Forlaget Columbus

Ærkedansker perkerdansker, 2. udgave

Tjekspørgsmål

Indvandrere – en økonomisk byrde – 4.0

  • Er indvandrere en økonomiske byrde for det danske samfund?
  • Hvorfor skal man være opmærksom på at der er tale om et ”øjebliksbillede”?
  • Hvorfor er integration på det danske arbejdsmarked vigtig?
  • Hvordan går det med arbejdsløshedsprocenten for indvandrere og efterkommere?
  • Hvordan går det med erhvervsfrekvensen for indvandrere og efterkommere?
  • Hvordan går det med beskæftigelsesfrekvensen for indvandrere og efterkommere?

Uddannelse og arbejde – 4.3–4.4

  • Hvorfor er det relevant at beskæftige sig med indvandrernes motivation til at arbejde?
  • Hvordan går det med unge, der er i gang med en ungdomsuddannelse og hvilke konsekvenser kan det få?
  • Vil indvandrere og efterkommere arbejde?
  • Hvorfor vil folk med anden oprindelse gerne arbejde?

Integration på danske virksomheder – 4.5–4.6

  • Hvilke 6 dimensioner beskæftiger Hoffstede sig med?
  • Hvad menes der med magtdistance?
  • Hvad menes der med kollektivisme contra individualisme?
  • Hvad menes der med at samfund kan være feminine og maskuline?
  • Hvorfor repræsenterer Janteloven feminine værdier?
  • Hvad menes der med usikkerhedsundvigelse?
  • Hvad menes der med lang livsorientering?
  • Hvad menes der med behovsudskydelse?
  • Hvad viser Hoffstedes konkrete analyser om Danmark sammenlignet med andre lande?
  • Hvilke overvejelser har virksomhedsledere i forhold til integration?
  • Er der sket en kulturel integration i det danske samfund?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)