Kapitel 3
Opgaver
- Skriv en kort historie til hver af de tre socialiseringsprocesser. Inddrag beskrivelser af de konkrete arenaer for socialiseringen og de væsentligste aktører.
- Beskriv de væsentligste karakteristika ved det traditionelle samfund i relation til begreberne om identitet og socialisering.
- Opstil en figur, der illustrerer de væsentligste forskelle fra Gemeinschaft til Gesellschaft.
- Giv eksempler på hvordan et individ kan handle ud fra hhv. væsensvilje og valgvilje.
- Forklar fordismens og taylorismens betydning for udviklingen af de industrialiserede samfund.
- Diskutér hvordan Simmels begreb om ansigtsløse relationer kan anvendes i overgangen fra det traditionelle samfund til det industrialiserede samfund. Giv i denne forbindelse tre konkrete eksempler på ansigtsløse relationer.
- Find eksempler på Giddens senmodernitetens dynamikker i din egen hverdag.
- Diskutér i forlængelse heraf, om karakteristika som adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet og udlejringsmekanismerne kan forklare individets behov for at anvende sociale medier?
- Gå ind på infomedia og find forskellige artikler, der kan eksemplificere Becks teori om risikosamfundet. Fremlæg herefter jeres resultater for klassen.
- Hvordan kan man forstå Becks ambivalente forhold til individets muligheder i senmoderniteten? Giv eksempler på positive og negative sider af denne.
- Hvad forstår Ziehe ved den kulturelle frisættelse?
- Forklar figur 3.3.
- Diskutér, med udgangspunkt i figur 3.4, begrebet om stødpudezoner.
- Hvordan kan Ziehes begreber om emblematisering og potensering ses i relation til de sociale medier. Giv konkrete eksempler herpå.
- Udarbejd en figur, som gør rede for de væsentligste forskelle på myren, sneglen og kamæleonen.
- Skriv en historie om en person fra enten det traditionelle eller industrialiserede samfund, der en dag vågner op i senmoderniteten. I historien skal der inddrages relevante begreber/viden fra kapitlet enten implicit eller eksplicit.