Kapitel 5
Opgaver
- Lav en karakteristik af den digitalt indfødte og sammenlign dem med de digitale immigranter.
- Diskutér, hvilke problemer de digitale immigranter kan få i det senmoderne netværkssamfund?
- Hvad betyder zapperkulturen for vores identitetsdannelse?
- Hvad mener Maffesoli med, at der sker en retraditionalisering i det senmoderne samfund?
- Hvilke ligheder og forskelle er der mellem Maffesolis teori og Giddens teori?
- Definér begrebet neostammer. Hvad er karakteristisk for disse? Kom herunder ind på valgets betydning og inddrag hertil figur 5.2.
- Hvorfor mener Maffesoli, at der dannes neostammer i det senmoderne samfund? Er det rigtig/forkert hvorfor?
- Diskutér citatet af Castells på side 81. Er der intet alternativ hertil?
- Hvad er forskellen på de territorielle og de virtuelle fællesskaber og betyder det reelt noget for individets identitetsdannelsesproces?
- Diskutér, hvorvidt følgende udsagn: Internettet fremmer udviklingen af nye fællesskaber og mindsker den personlige isolation er rigtigt eller forkert?
- Hvad kan der udledes af figur 5.4.?
- Diskutér Maffesolis tese om, at online-identiteten smelter sammen med offline-identiteten. Eksemplificér gerne fra din/Jeres egen hverdag.
- Ifølge Castells er den netværksbaserede individualisme samfundets vigtigste socialiseringsmønster. Forklar og diskutér dette statement.
- På hvilken måde mener Hjarvard, at medierne er kommet mellem os mennesker?
- Forklar fænomenet det selskabelige samfund
- Hvordan kan Goffmans begreber anvendes i relation til Hjarvards begrebsapparat?
- Undersøg, hvorfor Hjarvard mener at mediernes overfladiske karakter indeholder positive sider?
- Diskutér citatet på af Hjarvard på side 89.
- Forklar Sennetts syn på senmodernitetens øgede betydning for individets karakterdannelse.
- Tag udgangspunkt i Enrico og Rico. Hvem har det fedeste liv? Begrund dit/Jeres svar.
- Lav en figur, der viser ligheder og forskelle på de fire teoretikere.
- Inddel klassen/holdet i grupper, så hver gruppe får tildelt hver en teoretiker. Hver gruppe opfører et skuespil, hvori det skal fremgå hvilken teoretiker gruppen præsenterer.