Forlaget Columbus

USA's udfordringer (4. udg.)

USA's udfordringer - Det amerikanske præsidentvalg i USA og i samfundsfagsundervisningen

Denne artikel har til formål at inspirere til undervisning i amerikansk politik og særligt i præsidentvalget november 2024. Amerikansk politik har ofte en naturlig plads i samfundsfagsundervisningen på både A- og B-niveau. Det hænger sammen med, at vores elever finder stor interesse i amerikansk politik og i præsidentvalget og derfor er stærkt motiveret til at arbejde med stoffet, hvilket gør det lettere for os at få arbejdet med både faglige mål og kernestof.

At beskæftige sig med amerikansk politik synes også mere relevant end nogensinde, eftersom den politiske polarisering i den amerikanske befolkning, afspejlet i den udvidede kløft mellem republikanere og demokrater, i stigende grad udfordrer grundlæggende politiske værdier i det liberale demokrati og truer med at ødelægge de søjler, som det amerikanske demokrati i århundreder har hvilet på. USA og amerikansk politik er på mange måder et spejl som vores elever, og vel for så vidt også os selv, hvis vi ellers vil stå ved det, holder op for at vurdere og reflektere over tilstanden i vores eget demokrati og samfund i DK, selvom forskellene på de to lande er betydelige.

Det nedenstående undervisningsforløb koncentrerer sig om det amerikanske præsidentvalg i november 2024, men der vil i forløbet være afstikkere til spørgsmål omhandlende det amerikanske demokrati. Som med alle undervisningsforløb tjener dette kun som inspiration eftersom du, der læser denne artikel, bedst ved hvad der fungerer for din klasse, elever osv. Sigtet med denne artikel er således ikke at være belærende, men blot at præsentere et samlet forløb som måske kan inspirere.

Undervisningsforløbet er knyttet tæt til undervisningsbogen USA's udfordringer, 4. udgave, som jeg har forfattet sammen med journalist og chefredaktør på POV International, Annegrethe Rasmussen. I forløbet er der en række øvelser, der også er placeret her på bogens hjemmeside. Desuden indeholder forløbet et lille projektarbejde, som knytter sig til den store elevkonkurrence i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg som FALS, Engelsklærerforeningen for gymnasiet og HF, Erhvervsskolernes Engelsklærerforening samt Forlaget Columbus står bag. Denne konkurrence vil jeg gerne slå et slag for, da det er en overskuelig konkurrence for eleverne, og præmien for de elever, der vinder, er 10.000 kr!

Der er opstillet følgende læringsmål for forløbet.

  • Eleverne skal gennem forløbet opnå en grundlæggende forståelse for centrale strukturer, aktører og processer i amerikansk politik.
  • Eleverne vil igennem varierende arbejdsformer styrke kendskabet til samt forbedre deres evne til at anvende centrale fagbegreber og teorier til at forstå og forklare centrale kendetegn ved det amerikanske politiske system, styreform, vælgeradfærd osv.
  • Elevernevil igennem forløbet træne deres evne til at lave opgavetyperne hypotese, sammenligning.
  • Eleverne vil igennem forløbet styrke deres evne til at anvende parti- og vælgeradfærdsteori
  • Eleverne vil i forløbet (elevkonkurrencen) træne deres innovative evner i forhold til polariseringen i amerikansk politik.

Undervisningsforløbet: Det amerikanske politiske system og præsidentvalget 2024

Undervisningsforløb

Modul

Indhold

Lektie

1.

Fokus: Det politiske klima og centrale kendetegn ved amerikansk politik

1. sekvens:
Hvilke holdninger har eleven til amerikansk politik? Og hvilke forskelle synes eleverne, at der er på dansk og amerikansk politik? Dernæst kan man lave et kort pararbejde, der knytter sig til figur 2.1

Hvad viser figur 2.1
Hvorfor er der mon så få amerikanere, der har tillid til deres regering?
Hvordan er den danske befolknings tillid til regeringen/de folkevalgte?

