Forlaget Columbus

KS-bogen

Globalisering og kulturmøder

Kulturmødet – konflikt eller fredelig sameksistens? (s. 86-89)
Spørgsmål til bogen:

  • Hvad betyder etnocentrisme? Og hvad betyder kulturel blindhed? Giv eksempler på begge begreber.
  • Besvar følgende 3 punkter ved henholdsvis integration, segregering og assimilation:
    - hvad kendetegner den pågældende strategi for kulturmødet?
    - hvordan udmønter man det konkret, når det handler om fx skoler, boligområder, arbejdspladser, fritidsaktiviteter?
    - hvilke fordele og ulemper er der ved strategien?
  • Vurder hvilken strategi vi har i Danmark? Overvej om det passer med den danske kulturelle kode.

Forslag til øvelser:

  • Undersøg ved hjælp af Samfundsstatistik, hvad der kendetegner indvandrere, der kommer Danmark. I forbindelse med dette skal du på nettet undersøge forskellige kategorier som:
    - Flygtninge, indvandrere og efterkommere
    - Vestlige og ikke-vestlige indvandrere.
  • Undersøg på folketingets hjemmeside, www.ft.dk hvad partierne mener om ghettoer, samt hvordan problemet skal løses: www.ft.dk/Demokrati/Partier/partiernesPolitik/detMenerPartierneOm/Bolig%20og%20byggeri/Ghettoer.aspx. Vurder herudfra hvilken af de tre strategier (integration, segregering eller assimilation) partierne er tilhænger af. 

Supplerende materiale:

”Inger Støjberg: Luk skoler med mange indvandrere”, Berlingske 29/7 2014.

”Hvordan bliver vi bedre til integration”, Berlingske 14/2 2012: www.b.dk/kronikker/hvordan-bliver-vi-bedre-til-integration

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)