Del 1: Køn i sociologisk perspektiv
1.1: Familien før og nu
- 1. Lav en liste over vigtige begreber i teksten.
- 2. Hvordan ser funktionalismen og marxismen forskelligt på familien?
- 3. Beskriv i korte træk, hvordan familien har ændret sig i Danmark siden 1950’erne. Inddrag evt. denne artikel
- 4. Hvilket udviklingsmønster kan dokumenteres i tabel 1.1, figur 1.4 og tabel 1.2?
- 5. Formulér tre hypoteser, der med inddragelse af sociologisk teori forklarer udviklingen.
- 6. Diskutér hvorfor kernefamilien stadig er en stærk norm, selv om nye familietyper er dukket op.
1.2: Socialisering hjemme og ude
- 1. Hvad kendetegner henholdsvis drenges og pigers primære og sekundære kønssocialisering? Inddrag dette eksperiment med drenge- og pigelegetøj lavet af BBC. Kom også gerne med eksempler fra jer selv eller søskende.
- 2. Hvad betyder kønsneutral/normkritisk pædagogik?
- 3. Sammenlign argumenterne for og mod kønsneutral pædagogik i boksen s. 29.
Forælder Morten Christensen | Pædagog Jacob Graack | Politiker Stig Grenov, Kristendemokraterne | |
---|---|---|---|
Syn på kønsneutral pædagogik | |||
Syn på køn |
1.3: Køn og uddannelsesinstitutioner
- 1. Hvad kan der udledes om, hvordan drenge og piger er i uddannelsessystemet? Brug figurer og tabeller s. 31-33
- 2. Redegør for Bourdieus begreber: social reproduktion, habitus og symbolsk vold. Kom med eksempler på sidstnævnte.
- 3. Vurdér om Bourdieu med sine begreber lægger mest vægt på aktør eller struktur.
- 4. Sammenlign synspunkter på dygtige piger og drenge i uddannelsessystemet i boksen s. 37. Supplér evt. med denne artikel.
1.7: Teorier om køn
I skal i grupper lave en præsentation af teorierne: biologisk og socialt køn, patriarkatsteori, diskursivt køn, intersektionalitet, valgfrit køn og mande- og maskulinitetsforskning. Præsentationen skal indeholde:
- Introduktion til hvem, der står bag teorien og hvornår den er opstået.
- Forklaring af vigtige begreber og teoriens overordnede bidrag til forståelsen af køn.
- Et bud på, hvad man kan bruge teorien til at forklare. Kan teorien bedst forklaring fastholdelse eller forandring af kønsstrukturer?
- Et argument til jeres diskussionsopgave: Har kønsarbejdsdelingen positive eller negative konsekvenser for individet og for samfundet?