Tjekspørgsmål - kapitel 2
Kapitel 2.1
- Hvad er en aktør og en struktur?
- Hvorfor er disse begreber relevante for sociologien?
- Hvad mener Berger og Luckmann med, at mennesket er samfundsskabt?
- Hvad menes der med at Berger og Luckmann har et dialektisk syn på menneske og samfund?
- Hvad betyder det, at vi alle gerne vil være inden for normalitetens rammer?
- Hvorfor hænger frihed og disciplin ifølge Foucault sammen?
- Hvad menes der med at vi disciplinerer os selv?
- Hvad er en diskurs?Hvad er et sandhedsregime?
- Hvad er det for en form for magt Foucault fokuserer på?
Kapitel 2.2
- Hvad er en social identitet?
- Hvad er forskellen på en objektiv og subjektiv social kategori?
- Hvad menes der med at den nationale identitet er socialt skabt?
- Hvorfor er nationen et forestillet fællesskab?
- Hvorfor er den nationale identitet så vigtig?
- Hvad er en stereotyp?
- Hvad menes der med, at stereotyper er socialt skabte?
- Hvad bruger vi stereotyper til hvilke fordele og ulemper er der?
- Hvad er Rosenthal-effekten?
Kapitel 2.3
- Hvordan ligner den sociale interaktion et skuespil?
- Hvad menes der med, at vi både er optrædende og publikum i livets skuespil?
- Hvad er frontstage og backstage?
- Hvad er Goffmans pointe med at påpege, at individer færdes både i frontstage og backstage?
Kapitel 2.4
- Hvorfor er anerkendelsen vigtig?
- Kan det enkelte individ selv sikre sig anerkendelse?
- Hvilke tre former for anerkendelse findes der?
- Hvordan hænger anerkendelse og arbejde sammen i det senmoderne samfund?
- Hvad mener der med at anerkendelse kræver anerkendelse?