Indvandrere, efterkommere og integration (94-97)
Spørgsmål til bogen:
- a) Hvad kom Ministeriet for indvandrere, flygtninge og integration i 2011 frem til?
- b) Hvad var især afgørende for integration? Prøv at forklare det?
- c) Hvilke tre identitetstyper findes? Beskriv dem.
- d) Hvad er social kontrol?
- e) Forklar vha. begreberne kulturel kode og socialisering de forskelle, der findes i tabel 2.1
- f) Jørn Borup konkluderer, at indvandrere med en religion, der stiller ”store krav”, vil typisk have sværere ved at integrere sig i Danmark. Forklar hvorfor.
Forslag til øvelser:
- a) Undersøg vha. statistisk materiale om integration, hvorvidt indvandrere og efterkommere generelt er godt integreret i Danmark. I kan eksempelvis se på indkomst, uddannelse, kriminalitet, arbejdsløshed osv.
Supplerende materialer:
- ”Kilde: Sennels, Nicolai: ”Muslimer i børnehaven: Pædagogens beretning”, fra hjemmesiden www.trykkefrihed.dk
- Statistisk materiale om integration, fx indkomst, uddannelse, beskæftigelse/arbejdsløshed osv.