2. sekvens:
Centrale kendetegn ved det politiske USA

Efter pararbejdet giver det god mening, at man i fællesskab i klassen diskuterer en række centrale forhold vedr. det politiske USA.

Hvad menes med, at USA er en føderation?
Hvad er en konføderation?
Hvad er et præsidentialt styre - og hvad menes med, at vi i DK har et parlamentarisk styre?

Når disse spørgsmål er besvaret, kan man gå videre med et gruppearbejde, hvor eleverne forsøger at besvare nedenstående spørgsmål.

Hvad er kendetegnende ved et konstitutionelt liberalt demokrati - og kan både USA og Danmark betragtes som konstitutionelle liberale demokratier?
Hvad handler Checks and Balances om, og hvem har inspireret til ideen om magtens tredeling?
Hvem udgør de tre statsmagter i henholdsvis USA og Danmark?

3. sekvens:
Opsummering i klassen

Det kan være godt med en kort opsummering på dette gruppearbejde, hvor eleverne bidrager med deres svar, da Checks and Balances er et afgørende princip ved amerikansk politik. Diskuter evt. sammen, om der er den samme Checks and Balances i Danmark.

4. sekvens:
Hvem er de to præsidentkandidater?

Inddel klassens elever i et passende antal grupper og bed dem herefter om at undersøge, hvem der er de to præsidentkandidater (og de to vice-præsidentkandidater) i 2024 valget. Grupperne skal indhente oplysninger vedr. de to kandidater. Fælles opsamling i klassen - hvor alle informationer vedr. de to kandidater skrives op/ned.

Læs afsnit 2.1, 2.2, 2.2.1 og 2.2.2 i USA's udfordringer, 4. udgave af Peter Brøndum og Annegrethe F. Rasmussen.

2.

Fokus: Demokratiopfattelser i USA

1.sekvens:
Styr på demokratiet i henholdsvis USA og Danmark.

Danmark er et demokrati - men hvad med USA? Og kan man forklare, hvilken type demokrati der er i USA, og hvilken demokratiopfattelse der ligger til grund for det demokrati, der er? Eleverne inddeles i par og besvarer følgende spørgsmål.

Hvad er et demokrati, og hvad kendetegner det amerikanske demokrati (repetitionsspørgsmål fra modul 1)?
Hvad illustrerer David Eastons model over det politiske system?
Hvad er forskellen på henholdsvis konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati?
Hvilken af de to demokratiopfattelser er I (parret) mest tilhængere af (konkurrence eller deltagelsesdemokrati), og hvorfor kan vi både se pluralistiske og elitistiske elementer i det amerikanske demokrati?

2. sekvens:
Demokratiets udfordringer i USA - mistillid og trusler

I klassen ses den lille DR-video ”Er USA's demokrati truet?”. Denne video knytter sig til midtvejsvalget i 2022, men de politiske udfordringer, som præsenteres i videoen, er fortsat gældende i USA. Eleverne går herefter i grupper og arbejder med følgende spørgsmål.

Hvilke forskellige udfordringer/trusler er der ifølge videoen mod det amerikanske demokrati?
Er der udfordringer mod det amerikanske demokrati, som ikke vises i videoen, men som I mener skal nævnes? (skriv det ned).
Er der udfordringer mod det danske demokrati? (hvilke? - skriv det ned).

3. sekvens:
Gruppearbejde - skriv en argumentation.

Grupperne skriver enten en argumentation, der er til fordel for en styrkelse af deltagelsesdemokratiet (pluralistiske demokratiopfattelse) eller en argumentation, der er imod en styrkelse af pluralismen i det amerikanske demokrati. I argumentationen skal eleverne inddrage viden om demokratiopfattelser, pluralisme vs. elitisme, magtens tredeling, det liberale demokrati osv. Afslut med at forskellige grupper læser deres argumentation op i klassen.

Læs afsnit 2.2.3 i USA's Udfordringer, 4. udgave af Peter Brøndum og Annegrethe F. Rasmussen

3.

