Figurer og tabeller
![1.1 Fordeling af goder ifølge Easton kan være flere ting](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-1_b093ab800e_csm_logo_1957ec42e6_a6140db523.jpg)
![1.2 Forskellige aktører kan omfordele værdier](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-2_55679872c2_csm_logo_1957ec42e6_5ba2f72f5e.jpg)
![1.3 Politikkens zoner](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-3_47b40228ec_csm_logo_1957ec42e6_de29df4dad.jpg)
![1.4 Eastons politikmodel](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-4_92f2d9c9fb_csm_logo_1957ec42e6_6f5e3e73d4.jpg)
![1.5 Tilliden til de danske politikere](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-5_a0bab94dbf_csm_logo_1957ec42e6_62be328339.jpg)
![1.7 Politisk analyse på flere niveauer](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-6_237c6af879_csm_logo_1957ec42e6_10d0d28b56.jpg)
![1.8 Bogens opbygning](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-7_43fcdb3135_csm_logo_1957ec42e6_c5b445ac67.jpg)
![2.1 De politiske ideologiers tilstedeværelse i politik](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-1_d22702e3e8_csm_logo_1957ec42e6_7f6c38a56e.jpg)
![2.2 Den personlige frihed og statens rolle - en evig udfordring for liberalismen](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-2_3ff2d5e7f5_csm_logo_1957ec42e6_36ced14dc4.jpg)
![2.3 Liberalismen om den](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-3_3d5c7403c0_csm_logo_1957ec42e6_a546b248b8.jpg)
![2.4 Sociale fællesskaber og social orden bygger på erfaringer, traditioner og værdier](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-4_8af71c4b02_csm_logo_1957ec42e6_c41cd92c5d.jpg)
![2.5 Gensidigt rettigheds- og pligtforhold mellem borger og stat](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-5_0e16a93954_csm_logo_1957ec42e6_f4e39e29a4.jpg)
![2.6 Hierarki, autoritet og gensidig forpligtelse fastholder samfundets sociale orden](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-6_c834e7276e_csm_logo_1957ec42e6_a82080318b.jpg)
![2.7 Klassekampen vil føre til det klasseløse samfund](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-7_016c9dc2b4_csm_logo_1957ec42e6_5647178b0c.jpg)
![2.8 Den historiske materialisme](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-8_4b4259d77e_csm_logo_1957ec42e6_4d2c89c37e.jpg)
![2.9 Equality in opportunity eller equality of outcome - formelle eller reelle lige muligheder?](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-9_d4a51fdeb4_csm_logo_1957ec42e6_8bc794647c.jpg)
![2.11 Politiske ideologiers grundlæggende egenskaber](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-11_660beb8b48_csm_logo_1957ec42e6_074ecbfeeb.jpg)
![2.12 Forskellige samfundsområders betydning hos de politiske ideologier](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-12_99c1bba16e_csm_logo_1957ec42e6_b7cb79e306.jpg)
![3.1 Socialliberalismens harm principle og positive frihed](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_3-1_c3b3637825_csm_logo_1957ec42e6_d875a442b5.jpg)
![3.2 Neoliberalismen og det frie kapitalistiske marked - grundlaget for det gode samfund](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_3-2_9fbe173017_csm_logo_1957ec42e6_e97095fd26.jpg)
![3.3 Socialkonservatismens særlige fokusområder](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_3-3_66150eae45_csm_logo_1957ec42e6_a2f56eca05.jpg)
![3.4 Neokonservatismens moralske og økonomiske oprustning](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_3-4_f76336868a_csm_logo_1957ec42e6_286517e41a.jpg)
![3.5 Det danske socialdemokratis tre bærende politiske værdier](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_3-5_1065744cbb_csm_logo_1957ec42e6_d06fc64dfd.jpg)
![3.6 Populismens særlige kendetegn](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_3-9_fb19bb2c05_csm_logo_1957ec42e6_1bcfcbc50d.jpg)
![4.1 Danmarkskortet viser, hvor DF blev størst ved folketingsvalget 18. juni 2015](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_4-1b_75ffaae45b_csm_logo_1957ec42e6_7d94127610.jpg)
