Forlaget Columbus

Økonomibogen

Forløbsplan (klik på pil tilbage for få sidemenuen frem igen):

Forløbsplan

Modul

Emne + metode inkl. øvelser

Lektie + materialer

Faglige mål

1.

Hvad har vi lavet indtil nu og hvad har det med globalisering at gøre? Individuel skriveopgave: Hvad handlede forløb 1-11 om? Gruppearbejde - hver gruppe får til opgave at perspektivere et forløb til et globalt niveau.

Gennemse undervisningsbeskrivelsen for de tre år.

At kunne sætte forløb 1-11 ind i en international ramme. At diskutere hvilke udfordringer DK står overfor i en europæisk og global kontekst.

2.

Hvorfor handler lande med hinanden (fokus på frihandel) Pararbejde om verdenshandlen (figur 9.2, tabel 9.1 og figur 9.3) 7 argumenter for frihandel (lærergennemgang) Elevdebat: Lav en prioriteret rækkefølge af hvilke argumenter der betyder mest for forbrugere og virksomheder Frihandelsteorier: Eleverne arbejder med teorierne vha. skema (se skema modul 2) Kort repetition af bytteforhold og dansk udenrigshandel Afslutning: Argumentér for at EU skal handle med Afrika. I din argumentation skal du anvende viden om handel og handelsteorier.

Økonomibogen s. 194-199, 202-207 Elevoplæg om WTO.

Forklare udviklingen i verdenshandlen - Redegøre for centrale teorier om handel og anvende dem - Forklare hvilke faktorer der er centrale i Danmarks udenrigshandel - Diskutere hvorfor bytteforholdene er særlige for udviklingslandene.

3.

Hvorfor handler lande ikke med hinanden (fokus på protektionisme 7 argumenter for protektionisme (”de fagligt stærke” laver selv øvelsen i skemaet nedenfor, de resterende laver den sammen i klassen) De fem typer af handelshindringer. Lærergennemgang af told, herefter deles klassen igen og laver resten. (se skema modul 3 øvelse 2) Afslutning: I skal til paneldebat om hvorvidt EU bør fortsætte sin landsbrugsstøtte Der er repræsenteret 5 grupper i debatten: Landbrug og fødevarer, MS, WTO, DI, Borgmester fra Lolland-Falster.

Økonomibogen s. 209-220.

Redegøre for forskellige typer af handelshindringer - Argumentere for, hvorfor nogle lander vælger at indføre handelshindringer - Anvende din viden i cases - Diskutere, hvem der er vindere og tabere i forbindelse med handelshindringer.

4.-5.

Hvorfor økonomisk integration? De fem trin i den økonomiske integration - udfyld skema under modul 4 ud fra det du har læst. Gruppearbejde om NAFTA, Den afrikanske Union, Mercosur, APEC, ASEAN og EFTA (se øvelse 2 til modul 4 og 5) Afslutning - Argumentationsøvelse: Økonomisk integration i handelsblokke fremmer ideen om frihandel.

Økonomibogen s. 221-229 s.230-233

Redegøre for økonomisk integration - Forklare forskellige stadier af økonomisk integration - Sammenligne forskellige handelsblokkes økonomiske integrationsproces - Diskutere fordele og ulemper ved økonomisk integration.

6.-9.

6) EU og integrationen: Overlever EU’s indre marked det pres det udsættes for. Det indre marked og den danske økonomi. Elevoplæg om Det indre Marked. Repetition af de 5 økonomiske politikkers evne til at løse de løse de økonomiske problemer (skema til modul 6). Parøvelser om de økonomiske politikker formuleret som forskellige genrer. Gruppearbejde: DK’s økonomiske handlefrihed. Afslutning: Argumentation for og imod om det indre marked overlever de økonomiske problemer der stadig er i EU. 7) Det indre marked og velfærd. Elevoplæg om velfærdsmodellerne, de interne udfordringer og solidaritetsformer (repetition). Læreroplæg om velfærdsstaten og EU- og globaliseringsudfordringen. Gruppearbejde om statistikkerne: Undersøg, hvad der kan udledes om danskernes holdning til princippet om fri bevægelighed i EU og konsekvenserne heraf. Undersøgelsen skal understøttes af relevante beregninger og du skal anvende viden om EU’s indre marked (se øvelse til modul 7). Afslutning: Argumentation for og imod om det indre marked overlever det nationale pres for at opretholde velfærdsstaten. 8) Det indre marked ift. migration (i forlængelse af SR-dage om migration). Diskussionsopgave i grupper: Diskutér med udgangspunkt i det udleverede statistiske materiale, hvorvidt ideen om det indre marked kan overleve det ydre pres fra flygtninge der vil ind i Europa og det indre pres om ikke at tage flere flygtninge ind. Afslutning: Argumentation for og imod om det indre marked overlever flygtningekrisen. 9) Det indre marked og nationalisme. Repetition af teori om nationalismens opståen. Primordialisme vs. Instrumentalisme. Lærergennemgang af 5 typer af nationalisme. Se øvelse til modul 9. Afslutning: Argumentation for og imod det indre markeds overlevelse i forhold til de nationalistiske tendenser i Europa.

6) Økonomibogen s. 151-153, 7) Økonomibogen s. 180-185. Statistik om holdninger til det indre marked og velfærd, 8) Statistik om migration og holdninger i EU-landene, 9) Artikler og statistik om nationalistiske tenderser i flere europæiske lande.

Viden om det indre markeds opbygning - At kunne forklare og diskutere hvilken udfordringer det indre marked står overfor (økonomi, migration, velfærd, nationalisme) - At kunne pege på løsninger for at det indre marked overlever på sigt.

10.

Hvad er globalisering Repetition af globaliseringsperspektiverne (kort) Quiz og byt: til hovedbegreberne i lektien Modelopgave på baggrund af lektien Undersøgelsesopgave s. 244 + krav om ekstra materiale.

Økonomibogen s. 235-244

Hvad er globalisering - Hvad forstås ved økonomisk globalisering - Globaliseringens vindere (forklaringer) - Globaliseringens tabere (forklaringer, konsekvenser og løsninger).

11.

Globaliseringens tabere og vindere Gruppearbejde på baggrund af det læste: Hver gruppe arbejder med et højindkomst- og et lavindkomstland ud fra en række økonomiske faktorer Diskussion efter gruppearbejdet: Hvad er tendenserne for høj- og lavindkomstlande (Problemskitsering).

Økonomibogen s. 245-252

At kunne forklare og sammenligne forskellige lande ud fra en række økonomiske parametre og ud fra disse skitsere hvor problemerne er.

12.

Løsninger på problemer der følger med globaliseringen Kort lærergennemgang af de to udviklingsstrategiers fordele og ulemper Gruppearbejdet fortsætter: hvilke(n) strategi kan bruges til at løse problemerne i lavindkomstlandene. Er der noget internt i landet der kan være en barriere for udvikling.

Økonomibogen s. 253-261

At kunne diskutere forskellige løsningsforslags anvendelighed.

swipe

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)