Fokus: Politiske valg i USA

1.sekvens:
Politiske valg i USA

Hvilke forskellige valg findes der i USA - og hvorfor taler man om, at der er så mange forskellige politiske valg? Brug figur 2.18 og sammenlign gerne med politiske valg i Danmark.
Hvilke fire centrale forhold skal vi være opmærksomme på, når vi undersøger politiske valg i USA (brug figur 2.19).
Hvilke politiske partier findes der i USA?
Hvad handler den strukturelle og ideologiske forklaring om?
Hvordan adskiller de to store politiske partier i USA sig fra partier i Danmark?
Hvad er forskellen på et toparti- og et flerpartisystem, og hvilket partisystem har man i USA?
Hvad kan forklare det partisystem, man har i USA?
Hvilke funktioner har et politisk parti?

2.sekvens:
Svingstater og ansvarlige grupper

Inddel klassens elever i et antal grupper, der hver får til opgave at følge præsidentvalget i en af de såkaldte svingstater: Georgia, Arizona, Nevada, Pennsylvania, Michigan, Wisconsin (North Carolina og Florida kan også bruges).

Herefter gives der noget tid til, at grupperne kan undersøge lidt om deres delstater f.eks. hvilken af de to præsidentkandidater står til at vinde delstaten og hvad kendetegner delstaten (industri, landbrug, storby, økonomi, demografisk sammensætning osv.).

3. sekvens:
Gruppearbejde om Gerrymandering og andre udemokratiske elementer i USA

Læs tekstboks 2.2 og skriv systematisk ned, hvilke udemokratiske elementer der er i USA.
Hvad handler Gerrymandering om, og hvorfor er det udemokratisk at bruge denne metode til at optegne valgkredse?
Kan vi finde andre udemokratiske elementer, end de, der nævnes i tekstboks 2.2? Grupperne (svingstatsgrupperne) skal her klikke ind på tænketanken Brennan Center for Justice og undersøge de fire forskellige ”projects” (State Voting Laws, Voter Purges, The Myth of Voter Freud og Voter ID). Eleverne skal have fokus på de fire områder/projects i forhold til den svingstat, som de er ansvarlige for.
Diskuter gerne, om I synes, det er fair eller unfair, at f.eks. tidligere straffede personer (i visse delstater) ikke har lov til at stemme ved politiske valg.

4. sekvens:
Små præsentationer

Modulet afrundes med en kort opsummering, hvor de forskellige (svingstats)grupper kort præsenterer det, de har fundet ud af.

Læs afsnit 2.5 og 2.5.1 frem til afsnittet ”De to politiske partiers holdninger og værdier” (s.85) i USA's udfordringer, 4. udgave af Peter Brøndum og Annegrethe F. Rasmussen.

I løbet af modulet skal eleverne bl.a. arbejde med The Brennan Centers ”Projects”.

4.

Fokus: De to store politiske partier i USA

1.sekvens:
Forskelle på de to store partiers værdier og holdninger

Hvilke politiske værdier knytter sig republikanerne?
Hvilke politiske værdier knytter sig til demokraterne?
Hvad menes med henholdsvis liberal, progressive, conservative - og hvilke af disse begreber knytter sig til henholdsvis demokraterne og republikanerne?
Hvilke vælgertyper finder vi inden for de store politiske partier (se figur 2.24), og hvorfor er det vigtigt, at vi er opmærksomme på de interne grupperinger inden for de to politiske partier?

2.sekvens:
Undersøg forskellige amerikaneres holdninger

I par skal I skrive en lille sammenligningsopgave; ”Sammenlign B1s og B2s syn på demokrati, politiske holdninger og værdier. I finder bilagene B1 og B2 på bogens hjemmeside. I din sammenligning skal du inddrage viden om demokrati og om republikanernes og demokraternes politiske værdier.” Der gives 45 min. til elevernes arbejde med at skrive denne sammenligning.