![4.1 Thyregod Nord er DF's højborg](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_4-1a_4552ce1c4e_csm_logo_1957ec42e6_61a626b06f.jpg)
![4.2 De tre elementer, som ifølge Bartolini og Mair skal være til stede, for at vi kan tale om en pol](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_4-2_1f9f819856_csm_logo_1957ec42e6_6f7851d5f8.jpg)
![4.3 Det danske firepartisystem var fuldt udbygget i Danmark fra 1920 til 1973](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_4-3_d0d2268cef_csm_logo_1957ec42e6_74a08a0359.jpg)
![4.4 Den fordelingspolitiske skillelinje frem til 1973](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_4-4_1f5ec858fe_csm_logo_1957ec42e6_a67497a57e.jpg)
![4.5 Vælgernes placering på den fordelingspolitiske skillelinje måles typisk ud fra en række standard](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_4-5_b059dd2222_csm_logo_1957ec42e6_2113161802.jpg)
![4.6 Den fordelingspolitiske skillelinje](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_4-6_d9973d30a4_csm_logo_1957ec42e6_82111e71d4.jpg)
![4.7 Forskere har typisk målt befolkningens og partiernes holdning til værdipolitikken ved hjælp af d](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_4-7_005e40e75d_csm_logo_1957ec42e6_0d1210c9f2.jpg)
![4.8 De danske politiske partier indplaceret på henholdsvis den fordelingspolitiske (gamle) og den væ](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_4-8_534b3bfe24_csm_logo_1957ec42e6_52622cf8de.jpg)
![5.1 Molins model](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-1_63e1562ea8_csm_logo_1957ec42e6_4c6a0101fa.jpg)
![5.2 Molins model kan betragtes som et vægtskålsprincip, hvor partiet skal gøre op, hvilke faktorer s](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-2_542434cb2c_csm_logo_1957ec42e6_4f7febed3d.jpg)
![5.3 Downs Stemmemaksimeringsmodel](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-3_e346e79624_csm_logo_1957ec42e6_e984d5de28.jpg)
![5.4 Partikonkurrence](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-4_73c5352c84_csm_logo_1957ec42e6_501d9245e2.jpg)
![5.5 Kaare Strøms teori om partiadfærd: Adfærdstrekanten](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-5_e3d402043f_csm_logo_1957ec42e6_7f2cd7c984.jpg)
![5.6 De fem klassiske partityper](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-6_aca488e66e_csm_logo_1957ec42e6_c5958d77e6.jpg)
![5.8](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-7_f6d458e69a_csm_logo_1957ec42e6_5f19734651.jpg)
![6.1 Marginalvælgere i Danmark fra 1971 til 2015](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-1_1da6f38848_csm_logo_1957ec42e6_dbbcc91c91.jpg)
![6.3 Vælgernes opfattelse af, hvilke politiske emner politikerne skal tage sig af](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-3_4252a1de9d_csm_logo_1957ec42e6_ad760e8163.jpg)
![6.4 Udviklingen i tilhørsforholdet til samfundsklasserne, 1971-2015](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-4_2f55b6593a_csm_logo_1957ec42e6_1fcdfd16f0.jpg)
![6.5 Michigan-modellen](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-5_9eb708d55a_csm_logo_1957ec42e6_659049aead.jpg)
![6.6 Anthony Downs vælgeradfærdsmodel](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-6_4405abdf34_csm_logo_1957ec42e6_e8aa0948d0.jpg)
![6.7 Økonomisk rationalitet - forskel på den egotropiske og sociotropiske vælger](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-7_8653e22053_csm_logo_1957ec42e6_37fd7849dc.jpg)
![6.9 Nærheds- og retningsmodellen - issue-vælgerens stemmeadfærd varierer](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-9_f40177e5e8_csm_logo_1957ec42e6_50e0a45412.jpg)
![6.10 Røde kan lide de bløde og blå kan lide de hårde, men i Danmark er vi alle til det lidt blødere](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-10_10f4894af7_csm_logo_1957ec42e6_35d9c45639.jpg)
![6.11 Vælgernes adfærd er sammensat af mange forskellige faktorer](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-11_2cf533819a_csm_logo_1957ec42e6_698b5d79d0.jpg)
