Opgaver til kapitel 5 - Tyskland
Familiearenaen
- Redegør for de forskellige opfattelser af familiens rolle i den universelle og selektive velfærdsmodel.
- Hvilke fordele og ulemper kan der være forbundet med, at man har en økonomisk forpligtelse over for de nærmeste familiemedlemmer?
- Diskutér med udgangspunkt i kronikken En bøn for familien af Alexander Stephanou (Politiken 15.7.2011) konsekvenser af, at velfærdsstaten har overtaget flere af familiens funktioner.
- Sammenlign danske og tyske familiemønstre (se tabel 1 og 2, side 43 og tabel 1, side 95). Hvad kan forklare evt. forskelle og ligheder?
- I boksen på side 97 kan du se forskellige ydelser. Kindergeld svarer til børne- og ungeydelsen i Danmark, se takster på http://www.skm.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1294.html. Beregn hvor meget en dansk og tysk familie med to børn får i ydelser. Vær opmærksom på, at man i Tyskland modtager Kindergeld indtil børnene er fyldt 25 år.
- Hvilke forskellige syn på kønsroller er der i de nye og gamle delstater (se side 96).
- Hvad er forklaringen på disse forskellige syn?
Uddannelsesarenaen
- Redegør for det tyske uddannelsessystem, se også skema på side 99.
- Hvordan adskiller det tyske uddannelsessystem fra de danske?
- Hvordan er skolesystemet i Tyskland med til at sætte de unge under pres?
- Diskutér, om tyske unge er mere pressede i skolesystemet end danske unge? Hvis, ja hvad kan det skyldes? Hvis nej, hvorfor ikke?
- Hvilke problemer kan der være forbundet med, at det primært er de enkelte delstater, der har det overordnede ansvar for skolesystemet? Hent inspiration i boks på side 101.
- Hvem er tabere og vindere i det tyske skolesystem?
- Se skema over diskurser i uddannelsespolitikken side 100.
- a) Forklar, hvordan det tyske skolesystem er med til at cementere de sociale og økonomiske forskelle.
- b) Giv nogle konkrete bud på, hvordan staten kan tilføre ressourcesvage elever kulturel kapital.
Fritidsarenaen
- Se skema på side 103 og besvar nedenstående spørgsmål:
- a) Redegør kort for de fire forskellige grupper.
- b) Hvad kan forklare den forskellige fordeling af drenge og piger i de fire grupper?
- c) Anvend Bourdieus begreber kulturel, økonomisk og social kapital (se side 32) til at karakterisere de fire grupper.
- På side 103 nævnes det, at den nuværende generation i Tyskland kaldes for Generation Praktikum.
- a) Læs artiklen Staten lever højt på gratis arbejdskraft af Vinni Yang Søgaard og Rikke Gustavsen fra Ugebrevet A4, nr. 10, 14. 3. 20. 3. 2011.
http://www.ugebreveta4.dk/2011/201110/artikler/staten_lever_hoejt_paa_gratis_arbejdskraft.aspx - b) Undersøg på grundlag af ovennævnte artikel omfanget af ulønnet arbejdskraft blandt danske studerende.
- c) Diskutér, hvilke problemer der kan være forbundet med at flere unge tager et ulønnet praktikophold. Her kan du/I inddrage problemer for det enkelte individ og for samfundet. Find yderligere inspiration her http://www.djoef.dk/blade/djoefbladet/arkiv/dj-oe-fbladet-2011/dj-oe-fbladet-nr-13-2011/gratis-akademisk-arbejdskraft.aspx
- a) Læs artiklen Staten lever højt på gratis arbejdskraft af Vinni Yang Søgaard og Rikke Gustavsen fra Ugebrevet A4, nr. 10, 14. 3. 20. 3. 2011.
- Hvilke værdier har unge tyskere ifølge tabel 3 side 104?
- Sammenlign disse værdier med danske unges værdier, se side 68.
- Redegør for forskellige subkulturer og stilfællesskaber blandt unge tyskere.
- Find andre stilfællesskaber på http://www.jugendszenen.com/Szenenkatalog.html (tysksproget website) og undersøg disse med henblik på normer, værdier, musiksmag og tøjstil.
- Hvilke værdier præger de autonome i Tyskland? Find oplysninger om de autonome i Danmark og undersøg om der er forskelle mellem tyske og danske autonome.
- Hvad kendetegner de højreekstremistiske subkulturer?
- Hvad kan forklare, at unge tiltrækkes af højreekstremistiske bevægelser? Se også side 62 og 63.