Afslut med at to par går sammen og kort præsenterer deres sammenligninger for hinanden. Det er vigtigt, at de, der lytter, efterfølgende giver en konstruktiv feedback på det skrevne.

3. sekvens:
Fællesdialog over følgende spørgsmål

Hvilket syn på demokrati kommer til udtryk i de to bilag?
Hvilke politiske holdninger og værdier træder frem i de to bilag?
Hvad tror I, John Harrison (B1) og Emily Williamson (B2) ville stemme?
Tror I, der kan komme et stort tredje parti i USA i de kommende år?

Læs afsnit ”De to politiske partiers holdninger og værdier” (s.85) i afsnit 2.5.1 i USA's udfordringer, 4. udgave af Peter Brøndum og Annegrethe F. Rasmussen.

Bilagene B1 (John Harrison) og B2 (Emily Williamson) inddrages i undervisningen (se fanebladet interviews).

 

5.

Fokus: Valgmetoder, sikre stater og svingstater i amerikansk politik

Flipped classroom: Eleverne har forud for modulet set undervisningsvideoen ”Primærvalget - fra Iowa til nominering”.

1.sekvens:
Læsning (afsnit 2.5.2. og 2.5.3) med arbejdsspørgsmål

Eleverne læser afsnit 2.5.2 og 2.5.3 og besvarer følgende spørgsmål
Hvad er en valgmetode?
Hvilken valgmetode bruges i USA, og hvilken bruges i Danmark?
Hvad er en spærregrænse?
Hvad handler primærvalget om i USA?
Hvad handler Kongresvalg om?
Hvad er valgmandskollegiet for noget, og hvorfor tales der så meget om valgmandsstemmer?
Hvordan fastsættes antallet af valgmænd for de enkelte delstater?
Hvor mange valgmænd skal en præsidentkandidat have for at vinde præsidentvalget?
Hvorfor siger vi, at det amerikanske præsidentvalg er et indirekte valg (brug figur 2.27)?
Hvad er forskellen på en sikker stat og en svingstat, og hvad kalder man også svingstater for?
Hvilke stater er typisk sikre republikanske og demokratiske stater?
Hvad er the popular vote? Og hvad er egentligt vigtigst for at blive præsident - the popular vote eller at vinde et flertal (270) af valgmandsstemmer?

2. sekvens:
Hypotesearbejde

Med udgangspunkt i tabel 2.2 skal der udarbejdes to hypoteser, der kan forklare valgdeltagelsen ved amerikanske kongres- og præsidentvalg. I de faglige begrundelser skal der anvendes viden om valgmetoder og udemokratiske elementer i amerikansk politik.

Som underviser kan man vurdere, om det skal være en afleveringsopgave, eller om man ønsker en fælles afslutning med klassen, hvor forskellige hypoteser og dertilhørende faglige begrundelser præsenteres i plenum.

Lektie: Se videoen om ”Primærvalget - fra Iowa til nominering”.

Eleverne læser i modulet afsnit 2.5.2 og 2.5.3 i USA's udfordringer, 4.udgave af Peter Brøndum og Annegrethe F. Rasmussen

6.

Fokus: Arbejde: Organisation, penge og polarisering

1. sekvens:
Pararbejde om organisering og penge i amerikansk politik

Undersøg 1. hvor mange penge har de to kandidater indtil videre indsamlet (evt. også hvor mange de har brugt af disse midler), 2. hvor kommer pengene fra (små eller store donationer), 3. hvor mange frivillige har de to kampagner og hvordan er organisationen generelt i de to partier.

1. sekvens afsluttes med en fælles dialog om organisation og penges betydning - og det kan diskuteres, om penges betydning i amerikansk politik er en trussel mod demokratiet.

2. sekvens:
Forklar vejen til det hvide hus (præsidentembedet)

Eleverne vender sig nu mod en ny makker, og så skal de forsøge at forklare, hvordan man bliver valgt til USA's præsident. Figur 2.29 skal bruges som rettesnor. Begge elever skal præsentere for hinanden.

