PeerGrade opgave 3: Økonomisk Vækst
Hvad kan der af figur 1 udledes om sammenhængen mellem økonomisk vækst i Tyskland og Danmark? I din besvarelse skal du anvende viden om økonomiske sammenhænge.
Figur 1: Økonomisk vækst i Tyskland og Danmark 2005-2017. Procent årlig vækst i BNP.
Kilde: IMF (2017): World Economic Outlook
- Din besvarelse skal afleveres i PeerGrade og Lectio senest mandag den 10. september kl. 23:00
- De tre opgaver du skal rette skal være rettet senest mandag den 17. september kl. 23:00
- Senest tirsdag den 18. september kl. 23:00 skal du have kommenteret på den feedback du har fået på din egen aflevering.
Rettevejledning (Rubrik)
- Besvarelsen identificerer økonomisk vækst, som et vigtigt økonomisk mål.
- Besvarelsen identificerer økonomisk vækst i Tyskland (stort land) som den uafhængige variabel.
- Besvarelsen identificerer økonomisk vækst i Danmark (lille land) som den afhængige variabel.
- Besvarelsen kommenterer, at det visuelt ser ud til at højere vækst i Tyskland giver højere vækst i Danmark.
- Besvarelsen kommenterer, at sammenhængen bekræftes af hældningskoefficienten, som er positiv.
- Besvarelsen kommenterer, at hældningskoefficienten viser, at væksten i Danmark alt andet lige siger med 0,73 procentpoint, når væksten i Tyskland stiger med 1 procentpoint.
- Besvarelsen kommenterer, at R2 viser, at væksten i Tyskland kan forklare 76% af væksten i Danmark.
- Besvarelsen bruger det økonomiske kredsløb som forklaring på sammenhængen.
- Besvarelsen bruger begrebet konjunkturspredning som forklaring på sammenhængen.
- Besvarelsen bruger begrebet interdependens som forklaring på sammenhængen.
- Besvarelsen bruger Keynesmodellen som forklaring på sammenhængen.
- Besvarelsen nævner, at samhandel med Tyskland spiller en stor rolle for dansk økonomi
- Hvordan vil du alt i alt bedømme besvarelsen?
- Meget utilfredsstillende
- Utilfredsstillende
- Hverken tilfredsstillende eller utilfredsstillende
- Tilfredsstillende
- Meget tilfredsstillende
- Nævn tre positive ting ved besvarelsen
- Nævn tre ting, som bør gøres bedre