Forlaget Columbus

Politikbogen

Figurer og tabeller

1.1 Fordeling af goder ifølge Easton kan være flere ting
1.2 Forskellige aktører kan omfordele værdier
1.3 Politikkens zoner
1.4 Eastons politikmodel
1.5 Tilliden til de danske politikere
1.7 Politisk analyse på flere niveauer
1.8 Bogens opbygning
2.1 De politiske ideologiers tilstedeværelse i politik
2.2 Den personlige frihed og statens rolle - en evig udfordring for liberalismen
2.3 Liberalismen om den
2.4 Sociale fællesskaber og social orden bygger på erfaringer, traditioner og værdier
2.5 Gensidigt rettigheds- og pligtforhold mellem borger og stat
2.6 Hierarki, autoritet og gensidig forpligtelse fastholder samfundets sociale orden
2.7 Klassekampen vil føre til det klasseløse samfund
2.8 Den historiske materialisme
2.9 Equality in opportunity eller equality of outcome - formelle eller reelle lige muligheder?
2.11 Politiske ideologiers grundlæggende egenskaber
2.12 Forskellige samfundsområders betydning hos de politiske ideologier
3.1 Socialliberalismens harm principle og positive frihed
3.2 Neoliberalismen og det frie kapitalistiske marked - grundlaget for det gode samfund
3.3 Socialkonservatismens særlige fokusområder
3.4 Neokonservatismens moralske og økonomiske oprustning
3.5 Det danske socialdemokratis tre bærende politiske værdier
3.6 Populismens særlige kendetegn
4.1 Danmarkskortet viser, hvor DF blev størst ved folketingsvalget 18. juni 2015
4.1 Thyregod Nord er DF's højborg
4.2 De tre elementer, som ifølge Bartolini og Mair skal være til stede, for at vi kan tale om en pol
4.3 Det danske firepartisystem var fuldt udbygget i Danmark fra 1920 til 1973
4.4 Den fordelingspolitiske skillelinje frem til 1973
4.5 Vælgernes placering på den fordelingspolitiske skillelinje måles typisk ud fra en række standard
4.6 Den fordelingspolitiske skillelinje
4.7 Forskere har typisk målt befolkningens og partiernes holdning til værdipolitikken ved hjælp af d
4.8 De danske politiske partier indplaceret på henholdsvis den fordelingspolitiske (gamle) og den væ
5.1 Molins model
5.2 Molins model kan betragtes som et vægtskålsprincip, hvor partiet skal gøre op, hvilke faktorer s
5.3 Downs Stemmemaksimeringsmodel
5.4 Partikonkurrence
5.5 Kaare Strøms teori om partiadfærd: Adfærdstrekanten
5.6 De fem klassiske partityper
5.8
6.1 Marginalvælgere i Danmark fra 1971 til 2015
6.3 Vælgernes opfattelse af, hvilke politiske emner politikerne skal tage sig af
6.4 Udviklingen i tilhørsforholdet til samfundsklasserne, 1971-2015
6.5 Michigan-modellen
6.6 Anthony Downs vælgeradfærdsmodel
6.7 Økonomisk rationalitet - forskel på den egotropiske og sociotropiske vælger
6.9 Nærheds- og retningsmodellen - issue-vælgerens stemmeadfærd varierer
6.10 Røde kan lide de bløde og blå kan lide de hårde, men i Danmark er vi alle til det lidt blødere
6.11 Vælgernes adfærd er sammensat af mange forskellige faktorer
7.1 Simpel kommunikationsmodel
7.2 Forholdet mellem medier, politikere og borgere
7.3 Medielogikken er præget af henholdsvis kultur og samfund
7.6 Kampen om den politiske dagsorden - alle går gennem medierne
7.7 Hvem sætter den politiske dagsorden?
7.8 Regeringspartier, oppositionspartier og medier - et gensidigt afhængighedsforhold
7.9 Priming og framing - vigtige redskaber i politisk kommunikation
7.12 Forholdet mellem politisk opmærksomhed og sandsynligheden for at modtage
8.2 Institutionelle strukturers magt over aktørerne
8.3 Direkte magt
8.4 Indirekte magt (anticiperet)
8.5 Symbolsk magt påvirker aktørernes virkelighedsopfattelse
9.1 Repræsentativt (indirekte) demokrati
9.2 Det direkte demokrati
9.4 Sikring af rettigheder i Danmark