3. sekvens:
Læsepause og efterfølgende gruppearbejde

Eleverne læser afsnit 2.6, 2.6.1 og 2.6.2 frem til afsnittet ”Topartisystemet - ingen af de to partier har interesse i at tingene ændrer sig”.
Efter eleverne har læst, sætter de sig med deres svingstatsgruppe og besvarer følgende spørgsmål: 1) Hvad handler begrebet polarisering om? 2) Hvilke to former for polarisering taler professor Talisse om? 3) Hjælp hinanden til at forstå figur 2.30 og 2.31 (hvad viser figurerne om polarisering?) 4) Hvad handler negative partisanship og negative campaigning om? 5) analyser følgende to kampagnevideoer (en fra republikanerne og en fra demokraterne - i forhold til polarisering og negative campaigning)
Republikansk valgvideo (campaign add)
Demokratisk valgvideo (campaign add)

4. sekvens:
Fælles dialog om negative partisanship og negative campaigning

Fælles samtale om negative partisanship og campaigning - herunder inddragelse af figur 2.32 (negative voting) og figur 2.33 til at forklare, hvorfor polariseringen forstærkes, og hvad den fører til (negative voting). I den sammenhæng kan følgende måling vises, som kan knyttes til diskussionen om negative voting.

Læs afsnit 2.5.4 i USA's udfordringer, 4. udgave af Peter Brøndum og Annegrethe F. Rasmussen

I modulet skal eleverne arbejde med to kampagnevideoer fra henholdsvis republikanerne og demokraterne.

I modulets sidste sekvens (4) kan PEW Research undersøgelse om amerikanske vælgeres holdning til valget og kandidaterne fra juli 2024 inddrages (Biden var kandidat på det tidspunkt).

 

7.

Fokus: Polariseringen i amerikansk politik

1. sekvens:
Podcast og Q&A

Eleverne går sammen først i par, hvor de udarbejder 5-6 spørgsmål til Genstarts-podcasten ”Mod undergangen” omhandlende den tiltagende politiske polarisering i USA. Efter der har været lidt tid til at udarbejde spørgsmål, går hvert par sammen med et andet par, og de laver nu en Question and Answer-session, hvor de stiller hinanden spørgsmål og besvarer disse.

2. sekvens:
Læsepause

Eleverne sætter sig herefter og læser afsnittet ”Topartisystemet - ingen af de to partier har interesse i at tingene ændrer sig” som er under 2.6.2. Samtidig med at eleverne læser, besvarer de individuelt følgende spørgsmål.

Hvad hedder de to personer, som har udarbejdet en forklaringsmodel til at forklare polariseringen i amerikansk politik - og hvad er denne forklaringsmodel inspireret af?
Hvad betyder det, at det amerikanske politiske system er et duopol?
Hvad viser figur 2.34 - og hvordan fører de forskellige faktorer til en stigende polarisering?

Efter eleverne har læst, giver det mening at lave en fælles opsamling, hvor figur 2.34 gennemgås og det gøres tydeligt, hvordan modellens forskellige faktorer bidrager til polariseringen i amerikansk politik.

3.sekvens:
Innovative forslag til at mindske polarisering i amerikansk politik.

Eleverne går sammen i deres svingstatsgrupper og forsøger nu at komme med forslag til, hvordan man kan mindske polariseringen - altså hvordan man kan reducere de enkelte faktorers polariseringstendenser. Det kan her være en god ide at give eleverne adgang til rapporten ”Why Competition in the Politics Industry is Failing American” af Katherine M. Gehl og Michael E. Porter, Harvard Business School. I rapporten er der overvejelser om, hvad der skal til for at reducere polariseringen.

Lektien er at lytte til podcasten Genstart - afsnittet ”Mod undergangen fra 3.11.2022”

Læs afsnit 2.6 i USA's udfordringer, 4. udgave af Peter Brøndum og Annegrethe F. Rasmussen

 

8.