![7.1 Simpel kommunikationsmodel](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_8-1_77cd3a6717_csm_logo_1957ec42e6_6613ce5c9e.jpg)
![7.2 Forholdet mellem medier, politikere og borgere](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_8-2_ba1216aba1_csm_logo_1957ec42e6_f6f6b91eb4.jpg)
![7.3 Medielogikken er præget af henholdsvis kultur og samfund](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_8-3_f793989829_csm_logo_1957ec42e6_d27722e5cc.jpg)
![7.6 Kampen om den politiske dagsorden - alle går gennem medierne](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_8-6_4e5a97af86_csm_logo_1957ec42e6_8fd8dc7496.jpg)
![7.7 Hvem sætter den politiske dagsorden?](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_8-8_1e44e485ec_csm_logo_1957ec42e6_8e35bc031e.jpg)
![7.8 Regeringspartier, oppositionspartier og medier - et gensidigt afhængighedsforhold](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_8-9_e2a239cba2_csm_logo_1957ec42e6_7fd9ff7507.jpg)
![7.9 Priming og framing - vigtige redskaber i politisk kommunikation](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_8-10_102dbf7734_csm_logo_1957ec42e6_f6171714a9.jpg)
![7.12 Forholdet mellem politisk opmærksomhed og sandsynligheden for at modtage](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_8-13_4a0ce16af9_csm_logo_1957ec42e6_5cf07551d8.jpg)
![8.2 Institutionelle strukturers magt over aktørerne](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-2_7abbc75d60_csm_logo_1957ec42e6_6345b7838f.jpg)
![8.3 Direkte magt](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-3_35eecf497c_csm_logo_1957ec42e6_59521e3816.jpg)
![8.4 Indirekte magt (anticiperet)](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-4_6fdebeb767_csm_logo_1957ec42e6_4fa6ffc403.jpg)
![8.5 Symbolsk magt påvirker aktørernes virkelighedsopfattelse](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-5_9fae5b2166_csm_logo_1957ec42e6_d7cae12d1e.jpg)
![9.1 Repræsentativt (indirekte) demokrati](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10-1_f634eb30c9_csm_logo_1957ec42e6_b2339641a4.jpg)
![9.2 Det direkte demokrati](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10-2_9763f89510_csm_logo_1957ec42e6_a7fa82300a.jpg)
![9.4 Sikring af rettigheder i Danmark](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10-4_6a39720c0a_csm_logo_1957ec42e6_430dc4a2e5.jpg)
![9.5 Statsborgerskab og medborgerskab](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10-5_57f61d42bf_csm_logo_1957ec42e6_ce9a3d2d36.jpg)
![9.7 Turners to dimensioner for udvikling af rettigheder og medborgerskab](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10-7_1d2101aff5_csm_logo_1957ec42e6_8be848e03c.jpg)
![9.8 Fra statsborger til ansvarlig medborger som kumulativ udvikling](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10-8_b286d89879_csm_logo_1957ec42e6_7a7f39b60d.jpg)
![9.10 Forskellige magtopfattelser i det demokratiske medborgerskab](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10-10_39f7095a4c_csm_logo_1957ec42e6_a0d540aa1b.jpg)
![10.1 Den parlamentariske styringskæde](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_11-1_116e5b8df3_csm_logo_1957ec42e6_de2ee09500.jpg)
![10.3 Flertals- og forholdsvalg](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_11-3_29a26d166d_csm_logo_1957ec42e6_14f688158f.jpg)
![10.4 Sådan fordeles de 179 mandater ved et folketingsvalg i Danmark](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_11-4_8960c7eaef_csm_logo_1957ec42e6_f4ea4dd96d.jpg)
![10.8 Parlamentarisk kontrol](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_11-8_788e4f0f06_csm_logo_1957ec42e6_e0bb7c8666.jpg)
![10.12 Miljø- og Fødevareministeriets organisation i 2016](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_11-12_1c969df8a5_csm_logo_1957ec42e6_bd3b0492ee.jpg)
![10.13 De syv krav til embedsmændenes arbejde](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_11-13_f92bb2a89a_csm_logo_1957ec42e6_b0a3643977.jpg)
![10.14 Embedsmændenes manøvrerum](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_11-14_d8dc593154_csm_logo_1957ec42e6_8d6e1f695e.jpg)
