Forlaget Columbus

Politik ABC

10. Medierne og den politiske påvirkning

10.1

  • Forklar figur 10.1
  • Hvordan sættes den politiske dagsorden?
  • Hvad er mediernes rolle?
  • Hvad er et massemedium?
  • Hvordan ændres massekommunikationen af teknologiudviklingen?
  • Hvordan kan fordelingen af magt og ressourcer spille en rolle for kommunikationen i massemedierne?
  • Hvilke tendenser i massekommunikationens udvikling fremgår af figur 10.2?

10.2

  • Hvad går 6H-modellen ud på?
  • Hvad betyder målgruppen for budskabets udformning?

10.3

  • Hvad er gate-keeping?
  • Hvilken rolle spiller portvogterne i traditionel massekommunikation?
  • Forklar figur 10.5
  • Hvordan kan mediernes holdningspåvirkning være forskellig i forskellige samfunds- og statstyper?
  • Hvad er public service?
  • Hvorfor har man public service i en del lande?
  • Hvilken rolle spiller massemedier med public service-forpligtelser m.h.t. alsidighed og neutralitet i massekommunikationsbudskaber?
  • Hvad går kanyleteori og opinionslederteori ud på?
  • Hvad siger receptionsteorien?

10.4

  • Hvad er dagsordenssætning?
  • Forklar figur 10.7
  • Hvordan defineres det, hvad der er nyheder, og hvem definerer det?

10.5

  • Hvordan foregår kampen om den politiske dagsorden?
  • Hvad vil det sige, at medierne er den fjerde statsmagt?


PERSPEKTIVERENDE SPØRGSMÅL
1. Hvorfor er det vigtigt at "sætte dagsorden" i moderne politik?
2. Hvordan hjælper medierne politikere med at få sat en dagsorden?
3. Kan dagsordenssætning ske uafhængigt af socioøkonomiske forhold?
        

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)