Forlaget Columbus

Køn og ligestilling

Del 3: Køn i økonomisk perspektiv

3.1: Det kønsopdelte arbejdsmarked

  • 1. Hvad er horisontal og vertikal kønsarbejdsdeling?
  • 2. Hvad kan der af figur 3.1 og 3.2 udledes om den horisontale kønsarbejdsdeling i Danmark?
  • 3. Hvad er crossovers? Kom med eksempler på crossovers af begge køn.
  • 4. Hvilke udfordringer kæmper henholdsvis mandlige og kvindelige crossovers med? Tjek op på begreberne hegemonisk maskulinitet og stereotyper.
  • 5. Undersøg hvad udfaldet blev i sagen om bleskift i Ligebehandlingsnævnet (boks s. 143)

3.3: Kvinder og mænd inden for og uden for arbejdsmarkedet

  • 1. Hvad er forskellen på ledighed, beskæftigelses- og erhvervsfrekvens?
  • 2. Forklar de fire forskellige former for ledighed i figur 3.10. (Og repetér kort, hvilke former for økonomisk politik, der imødekommer de forskellige former for ledighed)
  • 3. Hvad fortæller figur 3.9 om køn og (hvilken form for) ledighed?
  • 4. Formulér på baggrund af figur 3.11 to hypoteser om henholdsvis mænds og kvinders erhvervsfrekvens. Brug de forklaringer, som gives i bogen.
  • 5. Hvordan rammes mænd og kvinder forskelligt af ledighed? Og hvorfor
  • 6. Repetér de tre velfærdsmodeller i figur 3.12. Hvilken rolle spiller de forskellige velfærdsmodeller for ligestillingen mellem kønnene – i familien og på arbejdsmarkedet? (inddrag begreberne stærke og svage forsørgerstater og kvindevenlige stater.
  • 7. Hvad mener Ulrich Beck med begrebet individualiseret institutionalisering? Forklar hvordan begrebet er relevant i forhold til at beskrive kvinders situation i Danmark.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)