud til at være i 2016.

  • Sammenlign Danmark, EU (find tallet for EU28) og USA: Hvordan ser det ud med væksten de tre steder i 2015/2016. Når I har fundet tallene frem så diskuter, hvad der kan være årsag til at vækstraterne ser ud som de gør. I den forbindelse må økonomiske begreber som lavkonjunktur, recession, depression, økonomisk krise, udbud og efterspørgsel gerne anvendes. 

  • Hvordan ser fremtidsudsigterne ud for henholdsvis USA's, Danmarks og EU28s økonomi (målt på BNP). Vil der f.eks. komme mere vækst? 

  • Undersøg om der er lande i verden, som har en højere vækst end henholdsvis USA, Danmark og EU28. Forsøg at argumentere for, hvorfor disse lande kan fremvise mere positive væksttal.

Hvorfor steg ledigheden så markant fra midten til slutningen af 00'erne? Og hvordan er det lykkedes at halvere ledigheden i perioden 2009-april 2016?

Tjek-på-lektien

  • Hvad menes med begrebet outsourcing og hvem er kommunikationsmedarbejder John?

  • Hvad er en blue collar worker?

  • Hvad er en white collar worker?

  • Hvilken af de to arbejdsstereotyper (blue or white collar) er blevet særligt hårdt ramt af den økonomiske krise i USA?

  • Hvem er Bob Woods?

  • Hvilke tre forklaringer omhandlende USA's evne til at halvere ledigheden præsenteres i bogen (s.133-135)?

  • Forklar figur 3.4.

  • Hvad er et lavtlønsjob?


ØvelsesopgaverUndersøg tabel 3.3 omhandlende arbejdsløshed i USA:

  1. Hvordan har arbejdsløsheden i USA udviklet sig i perioden 2006-april-2012 (tjek nettet eller helt konkret www.census.gov for de nyeste oplysninger om arbejdsløshedstallet 2016).

  2. Hvordan har arbejdsløsheden i Danmark udviklet sig i perioden 2006-2016 (tjek enten via Samfundsstatistik 2015/2016 eller ved at bruge www.dst.dk)

  3. Hvilke grupper i USA er blevet særlig hårdt ramt af arbejdsløshed i perioden? I den forbindelse skal I beregne den procentvise forskel på udgangsåret 2006 og slutdatoen april 2016. Når vi kigger på tabellen for afrikansk-amerikanere kan vi hurtigt aflæse en stigning fra 2006 til april-2016 på i alt 6,5 procentpoint, men hvor meget svarer det til i procent?

  4. Hvilket år er den procentvise stigning i arbejdsløshed generelt den højeste (igen skal der beregnes således I korrekt kan angive, hvor meget arbejdsløsheden er steget).

  5. Når I kigger på arbejdsløsheden i Danmark, er der så nogle bestemte grupper af mennesker, som rammes af arbejdsløshed?

Opsummer kort hvad I har fundet ud af i jeres undersøgelse af arbejdsløshed. Forklar dernæst, hvorfor tallene ser ud som de gør. Det vil sige, at I med brug af jeres samfundsfaglige viden dels om USA dels fra økonomi og sociologi forsøger at belyse de årsager der kan forklare, at visse grupper i henholdsvis det danske og amerikanske samfund er arbejdsløse. Nogle forklaringer kan evt. gå på de økonomiske konjunkturer, nogle kan gå på manglende økonomiske strukturpolitik, nogle kan gå manglende kvalifikationer, diskrimination, konkurrenceevne osv. forklar også hvorfor det dels er et meget alvorligt samfundsøkonomisk problem, hvis arbejdsløsheden i et land er for høj, men også et betydeligt personligt problem for den enkelte borger som oplever arbejdsløshed i USA.

USADanmark
Arbejdsløshed i pct.
Arbejdsstyrken i pct.
Negative afledte effekter af arbejdsløshed for samfundsøkonomien
Negative afledte effekter af arbejdsløshed for den enkelte borger

Det vigtige i jeres undersøgelser er, at I tydeliggør en samfundsfaglig evne til at analysere og få indsigt i hvad konsekvenserne af arbejdsløshed er for både den enkelte borger og for samfundet som helhed.

Øvelsesopgave med film: Jennie Bard om negative konsekvenser for arbejdsløse amerikanere

  • Hvad har været de negative socioøkonomiske konsekvenser af den finansielle og økonomiske krise som USA gennemgik i perioden 2007-2012, men som mange amerikanere fortsat er ramt af?
  • Forsøg at rangere de negative socioøkonomiske forhold, som Jennie Bard nævner i interviewet, efter hvad I mener er de mest negative (husk: I skal kunne begrunde jeres valg).
  • Undersøg hvilke negative socioøkonomiske konsekvenser det kan have for danskere, der mister deres arbejde. Du kan finde information om emnet i Danmark her.