![11.1 Rejsen i den parlamentariske styringskædes omgivelser](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_12-1_d41e9f7e64_csm_logo_1957ec42e6_42e10450c6.jpg)
![11.2 Den](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_12-2_86258007cc_csm_logo_1957ec42e6_218e01ee9b.jpg)
![11.5 Magtens centrum ifølge bogen](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_12-5_79fd8767ee_csm_logo_1957ec42e6_62944cac37.jpg)
![11.6 Den politiske embedsmand](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_12-6_cbd3794bbe_csm_logo_1957ec42e6_60fa28bbc7.jpg)
![11.7 Det ministerielle hierarki og embedsmandens karriere](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_12-7_040f37d34d_csm_logo_1957ec42e6_60fc6bc35a.jpg)
![11.8 Hvor meget dansk lovgivning dikteres fra Bruxelles?](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_12-8_9e7ab64d94_csm_logo_1957ec42e6_e0370334af.jpg)
![11.9 Den europæiske parlamentariske styringskæde](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_12-9_92ff31c501_csm_logo_1957ec42e6_181a6a2c24.jpg)
![11.10 Eksempler på aktører, som trækker magt ud af den](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_12-10_f15a72fc13_csm_logo_1957ec42e6_21ec0a5ed7.jpg)
![12.1 Styreformshjulet](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-1_88810567e9_csm_logo_1957ec42e6_6442cfc501.jpg)
![12.3 Styreformernes etapekort](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-3_2db9105db1_csm_logo_1957ec42e6_99d7905dda.jpg)
![12.5 Antallet af de forskellige styreformer i verden i 2014](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-5_aca070f374_csm_logo_1957ec42e6_db9031dad0.jpg)
![12.7 Demokratiske og autoritære styreformer](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-7_eeacfb9a51_csm_logo_1957ec42e6_f60a75f69f.jpg)
![12.9 Demokratiets bølger](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-9_64b832b03c_csm_logo_1957ec42e6_5162b4b62c.jpg)
![12.10 Den tredje demokratiseringsbølge](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-10_6252e216e6_csm_logo_1957ec42e6_6533bb3955.jpg)
![12.11 Politiske regimeændringer kan komme fra både stat, marked og civilsamfund](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-11_d6168b1c46_csm_logo_1957ec42e6_b30e6004aa.jpg)
![12.12 Stabilitet og åbenhed - styreformernes J-kurve](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-12_aa7ff2d8f6_csm_logo_1957ec42e6_d11d0c6ff4.jpg)
![12.13 Elektorale-autokratier kan føre til politiske forandringer](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-13_63ca5aa775_csm_logo_1957ec42e6_e53e3b0d31.jpg)
![12.14 Transitionsmodel - fra udemokratisk til demokratisk regime](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-14_9f24a7a197_csm_logo_1957ec42e6_0c55398b2e.jpg)
![12.15 Forskellige teoretiske forklaringsmodeller på demokratiers opståen](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-15_3e9ec06aba_csm_logo_1957ec42e6_c47e387488.jpg)
![12.17 Trusler mod det liberale demokrati](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_13-17_a5707df944_csm_logo_1957ec42e6_825f69e368.jpg)
- 1.1 Fordeling af goder ifølge Easton kan være flere ting
- 1.2 Forskellige aktører kan omfordele værdier
- 1.3 Politikkens zoner
- 1.4 Eastons politikmodel
- 1.5 Tilliden til de danske politikere
- 1.7 Politisk analyse på flere niveauer
- 1.8 Bogens opbygning
- 2.1 De politiske ideologiers tilstedeværelse i politik
- 2.2 Den personlige frihed og statens rolle - en evig udfordring for liberalismen
- 2.3 Liberalismen om den "usynlige hånd" på det frie marked
- 2.4 Sociale fællesskaber og social orden bygger på erfaringer, traditioner og værdier
- 2.5 Gensidigt rettigheds- og pligtforhold mellem borger og stat
- 2.6 Hierarki, autoritet og gensidig forpligtelse fastholder samfundets sociale orden
- 2.7 Klassekampen vil føre til det klasseløse samfund
- 2.8 Den historiske materialisme
- 2.9 Equality in opportunity eller equality of outcome - formelle eller reelle lige muligheder?
