Opgaver til kapitel 2 - Identitetsdannelsens og socialiseringens byggesten
- Redegør kort for de forskellige anerkendelsessfærer og giv eksempler på, hvorledes anerkendelsens har betydning for socialiseringen.
- Forklar hvorfor og hvordan socialiseringsformer og –værdier ændrer sig i forhold til de forskellige samfundstyper.
- Redegør for de centrale mekanismer (”byggesten”), der knytter sig til socialiseringsprocessen. Find eksempler på, hvordan de virker.
- Forklar Eriksons teori, om at identitetsudviklingen sker gennem faser, der hver rummer sin krise. Udbyg din forklaring med eksempler.
- Forklar begreberne ”rolletagning”, ”I”, ”me”, ”generaliseret anden”. Forklar forskelle på Meads og Goffmanns rollebegreber.
- Forklar Foucaults begreb ”biomagt”.
- Overvej hvordan de disciplineringsmekansimer, som Foucault omtaler, virker i det danske uddannelsessystem.
- Forklar begrebet ”social kontrol”, og uddyb mht. hvilke mekanismer, der holder grupper sammen.
- Forklar med eksempler, hvordan mobning kan virke som social kontrol.
- Forklar de centrale begreber hos henholdsvis Thomas Ziehe Anthony Giddens.
- Hvilke reaktioner kan senmodernitetens udfordringer mødes med?
- Forklar hvad der menes med, at den senmoderne identitetsdannelse finder sted i ”spændingsfeltet mellem individualisering og standardisering”?
- Forklar ved hjælp af eksempler sammenhænge mellem kroppen og refleksiviteten.