Globalisering og kulturmøder
Kulturmødet – konflikt eller fredelig sameksistens? (s. 86-89)
Spørgsmål til bogen:
- Hvad betyder etnocentrisme? Og hvad betyder kulturel blindhed? Giv eksempler på begge begreber.
- Besvar følgende 3 punkter ved henholdsvis integration, segregering og assimilation:
- hvad kendetegner den pågældende strategi for kulturmødet?
- hvordan udmønter man det konkret, når det handler om fx skoler, boligområder, arbejdspladser, fritidsaktiviteter?
- hvilke fordele og ulemper er der ved strategien? - Vurder hvilken strategi vi har i Danmark? Overvej om det passer med den danske kulturelle kode.
Forslag til øvelser:
- Undersøg ved hjælp af Samfundsstatistik, hvad der kendetegner indvandrere, der kommer Danmark. I forbindelse med dette skal du på nettet undersøge forskellige kategorier som:
- Flygtninge, indvandrere og efterkommere
- Vestlige og ikke-vestlige indvandrere. - Undersøg på folketingets hjemmeside, www.ft.dk hvad partierne mener om ghettoer, samt hvordan problemet skal løses: www.ft.dk/Demokrati/Partier/partiernesPolitik/detMenerPartierneOm/Bolig%20og%20byggeri/Ghettoer.aspx. Vurder herudfra hvilken af de tre strategier (integration, segregering eller assimilation) partierne er tilhænger af.
Supplerende materiale:
”Inger Støjberg: Luk skoler med mange indvandrere”, Berlingske 29/7 2014.
”Hvordan bliver vi bedre til integration”, Berlingske 14/2 2012: www.b.dk/kronikker/hvordan-bliver-vi-bedre-til-integration