- 2.11 Politiske ideologiers grundlæggende egenskaber
- 2.12 Forskellige samfundsområders betydning hos de politiske ideologier
- 3.1 Socialliberalismens harm principle og positive frihed
- 3.2 Neoliberalismen og det frie kapitalistiske marked - grundlaget for det gode samfund
- 3.3 Socialkonservatismens særlige fokusområder
- 3.4 Neokonservatismens moralske og økonomiske oprustning
- 3.5 Det danske socialdemokratis tre bærende politiske værdier
- 3.6 Populismens særlige kendetegn
- 4.1 Danmarkskortet viser, hvor DF blev størst ved folketingsvalget 18. juni 2015
- 4.1 Thyregod Nord er DF's højborg
- 4.2 De tre elementer, som ifølge Bartolini og Mair skal være til stede, for at vi kan tale om en pol
- 4.3 Det danske firepartisystem var fuldt udbygget i Danmark fra 1920 til 1973
- 4.4 Den fordelingspolitiske skillelinje frem til 1973
- 4.5 Vælgernes placering på den fordelingspolitiske skillelinje måles typisk ud fra en række standard
- 4.6 Den fordelingspolitiske skillelinje
- 4.7 Forskere har typisk målt befolkningens og partiernes holdning til værdipolitikken ved hjælp af d
- 4.8 De danske politiske partier indplaceret på henholdsvis den fordelingspolitiske (gamle) og den væ
- 5.1 Molins model
- 5.2 Molins model kan betragtes som et vægtskålsprincip, hvor partiet skal gøre op, hvilke faktorer s
- 5.3 Downs Stemmemaksimeringsmodel
- 5.4 Partikonkurrence
- 5.5 Kaare Strøms teori om partiadfærd: Adfærdstrekanten
- 5.6 De fem klassiske partityper
- 5.8 "Ydre faktorer" i Molins model, som har påvirket partiernes adfærd
- 6.1 Marginalvælgere i Danmark fra 1971 til 2015
- 6.3 Vælgernes opfattelse af, hvilke politiske emner politikerne skal tage sig af
- 6.4 Udviklingen i tilhørsforholdet til samfundsklasserne, 1971-2015
- 6.5 Michigan-modellen
- 6.6 Anthony Downs vælgeradfærdsmodel
- 6.7 Økonomisk rationalitet - forskel på den egotropiske og sociotropiske vælger
- 6.9 Nærheds- og retningsmodellen - issue-vælgerens stemmeadfærd varierer
- 6.10 Røde kan lide de bløde og blå kan lide de hårde, men i Danmark er vi alle til det lidt blødere
- 6.11 Vælgernes adfærd er sammensat af mange forskellige faktorer
- 7.1 Simpel kommunikationsmodel
- 7.2 Forholdet mellem medier, politikere og borgere
- 7.3 Medielogikken er præget af henholdsvis kultur og samfund
- 7.6 Kampen om den politiske dagsorden - alle går gennem medierne
- 7.7 Hvem sætter den politiske dagsorden?
- 7.8 Regeringspartier, oppositionspartier og medier - et gensidigt afhængighedsforhold
- 7.9 Priming og framing - vigtige redskaber i politisk kommunikation
- 7.12 Forholdet mellem politisk opmærksomhed og sandsynligheden for at modtage
- 8.2 Institutionelle strukturers magt over aktørerne
- 8.3 Direkte magt
- 8.4 Indirekte magt (anticiperet)
- 8.5 Symbolsk magt påvirker aktørernes virkelighedsopfattelse
- 9.1 Repræsentativt (indirekte) demokrati
- 9.2 Det direkte demokrati
- 9.4 Sikring af rettigheder i Danmark
- 9.5 Statsborgerskab og medborgerskab
- 9.7 Turners to dimensioner for udvikling af rettigheder og medborgerskab
- 9.8 Fra statsborger til ansvarlig medborger som kumulativ udvikling
- 9.10 Forskellige magtopfattelser i det demokratiske medborgerskab
- 10.1 Den parlamentariske styringskæde
- 10.3 Flertals- og forholdsvalg
- 10.4 Sådan fordeles de 179 mandater ved et folketingsvalg i Danmark
- 10.8 Parlamentarisk kontrol
- 10.12 Miljø- og Fødevareministeriets organisation i 2016
- 10.13 De syv krav til embedsmændenes arbejde
- 10.14 Embedsmændenes manøvrerum
- 11.1 Rejsen i den parlamentariske styringskædes omgivelser
- 11.2 Den "kommunale" parlamentariske styringskæde
- 11.5 Magtens centrum ifølge bogen "Magteliten", grupper og personer
- 11.6 Den politiske embedsmand
- 11.7 Det ministerielle hierarki og embedsmandens karriere
- 11.8 Hvor meget dansk lovgivning dikteres fra Bruxelles?
- 11.9 Den europæiske parlamentariske styringskæde
- 11.10 Eksempler på aktører, som trækker magt ud af den "nationale" parlamentariske styringskæde
- 12.1 Styreformshjulet
- 12.3 Styreformernes etapekort
- 12.5 Antallet af de forskellige styreformer i verden i 2014
- 12.7 Demokratiske og autoritære styreformer
- 12.9 Demokratiets bølger
- 12.10 Den tredje demokratiseringsbølge
- 12.11 Politiske regimeændringer kan komme fra både stat, marked og civilsamfund
- 12.12 Stabilitet og åbenhed - styreformernes J-kurve
- 12.13 Elektorale-autokratier kan føre til politiske forandringer
- 12.14 Transitionsmodel - fra udemokratisk til demokratisk regime
- 12.15 Forskellige teoretiske forklaringsmodeller på demokratiers opståen
- 12.17 Trusler mod det liberale demokrati