Fokus: Medier og politisk kommunikation i USA samt elevkonkurrence

1. sekvens:
Introduktion til elevkonkurrence

Intro til elevkonkurrencen ”A United States - Presidential election - elevkonkurrence 2024”. Det er en konkurrence som arrangeres af FALS, Engelsklærerforeningen i gymnasiet og HF og Erhvervsskolernes engelsklærerforening samt Forlaget Columbus. Eleverne skal i hver svingstatsgruppe (man kan også lade de elever, som vil være med, vælge selv, hvem de vil arbejde med) lave en kort kampagnevideo som indslag i den amerikanske valgkamp. Afsenderen skal ikke nødvendigvis være en præsidentkandidat. Det kan også være en anden politiker eller andre politiske aktører - f.eks. en interesseorganisation. Se mere om konkurrencen.

2.sekvens:
Medier og politisk kommunikation

Hvordan har medierne indflydelse på politik og på den politiske polarisering i USA?
Hvilke medier har henholdsvis demokraterne og republikanerne mest/mindst tillid til? - her skal I kigge på figur 2.36 samt bruge informationerne i teksten i afsnit 2.6.3.
Hvad er forskellen på fastholdelses- og erobringskommunikation?
Hvad er en konspirationsteori?
Hvordan er holdningen blandt amerikanerne til at anvende vold for at løse politiske uoverensstemmelser (brug figur 2.38)?

3.sekvens:
Analyser udvalgte valgvideoer fra valgkampen

Eleverne går sammen i grupper og analyserer følgende tre valgvideoer. Følgende spørgsmål kan anvendes i analysen 1) Hvad er budskaberne i de forskellige valgvideoer? 2) Hvilke virkemidler anvendes i videoerne 3) Hvorvidt er negative voting og polarisering i spil i videoerne? 4) Hvilke politiske emner hæfter videoerne sig ved?

”Kamala Harris: ”I am radical” Add - dangerously Liberal
Fearless
Duelling Trump vs. Harris ads: Making the border safe

4.sekvens:
Gå sammen i svingstatsgrupper og arbejd med elevkonkurrencen

Eleverne får tid til at sætte sig sammen og begynde at udarbejde en disposition til, hvordan deres kampagnevideo kunne se ud, hvad den skal indeholde osv.

Læs 2.6.3 i USA's udfordringer, 4. udgave af Peter Brøndum og Annegrethe F. Rasmussen.

I modulet inddrages en række forskellige valgreklamer og valgvideoer fra den igangværende valgkamp.

9.

Fokus: Amerikanske vælgere

1. sekvens:
Vælgertyper

Eleverne møder ind til modulet og her startes med en fælles samtale om følgende spørgsmål 1. Hvad er en kernevælger? 2. Hvad er en marginalvælger? 3. Hvad er en issue-voter(vælger) 4. Hvad er typiske træk ved en republikansk og demokratisk vælger (her skal der også kigges på figur 2.40)? 5. Hvilke politiske emner/issues er vigtige for de amerikanske vælgere i forbindelse med præsidentvalget i 2024?

2. sekvens:
Undersøg vælgernes politiske dagsorden ude i svingstaterne

Eleverne går dernæst i deres svingstatsgrupper, og her skal de nu undersøge, hvilke politiske emner der er de vigtigste for vælgerne ude i den svingstat, som de har ansvaret for. Hver gruppe skriver de fem vigtigste emner op på tavlen. Fælles afslutning i klassen med gennemgang af de politiske emner (samme/forskellige). Denne simple nationale måling fra Statista kan inddrages som afslutning.

3.sekvens:
Læsepause og pararbejde vedr. kandidaterne og vælgergrupper

Eleverne går sammen i par og hjælper hinanden med at læse følgende analyse fra PEW Reserch Center ” Harris Energizes Democrats in Transformed Presidential Race” (Der er fem sider som eleverne skal igennem - se i bunden) Parrene skal undersøge hvordan de tre kandidater klarer sig i forhold til forskellige vælgergrupper og hvad der kan forklare de resultater som undersøgelsen præsenterer. Undersøgelsen findes her.

