Tjekspørgsmål
At være dansker eller ikke være dansker – 3.0–3.1
- Hvad er socialisering?
- Hvad er en norm?
- Hvad er identitet?
- Hvad er en social kategori?
- Hvad handler identitet om?
- Hvad er karakteristisk for socialiseringsprocessen i dag?
Dobbeltsocialiseringen – 3.2–3.4
- Hvad er en dobbeltsocialisering?
- Hvilken betydning har dobbeltsocialiseringen for etniske minoriteter?
- Hvad er forskellen på en jeg-kultur og en vi-kultur?
- Hvad menes der med at forholdet mellem generationerne kommer til at vende på hovedet?
- Vil dobbeltsocialiseringen altid være et problem for de etniske minoriteter?
- Hvad vil det sige at være kodeekspert?
- Hvorfor er fællesskaber vigtige?
- Hvad menes der med at nationalitet er en slags forestillet fællesskab?
- Hvilken rolle spiller de forestillede fællesskaber for de etniske minoriteter?
- Hvorfor er mad relevant i forhold til integration?
- Hvad er den rene identitet?
- Hvad er bindestregsidentitet?
- Hvad er den kreolske identitet?
Danskhed – 3.5
- Hvad menes der med en social kategori og hvad har der med danskhed at gøre?
- Hvad er Martin Henriksens definition på danskhed?
- Hvad menes der med at nationale fællesskaber er ”forestillede fællesskaber”?
- Hvordan kommer ”forestillede fællesskaber til udtryk, når vi diskuterer ”danskhed”?
- Hvilken betydning har maden, når vi diskuterer danskhed?
Stereotyper og fordomme – 3.6-3.8
- Hvad er en perception?
- Hvad er en kultuelt filter?
- Hvad er etnocentrisme?
- Hvad er en stereotyp?
- Hvad er en fordom?
- Hvad kan man bruge begrebet om stereotyper til i forhold til indvandrere?
- Hvad er Rosenthal-effekten?
- Hvor er Rosenthal-effekten relevant i forhold ti integration?
- Hvilke konsekvenser kan det få, hvis man lader sig styre for meget af fordomme i relation til integrationsspørgsmål?
- Hvorfor har folk med længerevarende uddannelse færre fordomme?
- Redegør for kontraktteorien?
- Hvad menes der med at vi er farveblinde?
- Lever vi i et farveblindt samfund?
- Hudfarve kan give fordele/ulemper på et strukturelt niveau hvad menes der med det?
To teoretiske perspektiver – 3.9–3.10
- Hvilke niveauer finder der for anerkendelse?
- Hvorfor er anerkendelsen vigtig?
- Hvilken form for anerkendelse får man i den private sfære?
- Hvilken form for anerkendelse får man i den retslige sfære?
- Hvad er velfærdsrettigheder?
- Hvilken form for anerkendelse får man i den solidariske sfære
- Hvad sker der, hvis anerkendelsen på de forskellige niveauer kommer til at mangle
- Hvad mener Honneth med usynlighed? nævn nogle eksempler?
- Hvordan kan man reagere, hvis man følger at man er usynlig?
- Hvorfor er der sammenhæng mellem mangel på anerkendelse og deltagelse i subkulturer?
- Hvad menes der med at anerkendelse kræver gensidighed?
- Hvorfor er reality-shows gode til at integrere
Kapitaler – 3.11-3.12
- Hvilke karakterforskelle er der på drenge/piger og etniske danskere/etniske minoriteter?
- Hvad er habitus?
- Hvad er en klassehabitus?
- Hvad er den økonomiske kapital
- Hvad er den sociale kapital?
- Hvad er den kulturelle kapital?
- Hvilke forskelle er der på mængden af kapital for unge fra hhv. etniske danske og etniske minoriteters hjem?
- Hvad er et felt?
- Hvad skal der til for at kunne agere i et felt?
- Hvad er symbolsk vold?
- Hvorfor klarer unge, hvis forældre er veluddannede, sig sandsynligvis bedre i uddannelsessystemet?
- Hvorfor er sproget så vigtigt?
- Hvorfor bryder skolerne ikke den sociale arv?
- Hvorfor er der symbolsk vold i det danske skolesystem?
- Hvorfor er sport godt til at skabe integration?
- Hvorfor er der en form for symbolsk vold i dansk fodbold?
Medborger eller modborger – 3.13
- Hvad skal man være opmærksom på, når man læser kriminalitetsstatistik vedr. indvandrere?
- Hvad kan en af forklaringerne være på at indvandrere er overrepræsenterede i kriminalitetsstatistikerne?
- Hvad er radikalisering
- Hvorfor opstår radikalisering?
- Hvad mener Bauman med at vi lever i ”en flydende modernitet”?
- Hvad er en ”defekt forbruger”?
- Hvad er karakteristisk for forbrugersamfundet?
- Hvordan kan man sige, at etniske minoriteter er ”defekte forbrugere”?
- Hvorfor skaber globalisering øget utryghed?
- Hvad er forskellen på turisten og vagabonden?
- Hvilken rolle har politikerne i det globaliserede samfund?