Forlaget Columbus

KS-bogen

Indvandrere, efterkommere og integration (94-97)

Spørgsmål til bogen:

  • a) Hvad kom Ministeriet for indvandrere, flygtninge og integration i 2011 frem til?
  • b) Hvad var især afgørende for integration? Prøv at forklare det?
  • c) Hvilke tre identitetstyper findes? Beskriv dem.
  • d) Hvad er social kontrol?
  • e) Forklar vha. begreberne kulturel kode og socialisering de forskelle, der findes i tabel 2.1
  • f) Jørn Borup konkluderer, at indvandrere med en religion, der stiller ”store krav”, vil typisk have sværere ved at integrere sig i Danmark. Forklar hvorfor.

Forslag til øvelser:

  • a) Undersøg vha. statistisk materiale om integration, hvorvidt indvandrere og efterkommere generelt er godt integreret i Danmark. I kan eksempelvis se på indkomst, uddannelse, kriminalitet, arbejdsløshed osv.

Supplerende materialer:

  • ”Kilde: Sennels, Nicolai: ”Muslimer i børnehaven: Pædagogens beretning”, fra hjemmesiden www.trykkefrihed.dk
  • Statistisk materiale om integration, fx indkomst, uddannelse, beskæftigelse/arbejdsløshed osv.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)