Tjekspørgsmål - kapitel 1
Kapitel 1.1
- Hvad betyder interaktion og hvilken betydning har det inden for sociologien?
- Hvad er en kulturel kode?Hvad menes der med, at man afkoder synsindtryk?
- Hvordan hænger adfærd, holdninger og værdier sammen?
- Hvad menes der med perception?
- Hvad er en fordom?
- Hvilke fordele og ulemper er der ved fordomme?
- Hvad er socialisation?
- Hvad er forskellen på primær og sekundær socialisation?
- Hvad er en norm?
- Nævn nogle formelle og uformelle normer
- Hvad betydet det, at normer internaliseres?
- Hvordan hænger sanktioner og normer sammen?
- Hvad menes der med social kontrol?
- Hvad er forskellen på det at have en status og en rolle?
Kapitel 1.2
- Hvad er forskellen på en social og en personlig identitet?
- Hvad mener Mead med at der sker en rolleovertagelse?
- Hvad er den generaliseret anden?
- Hvad er forskellen på leg og spil?
- Hvad er forskellen på et ME og et I?
- Hvilke forskelle er der i familien i hhv. det traditionelle-, industri- og velfærdssamfundet?
- Hvad menes der med at familienlivet foregår i forbifarten og med intimitet?
- Hvad menes der med dobbeltsocialisering?
Kapitel 1.3
- Hvad er forskellen på det traditionelle og det senmoderne samfund?
- Hvad er forskellen på at få fortalt sin egen historie og så fortælle sin egen historie?
- Hvad betyder det, når man siger at det senmoderne menneske er blevet mere refleksivt?
- Hvad menes der med at traditionen aftraditionaliseres?
- Hvad menes der med at sociale relationer er til forhandling?
- Hvorfor giver sociale relationer en ontologisk sikkerhed?
- Hvordan har kommunikationen ændret sig idet senmoderne samfund?
- Hvad menes der med at der er sket en adskillelse af tid og rum?
- Hvad betyder det at der er sket en udlejring af sociale relationer?
Kapitel 1.4
- Hvorfor er forbrug blevet så vigtig en faktor?
- Hvad er en livsstil?
- Hvorfor hænger livsstil og identitetsdannelse sammen i det senmoderne samfund?
- Hvilke pointer kan der være med at opdele befolkningen i livsstilsegmenter?
- Hvad er habitus?
- Hvilken betydning har habitus for det enkelte indidvids valg?
- Hvad er det der karakteriserer hhv. nord/syd og øst/vest i Minervamodellen?
- Hvilke forskelle er der i synet på mad overvej hvorfor?
- Hvorfor er det relevant at forholde sig til arbejde i forbindelse med identitetsdannelsen?