Forlaget Columbus

Sociologibogen

Figurer fra bogen

Figur 1.1 Hvordan kan man arve dårlige levekår?
Figur 1.2 Den sociale arvs betydning
Figur 1.3 Forskellig middellevetid for mænd mellem højeste og laveste indkomstkvartil
Figur 1.4 Makro-, meso- og mikrosociologi
Figur 1.5 Forskellige opfattelser
Figur 2.1 Fællesskab og samfund ifølge Tönnies
Figur 2.2 Det traditionelle og det moderne liv ifølge Simmel
Figur 2.3 Durkheims sondring mellem mekanisk og organisk solidaritet
Figur 2.4 To hovedspor i studiet af det sociale
Figur 2.5 Durkheims model for udvikling af anomi og selvmord
Figur 2.6 Traditionelt og moderne samfund ifølge Weber
Figur 2.7 Basis og overbygning
Figur 2.8 Marx' stadieteori over historiske produktionsmåder/samfundsformationer
Figur 2.9 Marx' kritiske analysemodel
Figur 2.10 Marx' teori om, hvordan merværdi skabes
Figur 3.1 Sociale systemer - hierarkisk ordnede
Figur 3.1 Sociale systemer - løst koblede
Figur 3.2 Karakteristika ved systemer
Figur 3.3 Samfundets hierarkiske orden ifølge Parsons
Figur 3.4 Social forandring ifølge Parsons
Figur 3.5 Funktionsanalysens forskellige niveauer
Figur 3.6 Dysfunktioner i bureaukratiet
Figur 3.7 Sociale systemer kommunikerer og håndterer kompleksitet ved udvikling af specialiserede de
Figur 3.8 Forskellige typer af systemer
Figur 3.9 Luhmanns kommunikationsmodel
Figur 3.10 Funktionelt differentierede samfund, og eksempler på deres sociale systemer og delsysteme
Figur 4.1 Meads teori om ”jeg” og ”mig”
Figur 4.2 Reproduktion og transformation af verden gennem social samhandel
Figur 4.3 Sociologisk hverdagslivsforskning
Figur 4.4 Frontstage og backstage
Figur 4.5 Samhandling og sammenhængskraft
Figur 4.6. Stigmatiseringens båndsløjfe
Figur 5.1 Model af det sociale rum
Figur 5.2 Omveksling af økonomisk kapital til kulturel kapital
Figur 5.3 Omveksling af kulturel kapital via økonomisk kapital til gode levekår
Figur 5.4 Omveksling af kulturel kapital via social kapital til økonomisk kapital
Figur 5.5 Symbolsk kapital
Figur 5.6 Habitus og social placering
Figur 5.7 Skabelse og forandring af habitus
Figur 5.8 Opdragelsesværdier blandt forældre med forskellig uddannelseslængde
Figur 5.9 Karakterer og social baggrund
Figur 6.2 System og livsverden hos Habermas
Figur 6.3 Illustration af teorien om systemets kolonisering af livsverdenen
Figur 6.4 Den gensidige påvirkning mellem system og livsverden
Figur 7.2 Forskellige opfattelser af integration
Figur 7.10 Andel der meget ofte eller ofte føler sig nervøs eller stresset. Procent 2005-2010
  • Figur 1.1 Hvordan kan man arve dårlige levekår?
  • Figur 1.2 Den sociale arvs betydning
  • Figur 1.3 Forskellig middellevetid for mænd mellem højeste og laveste indkomstkvartil
  • Figur 1.4 Makro-, meso- og mikrosociologi
  • Figur 1.5 Forskellige opfattelser
  • Figur 2.1 Fællesskab og samfund ifølge Tönnies
  • Figur 2.2 Det traditionelle og det moderne liv ifølge Simmel
  • Figur 2.3 Durkheims sondring mellem mekanisk og organisk solidaritet
  • Figur 2.4 To hovedspor i studiet af det sociale
  • Figur 2.5 Durkheims model for udvikling af anomi og selvmord
  • Figur 2.6 Traditionelt og moderne samfund ifølge Weber
  • Figur 2.7 Basis og overbygning
  • Figur 2.8 Marx' stadieteori over historiske produktionsmåder/samfundsformationer
  • Figur 2.9 Marx' kritiske analysemodel
  • Figur 2.10 Marx' teori om, hvordan merværdi skabes
  • Figur 3.1 Sociale systemer - hierarkisk ordnede
  • Figur 3.1 Sociale systemer - løst koblede
  • Figur 3.2 Karakteristika ved systemer
  • Figur 3.3 Samfundets hierarkiske orden ifølge Parsons
  • Figur 3.4 Social forandring ifølge Parsons
  • Figur 3.5 Funktionsanalysens forskellige niveauer
  • Figur 3.6 Dysfunktioner i bureaukratiet
  • Figur 3.7 Sociale systemer kommunikerer og håndterer kompleksitet ved udvikling af specialiserede de
  • Figur 3.8 Forskellige typer af systemer
  • Figur 3.9 Luhmanns kommunikationsmodel
  • Figur 3.10 Funktionelt differentierede samfund, og eksempler på deres sociale systemer og delsysteme
  • Figur 4.1 Meads teori om ”jeg” og ”mig”
  • Figur 4.2 Reproduktion og transformation af verden gennem social samhandel
  • Figur 4.3 Sociologisk hverdagslivsforskning
  • Figur 4.4 Frontstage og backstage
  • Figur 4.5 Samhandling og sammenhængskraft
  • Figur 4.6. Stigmatiseringens båndsløjfe
  • Figur 5.1 Model af det sociale rum
  • Figur 5.2 Omveksling af økonomisk kapital til kulturel kapital
  • Figur 5.3 Omveksling af kulturel kapital via økonomisk kapital til gode levekår
  • Figur 5.4 Omveksling af kulturel kapital via social kapital til økonomisk kapital
  • Figur 5.5 Symbolsk kapital
  • Figur 5.6 Habitus og social placering
  • Figur 5.7 Skabelse og forandring af habitus
  • Figur 5.8 Opdragelsesværdier blandt forældre med forskellig uddannelseslængde
  • Figur 5.9 Karakterer og social baggrund
  • Figur 6.2 System og livsverden hos Habermas
  • Figur 6.3 Illustration af teorien om systemets kolonisering af livsverdenen
  • Figur 6.4 Den gensidige påvirkning mellem system og livsverden
  • Figur 7.2 Forskellige opfattelser af integration
  • Figur 7.10 Andel der meget ofte eller ofte føler sig nervøs eller stresset. Procent 2005-2010

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)