4.sekvens:
Afslutning

Opsamling i klassen på parrenes analyser af hvordan de tre præsidentkandidater står blandt de amerikanske vælgere.

Læs afsnit 2.7 og 2.7.1 i USA's udfordringer, 4.udgave af Peter Brøndum og Annegrethe F. Rasmussen.

I modulet inddrages gruppernes selvfundne data om politiske emner der er vigtige for vælgerne ude i svingstaterne.

Evt. inddrages en simpel oversigt foretaget af Statista vedr. amerikanernes vigtigste politiske emner.

I modulet inddrages analysen ”Harris Energizes Democrats in Transformed Presidential Race” fra 14. august 2024 af PEW Research Center.

 

10.

Fokus: Parti- og vælgeradfærd i amerikansk politik og præsidentvalget 2024

1.sekvens:
Gennemgang af parti- og vælgeradfærdsmodellerne

Eleverne har tidligere i forløbet stiftet bekendtskab med negative voting - og nu skal de arbejde med henholds Downs Medianvælgerteori og Downs Rational Choice-model samt Michigan-modellen. De tre modeller gennemgås fælles i klassen.

2.sekvens:
Eleverne arbejder med partiadfærdsteorien

I par læses artiklen ”Can Kamala Harris overcome her Campaign’s biggest challenge” og eleverne forsøger herefter at anvende Downs Medianvælgerteori på Harris’ adfærd over for vælgerne i forhold til de angreb, som republikanerne retter mod hende.

3. sekvens:
Eleverne arbejder med vælgeradfærdsteorien

Eleverne går herefter i grupper af 3 personer og undersøger nu vælgeradfærden blandt amerikanske vælgergrupper i forhold til, hvordan vælgernes adfærd vil være. Fokus skal her være på gruppen af latinoer som analyseres ved brug af både Downs Rational Choice og Michigan-modellen. Til dette formål anvendes artiklen “How Latino voters view the 2024 presidential election” fra PEW. Evt. inddrages artiklen fra 2020 ”Sådan kan Trump vinde”.

4. sekvens:
Fælles opsamling på arbejde med parti- og vælgeradfærd

Læs afsnit 2.7.2 i USA's udfordringer, 4. udgave af Peter Brøndum og Annegrethe F. Rasmussen.

I modulet inddrages artiklerne ”Can Kamala Harris overcome her Campaign’s biggest challenge” fra mediet Vox. Artiklen ”How Latino voters view the 2024 presidential election”, af PEW 19. juli 2024. Her kan man også bruge artiklen “Sådan kan Trump vinde” af Peter Brøndum, POV International fra 2.11.2020.

11.

Fokus: Demokratiets udfordringer og arbejde med elevkonkurrencen

1.sekvens:
Lav en SWOT-analyse af amerikansk politik

I fællesskab foretages en SWOT-analyse af amerikansk politik (styrker, svagheder, muligheder og trusler). Her må man gerne sammenligne i forhold til det danske politiske system.

2. sekvens:
Arbejd med elevkonkurrencen.

Eleverne får tid til, i deres grupper, at arbejde videre med elevkonkurrencen. Eleverne skal til det afsluttende modul have færdiggjort produktet, så det kan indsendes til konkurrencen sammen med metateksten udformet som en PPT.

Ingen lektier

12.

Fokus: Elevernes produkter til elevkonkurrencen

1.sekvens:
Præsentation
Hver gruppe præsenterer først deres kampagnevideo og dernæst forklarer de, ved brug af deres metatekst (PPT), hvilke tanker de har gjort sig i forhold til videoen.

2.sekvens:
Test og evaluering

Eleverne tager testen ”Præsidentvalget 2024” (testen findes på bogens hjemmeside) og der afsluttes med en fælles evaluering af forløbet.

Ingen lektier - blot forberedelse til testen ”Præsidentvalget 2024”.

swipe

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)