Forlaget Columbus

Netværkssamfundet

Kapitel 5

Opgaver

  1. Lav en karakteristik af den digitalt indfødte og sammenlign dem med de digitale immigranter.
  2. Diskutér, hvilke problemer de digitale immigranter kan få i det senmoderne netværkssamfund?
  3. Hvad betyder zapperkulturen for vores identitetsdannelse?
  4. Hvad mener Maffesoli med, at der sker en retraditionalisering i det senmoderne samfund?
  5. Hvilke ligheder og forskelle er der mellem Maffesolis teori og Giddens teori?
  6. Definér begrebet neostammer. Hvad er karakteristisk for disse? Kom herunder ind på valgets betydning og inddrag hertil figur 5.2.
  7. Hvorfor mener Maffesoli, at der dannes neostammer i det senmoderne samfund? Er det rigtig/forkert hvorfor?
  8. Diskutér citatet af Castells på side 81. Er der intet alternativ hertil?
  9. Hvad er forskellen på de territorielle og de virtuelle fællesskaber og betyder det reelt noget for individets identitetsdannelsesproces?
  10. Diskutér, hvorvidt følgende udsagn: Internettet fremmer udviklingen af nye fællesskaber og mindsker den personlige isolation er rigtigt eller forkert?
  11. Hvad kan der udledes af figur 5.4.?
  12. Diskutér Maffesolis tese om, at online-identiteten smelter sammen med offline-identiteten. Eksemplificér gerne fra din/Jeres egen hverdag.
  13. Ifølge Castells er den netværksbaserede individualisme samfundets vigtigste socialiseringsmønster. Forklar og diskutér dette statement.
  14. På hvilken måde mener Hjarvard, at medierne er kommet mellem os mennesker?
  15. Forklar fænomenet det selskabelige samfund
  16. Hvordan kan Goffmans begreber anvendes i relation til Hjarvards begrebsapparat?
  17. Undersøg, hvorfor Hjarvard mener at mediernes overfladiske karakter indeholder positive sider?
  18. Diskutér citatet på af Hjarvard på side 89.
  19. Forklar Sennetts syn på senmodernitetens øgede betydning for individets karakterdannelse.
  20. Tag udgangspunkt i Enrico og Rico. Hvem har det fedeste liv? Begrund dit/Jeres svar.
  21. Lav en figur, der viser ligheder og forskelle på de fire teoretikere.
  22. Inddel klassen/holdet i grupper, så hver gruppe får tildelt hver en teoretiker. Hver gruppe opfører et skuespil, hvori det skal fremgå hvilken teoretiker gruppen præsenterer.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)