Forlaget Columbus

Tjekspørgsmål - kapitel 2

 

Kapitel 2.1

  • Hvad er en aktør og en struktur?
  • Hvorfor er disse begreber relevante for sociologien?
  • Hvad mener Berger og Luckmann med, at mennesket er samfundsskabt?
  • Hvad menes der med at Berger og Luckmann har et dialektisk syn på menneske og samfund?
  • Hvad betyder det, at vi alle gerne vil være inden for normalitetens rammer?
  • Hvorfor hænger frihed og disciplin ifølge Foucault sammen?
  • Hvad menes der med at vi disciplinerer os selv?
  • Hvad er en diskurs?Hvad er et sandhedsregime?
  • Hvad er det for en form for magt Foucault fokuserer på?

Kapitel 2.2

  • Hvad er en social identitet?
  • Hvad er forskellen på en objektiv og subjektiv social kategori?
  • Hvad menes der med at den nationale identitet er socialt skabt?
  • Hvorfor er nationen et forestillet fællesskab?
  • Hvorfor er den nationale identitet så vigtig?
  • Hvad er en stereotyp?
  • Hvad menes der med, at stereotyper er socialt skabte?
  • Hvad bruger vi stereotyper til hvilke fordele og ulemper er der?
  • Hvad er Rosenthal-effekten?

Kapitel 2.3

  • Hvordan ligner den sociale interaktion et skuespil?
  • Hvad menes der med, at vi både er optrædende og publikum i livets skuespil?
  • Hvad er frontstage og backstage?
  • Hvad er Goffmans pointe med at påpege, at individer færdes både i frontstage og backstage?

Kapitel 2.4

  • Hvorfor er anerkendelsen vigtig?
  • Kan det enkelte individ selv sikre sig anerkendelse?
  • Hvilke tre former for anerkendelse findes der?
  • Hvordan hænger anerkendelse og arbejde sammen i det senmoderne samfund?
  • Hvad mener der med at anerkendelse kræver anerkendelse?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)