9.5 Statsborgerskab og medborgerskab
9.7 Turners to dimensioner for udvikling af rettigheder og medborgerskab
9.8 Fra statsborger til ansvarlig medborger som kumulativ udvikling
9.10 Forskellige magtopfattelser i det demokratiske medborgerskab
10.1 Den parlamentariske styringskæde
10.3 Flertals- og forholdsvalg
10.4 Sådan fordeles de 179 mandater ved et folketingsvalg i Danmark
10.8 Parlamentarisk kontrol
10.12 Miljø- og Fødevareministeriets organisation i 2016
10.13 De syv krav til embedsmændenes arbejde
10.14 Embedsmændenes manøvrerum
11.1 Rejsen i den parlamentariske styringskædes omgivelser
11.2 Den
11.5 Magtens centrum ifølge bogen
11.6 Den politiske embedsmand
11.7 Det ministerielle hierarki og embedsmandens karriere
11.8 Hvor meget dansk lovgivning dikteres fra Bruxelles?
11.9 Den europæiske parlamentariske styringskæde
11.10 Eksempler på aktører, som trækker magt ud af den
12.1 Styreformshjulet
12.3 Styreformernes etapekort
12.5 Antallet af de forskellige styreformer i verden i 2014
12.7 Demokratiske og autoritære styreformer
12.9 Demokratiets bølger
12.10 Den tredje demokratiseringsbølge
12.11 Politiske regimeændringer kan komme fra både stat, marked og civilsamfund
12.12 Stabilitet og åbenhed - styreformernes J-kurve
12.13 Elektorale-autokratier kan føre til politiske forandringer
12.14 Transitionsmodel - fra udemokratisk til demokratisk regime
12.15 Forskellige teoretiske forklaringsmodeller på demokratiers opståen
12.17 Trusler mod det liberale demokrati
  • 1.1 Fordeling af goder ifølge Easton kan være flere ting
  • 1.2 Forskellige aktører kan omfordele værdier
  • 1.3 Politikkens zoner
  • 1.4 Eastons politikmodel
  • 1.5 Tilliden til de danske politikere
  • 1.7 Politisk analyse på flere niveauer
  • 1.8 Bogens opbygning
  • 2.1 De politiske ideologiers tilstedeværelse i politik
  • 2.2 Den personlige frihed og statens rolle - en evig udfordring for liberalismen
  • 2.3 Liberalismen om den "usynlige hånd" på det frie marked
  • 2.4 Sociale fællesskaber og social orden bygger på erfaringer, traditioner og værdier
  • 2.5 Gensidigt rettigheds- og pligtforhold mellem borger og stat
  • 2.6 Hierarki, autoritet og gensidig forpligtelse fastholder samfundets sociale orden
  • 2.7 Klassekampen vil føre til det klasseløse samfund
  • 2.8 Den historiske materialisme
  • 2.9 Equality in opportunity eller equality of outcome - formelle eller reelle lige muligheder?
  • 2.11 Politiske ideologiers grundlæggende egenskaber
  • 2.12 Forskellige samfundsområders betydning hos de politiske ideologier
  • 3.1 Socialliberalismens harm principle og positive frihed
  • 3.2 Neoliberalismen og det frie kapitalistiske marked - grundlaget for det gode samfund
  • 3.3 Socialkonservatismens særlige fokusområder
  • 3.4 Neokonservatismens moralske og økonomiske oprustning
  • 3.5 Det danske socialdemokratis tre bærende politiske værdier
  • 3.6 Populismens særlige kendetegn
  • 4.1 Danmarkskortet viser, hvor DF blev størst ved folketingsvalget 18. juni 2015
  • 4.1 Thyregod Nord er DF's højborg
  • 4.2 De tre elementer, som ifølge Bartolini og Mair skal være til stede, for at vi kan tale om en pol
  • 4.3 Det danske firepartisystem var fuldt udbygget i Danmark fra 1920 til 1973
  • 4.4 Den fordelingspolitiske skillelinje frem til 1973
  • 4.5 Vælgernes placering på den fordelingspolitiske skillelinje måles typisk ud fra en række standard
  • 4.6 Den fordelingspolitiske skillelinje
  • 4.7 Forskere har typisk målt befolkningens og partiernes holdning til værdipolitikken ved hjælp af d
  • 4.8 De danske politiske partier indplaceret på henholdsvis den fordelingspolitiske (gamle) og den væ
