Forlaget Columbus

Unge og identitet

Opgaver til kapitel 2 - Identitetsdannelsens og socialiseringens byggesten

  • Redegør kort for de forskellige anerkendelsessfærer og giv eksempler på, hvorledes anerkendelsens har betydning for socialiseringen.
  • Forklar hvorfor og hvordan socialiseringsformer og –værdier ændrer sig i forhold til de forskellige samfundstyper.
  • Redegør for de centrale mekanismer (”byggesten”), der knytter sig til socialiseringsprocessen. Find eksempler på, hvordan de virker.
  • Forklar Eriksons teori, om at identitetsudviklingen sker gennem faser, der hver rummer sin krise. Udbyg din forklaring med eksempler.
  • Forklar begreberne ”rolletagning”, ”I”, ”me”, ”generaliseret anden”. Forklar forskelle på Meads og Goffmanns rollebegreber.
  • Forklar Foucaults begreb ”biomagt”.
  • Overvej hvordan de disciplineringsmekansimer, som Foucault omtaler, virker i det danske uddannelsessystem.
  • Forklar begrebet ”social kontrol”, og uddyb mht. hvilke mekanismer, der holder grupper sammen.
  • Forklar med eksempler, hvordan mobning kan virke som social kontrol.
  • Forklar de centrale begreber hos henholdsvis Thomas Ziehe  Anthony Giddens.
  • Hvilke reaktioner kan senmodernitetens udfordringer mødes med?
  • Forklar hvad der menes med, at den senmoderne identitetsdannelse finder sted i ”spændingsfeltet mellem individualisering og standardisering”?
  • Forklar ved hjælp af eksempler sammenhænge mellem kroppen og refleksiviteten.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)