Forlaget Columbus

Økonomibogen

Forløbsbeskrivelse til Amerikansk økonomi

Generelt

I dette forløb undersøger eleverne, hvilke udfordringer den amerikanske økonomi står over for, og hvordan de kan løses.

Forløbet er et af fire forløb frem mod det amerikanske præsidentvalg. De tre øvrige forløb undersøger følgende spørgsmål: Hvordan går det med sammenhængskraften i det amerikanske samfund (sociologi)? Hvordan fungerer - og fejler - det amerikanske politiske system (politik)? Hvilken rolle kan og bør USA spille i verden (international politik)?

Det overordnede mål med dette forløb er, at eleverne bliver i stand til at stille en samlet ’diagnose’ af amerikansk økonomi samt diskutere og vurdere mulige ’behandlingsformer’. De skal derfor arbejde med makroøkonomi: Hvordan hænger økonomien sammen? Hvad er en sund økonomi? Og hvordan sikres en sund økonomi? Eleverne har tidligere arbejdet med økonomi i tidligere forløb om hhv. velfærdsstaten og bæredygtig økonomisk udvikling.

Hvert modul er af halvanden times varighed. Fokus er problemorienteret, der sigtes på at anvende varierede arbejdsformer, og der arbejdes fokuseret med de skriftlige genrer i Samfundsfag A.

Som grundbog anvendes Lene Nibuhr Andersen & Jakob Sinding Skött (2016): Økonomibogen. København: Forlaget Columbus. Eleverne får ALTID et læsefokus (spørgsmål, som de skal kunne besvare, når de har læst teksten). Desuden inddrages forskelligt materiale, herunder film, artikler og talmateriale, som fremgår af forløbsbeskrivelsen nedenfor. Klassen arbejder hele forløbet med udgangspunkt i deres klassenotesbog i OneNote.

Forløbet indeholder desuden en hjemmeopgave om amerikansk økonomi og Donald Trumps økonomiske politik. Denne opgave samt tabeller, figurer og enkelte artikler er vedlagt som bilag til forløbsbeskrivelsen.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)