  • 5.1 Molins model
  • 5.2 Molins model kan betragtes som et vægtskålsprincip, hvor partiet skal gøre op, hvilke faktorer s
  • 5.3 Downs Stemmemaksimeringsmodel
  • 5.4 Partikonkurrence
  • 5.5 Kaare Strøms teori om partiadfærd: Adfærdstrekanten
  • 5.6 De fem klassiske partityper
  • 5.8 "Ydre faktorer" i Molins model, som har påvirket partiernes adfærd
  • 6.1 Marginalvælgere i Danmark fra 1971 til 2015
  • 6.3 Vælgernes opfattelse af, hvilke politiske emner politikerne skal tage sig af
  • 6.4 Udviklingen i tilhørsforholdet til samfundsklasserne, 1971-2015
  • 6.5 Michigan-modellen
  • 6.6 Anthony Downs vælgeradfærdsmodel
  • 6.7 Økonomisk rationalitet - forskel på den egotropiske og sociotropiske vælger
  • 6.9 Nærheds- og retningsmodellen - issue-vælgerens stemmeadfærd varierer
  • 6.10 Røde kan lide de bløde og blå kan lide de hårde, men i Danmark er vi alle til det lidt blødere
  • 6.11 Vælgernes adfærd er sammensat af mange forskellige faktorer
  • 7.1 Simpel kommunikationsmodel
  • 7.2 Forholdet mellem medier, politikere og borgere
  • 7.3 Medielogikken er præget af henholdsvis kultur og samfund
  • 7.6 Kampen om den politiske dagsorden - alle går gennem medierne
  • 7.7 Hvem sætter den politiske dagsorden?
  • 7.8 Regeringspartier, oppositionspartier og medier - et gensidigt afhængighedsforhold
  • 7.9 Priming og framing - vigtige redskaber i politisk kommunikation
  • 7.12 Forholdet mellem politisk opmærksomhed og sandsynligheden for at modtage
  • 8.2 Institutionelle strukturers magt over aktørerne
  • 8.3 Direkte magt
  • 8.4 Indirekte magt (anticiperet)
  • 8.5 Symbolsk magt påvirker aktørernes virkelighedsopfattelse
  • 9.1 Repræsentativt (indirekte) demokrati
  • 9.2 Det direkte demokrati
  • 9.4 Sikring af rettigheder i Danmark
  • 9.5 Statsborgerskab og medborgerskab
  • 9.7 Turners to dimensioner for udvikling af rettigheder og medborgerskab
  • 9.8 Fra statsborger til ansvarlig medborger som kumulativ udvikling
  • 9.10 Forskellige magtopfattelser i det demokratiske medborgerskab
  • 10.1 Den parlamentariske styringskæde
  • 10.3 Flertals- og forholdsvalg
  • 10.4 Sådan fordeles de 179 mandater ved et folketingsvalg i Danmark
  • 10.8 Parlamentarisk kontrol
  • 10.12 Miljø- og Fødevareministeriets organisation i 2016
  • 10.13 De syv krav til embedsmændenes arbejde
  • 10.14 Embedsmændenes manøvrerum
  • 11.1 Rejsen i den parlamentariske styringskædes omgivelser
  • 11.2 Den "kommunale" parlamentariske styringskæde
  • 11.5 Magtens centrum ifølge bogen "Magteliten", grupper og personer
  • 11.6 Den politiske embedsmand
  • 11.7 Det ministerielle hierarki og embedsmandens karriere
  • 11.8 Hvor meget dansk lovgivning dikteres fra Bruxelles?
  • 11.9 Den europæiske parlamentariske styringskæde
  • 11.10 Eksempler på aktører, som trækker magt ud af den "nationale" parlamentariske styringskæde
  • 12.1 Styreformshjulet
  • 12.3 Styreformernes etapekort
  • 12.5 Antallet af de forskellige styreformer i verden i 2014
  • 12.7 Demokratiske og autoritære styreformer
  • 12.9 Demokratiets bølger
  • 12.10 Den tredje demokratiseringsbølge
  • 12.11 Politiske regimeændringer kan komme fra både stat, marked og civilsamfund
  • 12.12 Stabilitet og åbenhed - styreformernes J-kurve
  • 12.13 Elektorale-autokratier kan føre til politiske forandringer
  • 12.14 Transitionsmodel - fra udemokratisk til demokratisk regime
  • 12.15 Forskellige teoretiske forklaringsmodeller på demokratiers opståen
  • 12.17 Trusler mod det liberale demokrati

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)