Tjek på lektien
. . . er en række små enkle opgaver, der kan løses ved at læse det tekststykke i bogen som du har fået for. Formålet med tjek-på-lektien-opgaverne er dels at hjælpe med at sætte fokus på det centrale i teksten, dels at sætte tanker i gang forud for undervisningen.
Kapitel 1: Hvad er sociologi?
Kapitel 1 præsenterer sociologien som videnskab, forskellige retninger i sociologien og nogle videnskabsteoretiske overvejelser, som kan inddrages, når sociologi indgår i projektarbejde og besvarelse af større skriftlige opgaver.
1.1 Hvilke overordnede tankegange bygger sociologien på?
- Hvorfor introducerede Auguste Comte begrebet sociologi?
- Hvad betyder ordet ”sociologi” på latin?
- Hvordan opfattes mennesket i sociologien?
- Hvilken rolle spiller fællesskabet i sociologien?
1.2 Hvad beskæftiger sociologer sig med?
- Hvad vil det sige at blive socialiseret, og hvor sker der socialisering?
- Hvad betyder begrebet social orden?
- Hvilken rolle spiller socialisering i opretholdelsen af den sociale orden? Kan socialiseringsprocesser også være med til at true den sociale orden? Begrund dit svar
- Hvad mener nogle sociologer med social arv?
- Overvej hvilke faktorer, der henholdsvis kan skabe eller bryde negativ social arv.
- Hvad er social mobilitet, og hvilken rolle spiller velfærdsstaten i denne?
- Hvordan har fællesskaberne ændret sig gennem tiden?
- Hvad betyder begrebet social stratifikation?
- Hvordan hænger sociale klasser sammen med begrebet social stratifikation?
- Hvilke tre kapitalformer taler Pierre Bourdieu om? Forklar dem med dine egne ord og giv eksempler.
1.3 Hvilke teoretiske hovedretninger er der inden for sociologien?
- Definer begrebet sociale strukturer og giv eksempler.
- Definer sociale institutioner og giv eksempler.
- Hvad er forskellen på sociale strukturer og sociale institutioner?
- Hvad interesserer makrosociologien sig for?
- Hvad interesserer mikrosociologien sig for?
- Hvad er mesosociologi?
- ”Det er samfundets skyld” – hvem kunne finde på at sige dette: En metodologisk kollektivist eller en metodologisk individualist?
- Dan dig et overblik over de tre klassiske hovedspor i sociologien
- Hvad er god videnskab i positivismen?
- Forklar Webers fortolkende sociologi. Hvordan adskiller den sig fra Durkheims positivistiske sociologi?
- Forklar Marx’ kritiske sociologi.
- Hvad prøvede de klassiske sociologer som Durkheim, Weber og Marx at forklare?
- Hvorfor kalder vi vores tid senmoderne og ikke blot moderne? Hvilke sociologer beskæftiger sig med denne skelnen?
- Hvad menes der med, at vi i vesten lever i en radikaliseret udgave af moderniteten?
1.4 Bør sociologien have en samfundskritisk funktion – og hvad vil det i givet fald sige?
- Hvad betyder begrebet ontologi?
- Hvad betyder begrebet epistemologi?
- Hvad menes der med, at idéen om sociologiens kritiske funktion står i modsætning til positivismen som videnskabsideal?
- Dan dig et overblik over de tre retninger af sociologien, der følger det marxistiske hovedspor og tildeler sociologien en kritisk rolle:
- Forklar kort hovedpointerne i kritisk realisme. Hvordan forstår kritiske realister virkeligheden (ontologi) og videnskab (epistemologi)?
- Forklar kort hovedpointerne i socialkonstruktivisme. Hvordan forstår socialkonstruktivister virkeligheden (ontologi) og videnskab (epistemologi)?
- Forklar kort hovedpointerne i kritisk teori. Hvordan forstår kritiske teoretikere virkeligheden (ontologi) og videnskab (epistemologi)?
- Hvordan adskiller kritisk teori sig fra de to andre sociologiske retninger? Hint: Tænk på forskellen mellem ”er” og ”bør”.
- Hvad er kvantitativ metode?
- Hvad er kvalitativ metode?
- Hvilken rolle har metodevalg spillet i sociologiens interne stridigheder? Er denne strid stadig vigtig?