10. Medierne og den politiske påvirkning
10.1
- Forklar figur 10.1
- Hvordan sættes den politiske dagsorden?
- Hvad er mediernes rolle?
- Hvad er et massemedium?
- Hvordan ændres massekommunikationen af teknologiudviklingen?
- Hvordan kan fordelingen af magt og ressourcer spille en rolle for kommunikationen i massemedierne?
- Hvilke tendenser i massekommunikationens udvikling fremgår af figur 10.2?
10.2
- Hvad går 6H-modellen ud på?
- Hvad betyder målgruppen for budskabets udformning?
10.3
- Hvad er gate-keeping?
- Hvilken rolle spiller portvogterne i traditionel massekommunikation?
- Forklar figur 10.5
- Hvordan kan mediernes holdningspåvirkning være forskellig i forskellige samfunds- og statstyper?
- Hvad er public service?
- Hvorfor har man public service i en del lande?
- Hvilken rolle spiller massemedier med public service-forpligtelser m.h.t. alsidighed og neutralitet i massekommunikationsbudskaber?
- Hvad går kanyleteori og opinionslederteori ud på?
- Hvad siger receptionsteorien?
10.4
- Hvad er dagsordenssætning?
- Forklar figur 10.7
- Hvordan defineres det, hvad der er nyheder, og hvem definerer det?
10.5
- Hvordan foregår kampen om den politiske dagsorden?
- Hvad vil det sige, at medierne er den fjerde statsmagt?
PERSPEKTIVERENDE SPØRGSMÅL
1. Hvorfor er det vigtigt at "sætte dagsorden" i moderne politik?
2. Hvordan hjælper medierne politikere med at få sat en dagsorden?
3. Kan dagsordenssætning ske uafhængigt af socioøkonomiske forhold?