Diskuter de tre forskellige forklaringsmodeller igennem s.133-135 i bogen

  • Hvilken af de tre forklaringer mener I, er den mest troværdige?

  • Hvorfor finder i den forklaringsmodel særlig troværdig?

  • Hvorfor mener de to økonomer, henholdsvis Martin Feldstein og Elilzabeth C. Bogan, at det i særlig grad er FEDs pengepolitik, som har fået vendt økonomien i USA?   

Undersøg amerikanere i deltidsjob

  • Hvor mange amerikanere (registrerede) har lige nu to eller flere jobs?

  • Hvad kan forklare, at disse amerikanere har to eller flere jobs?

  • Er de amerikanere, som har to eller flere jobs, alle i kategorien ”Working Poor” og hvad menes egentlig med betegnelse ”Working Poor”?

  • Hvilken plan har den demokratiske præsidentkandidat Hillary R. Clinton præsenteret for at øge indkomster for amerikanere i lavtlønsjob?

Er det blevet dyrere at være amerikaner?

Tjek-på-lektien

  • Hvad er den føderalt fastsatte minimumsløn for en times udført arbejde i USA?

  • Hvordan ser det ud med minimumslønnen i New York og Californien i årene der kommer?

  • Redegør kort for inflationsudviklingen i USA i perioden 2005-2011

  • Hvad betyder inflation?

  • Forklar tabel 3.5.

  • Hvad betyder en reallønsnedgang?

  • Hvad er ginikoefficienten udtryk for?

  • Hvor stor er uligheden i USA målt på baggrund af ginikoefficienten?

  • Hvad vil det sige, at forbrugskvoten blandt de rigeste indkomstgrupper er markant lavere end øvrige indkomstgrupper i USA?


Øvelsesopgaver

  • Skriveøvelse:
    • Skriv et kort debatindlæg, hvori du argumenterer for, at den sociale ulighed i det amerikanske samfund er en absolut nødvendighed for at fastholde den dynamik og vitalitet, som hele ideen om den amerikanske drøm bygger på.
    • Samtidigt skriver din sidemand et indlæg, der lægger vægt på, hvorfor det er helt afgørende, at der gøres noget ved den økonomiske ulighed i det amerikanske samfund, for ellers vil samfundet knække over og muligheden for at realisere den amerikanske drøm vil for altid være forduftet.
  • I får ca. 10-12 minutter til at skrive indlægget og derefter læser i hinandens indlæg og kommenterer kort, hvad der er godt og skidt ved hinandens indlæg. Fokus i øvelsen skal være på evnen til at argumentere, dvs. at der skal være et belæg (begrundelse) for hver af de påstande, som I fremfører i indlægget og belægget (begrundelsen) skal være præget af jeres samfundsfaglige viden.
  • Undersøg figur 3.5 og 3.6 (grupper af tre personer) s.139 i bogen.

    • Hvad viser figurerne 3.5 og 3.6?

    • Hvor meget mere er de riges indkomster steget end henholdsvis de midterste og laveste (beregn i procent)

    • Hvad kan forklare den voldsomme udvikling i ulighed i indkomstudviklingen i USA, og hvad kan der gøres for at ændre på dette?

  • I den forbindelse kan man se interview-filmen med Professor Robert Putnam, der dels forklarer hvorfor uligheden er steget, hvorledes uligheden er en udfordring, men også hvordan man kan gøre noget ved det stigende ulighed I USA. I finder interview-filmen med Robert Putnam under Interview-film, kapitel 3.
  • Det kan ligeledes være en god idé, at se dette korte men meget informative interview med den nobelprisvindende økonom Joseph Stiglitz. Sammenhold oplysningerne fra interviewet med Robert Putnam og Josef Stiglitz med figur 3.6 s.140 i bogen.

  • Lav afslutningsvis en opsamling i klassen, hvor I diskuterer hvorfor økonomisk ulighed kan være et problem i samfundsøkonomien og hvad der kan gøres (kom med nogle økonomisk-politiske løsninger) for at reducere den økonomiske ulighed i USA. I diskussionen må I også meget gerne diskutere Robert Putnams løsninger og Josef Stigliz afsluttende bemærkning om, at USA ikke længere er ”the land of opportunity for the many”.
    I den forbindelse er det en god ide at se interview-filmen med Robert Putnam i fællesskab, hvor han taler om den amerikanske drøm og hvorvidt han fortsat tror på den. Filmen finder man under fanebladet interview-film, kapitel 3.

USA’s betalingsbalance og udlandsgæld

Tjek-på-lektien  

  • Hvad handler betalingsbalancen om?

  • Hvor stor var det amerikanske betalingsbalanceunderskud i 2015?

  • Hvad er en handelsbalance og kan du forklare tabel 3.7?

  • Redegør kort for USA's handel med omverden.


Øvelsesopgaver

  • Undersøg hvordan betalingsbalancen ser ud I Danmark og sammenlign den derefter med tabel 3.6 i bogen s.141. Er der underskud eller overskud på den danske betalingsbalance? Forsøg at forklare, hvorfor der er enten overskud eller underskud på betalingsbalancen i Danmark og forklar i det hele taget, hvad det er betalingsbalancen kan sige noget om vedr. samfundsøkonomien. 

  • Lav indeksberegninger og beregn i procentvis andel:
    • Indekser tabel 3.7 omhandlende det amerikanske handelsunderskud til Kina. Bestem hvornår handelsunderskuddet var henholdsvis størst og lavest (procent). Forsøg dernæst at forklare denne udvikling og kom i den forbindelse ind på om der i fremtiden vil ske ændringer i handelsbalancen mellem Kina og USA.
    • En rimelig neutral måde at sammenligne størrelsen af betalingsbalanceunderskud lande imellem, er ved at beregne betalingsbalanceunderskuddet i procent af det årlige BNP. USA's BNP udgjorde ca.18.000 milliarder dollar i 2015. Beregn hvor stor en procentandel betalingsbalanceunderskuddet (jf. tabel 3.6) udgjorde af USA's samlede BNP.  
  • Undersøg hvordan handelsforholdet mellem USA og de fire største samhandelspartnere (se tekstboks 3.3) har udviklet sig. Hvad kan man udlede (hvad kan vi se og evt. forklare) om denne udvikling? I kan finde svar til dette spørgsmål ved at læse perspektiv-teksten ”USA's fire store handelssamarbejdere”, som ligger på bogens hjemmeside.  

  • Undersøg hvordan handelsbalancen (kig på henholdsvis vare- og tjenestebalancen) ser ud i Danmark. Er den eksempelvis positiv eller negativ. Hvad kan forklare enten den negative eller positive balance på den danske handelsbalance. Hvilke lande/regioner handler Danmark mest med og hvad er det vi handler med til disse lande (kig særligt på hvordan Danmarks handel er med EU28). I den forbindelse kan I diskutere det centrale økonomiske begreb omhandlende konkurrenceevne og forsøge at forklare de forskellige økonomiske størrelser (dvs. de tal i finder frem) omkring dansk udenrigshandel ved brug af konkurrenceevne begrebet. 

  • Diskuter en løsning på USA's handelsunderskud ikke kun til Kina med generelt på deres betalingsbalancen. Kort sagt ”hvad vil I som økonomiske rådgivere for Obama-regeringen” råde Præsidenten til. I den forbindelse skal I opstille to strategier, som Præsidenten og hans regering kan præsentere for Kongressen. De to strategier skal være økonomisk-tunge forstået som, at I skal gøre god brug af jeres økonomiske begreber og teorier til at anvise, hvilke muligheder USA har for at ændre på den negative handelsbalance.

Dollaren som verdens reservevaluta

Tjek-på-lektien

  • Forklar begrebet reservevaluta

  • Hvad er forskellen på henholdsvis stats- og udlandsgæld. Brug tekstboks 3.4

  • Når vi taler om gæld i henholdsvis Danmark og USA, hvad skal vi så være opmærksomme på?

  • Kan en delstat i USA godt optage store lån?

  • Forklar figuren i tekstboks 3.4, hvad er forskellen på henholdsvis stats- og udlandsgæld

  • Forklare figur 3.9

  • Redegør for udviklingen i den amerikanske gæld ved brug af figur 3.10


Øvelsesopgaver

  • Undersøg hvordan USA's gæld har udviklet sig fra 1980 til 2016. Brug i den forbindelse figur 3.11 og indhent via nettet oplysninger om de seneste tal på USA's samlede gæld. I den forbindelse skal I være opmærksomme på, hvad der er henholdsvis stats- og udlandsgæld. I kan bruge http://www.usdebtclock.org men hold tungen lige i munden for der er rigtig mange forskellige talopgørelser i spil.

  • Diskuter i grupper, hvordan det kan være, at USA er i stand til at have en så stor gæld, uden at der synes at opstå et særligt pres på den amerikanske dollar (trussel mod dollarens funktion som reservevaluta). Brug meget gerne figur 3.10 til at styrke jeres argumentation omkring, hvorfor USA's gæld er vokset så eksplosivt. I den forbindelse må I gerne sammenligne udviklingen i USA's gæld dels i præsident George W. Bush' periode fra 2000-2008 og præsident Barack Obama fra 2009-2016 og diskutere, hvorfor gælden udvikler sig som den gør under de to forskellige amerikanske præsidenter.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)