Forlaget Columbus

Metodebogen

Metodebogen i undervisningen

Metodebogen indgår i serien til samfundsfag A-niveau. Alle kapitler indledes her som i de andre bøger med en række fokuspunkter i form af spørgsmål, som løbende besvares i kapitlernes underafsnit. I opsummeringen til sidst får man et kort resume af kapitlet med svar på de indledende spørgsmål.

Undervejs er der inspiration til relevante opgaver (ofte i tråd med opgavegenrerne til skriftlig eksamen), og centrale faglige begreber defineres i tekstens margen. Nogle begreber defineres flere gange, da vi ikke forventer at man nødvendigvis læser bogens kapitler i rækkefølge. Nogle definitioner uddybes desuden på steder, hvor det vil være en fordel, eller hvor der alligevel kan forventes en faglig progression (for eksempel efter det introducerende kapitel).

Metodebogen, 2. udgave er grundigt revideret og omstruktureret i forhold til første udgave og består af syv kapitler.

Bogens første kapitel giver et grundlæggende overblik over metode i samfundsfag. Kapitel 1 kan anvendes til introduktion – vi snuser til det hele – og til repetition.

Kapitel 2 handler om kvantitativ metode – beregninger og tal. Kapitlet giver en grundig introduktion til kvantitativ metode og introducerer, foruden en række nyttige databaser, også de gængse beregningskrav og regressionsanalyse for samfundsfag på A-niveau. Desuden præsenteres,hvordan eleverne selv kan lave undersøgelser i kvantitativ metode, så de er klædt på til selv at forberede, gennemføre og efterbehandle spørgeskemaundersøgelser.

Kapitel 3 handler om kvalitativ metode – tekst og tale. I kapitlet gives et grundigt indblik i, hvad kvalitativ metode er. Kapitlet præsenterer også redskaber til artikelsøgning og til analyse af kvalitativt materiale, herunder kodning, display og diskursanalyse. I kapitlet introduceres, hvordan eleverne selv kan lave kvalitative undersøgelser med brug af for eksempel interviews og observation, både i forhold til forberedelse, gennemførelse og efterbehandling. Kapitlet indeholder også et afsnit om eksperimenter i samfundsfag.

I kapitel 4 møder vi den komparative metode – systematiske sammenligninger. Der sættes ofte lighedstegn mellem sammenligning og komparativ metode. Med lighedstegnet bliver komparativ metode til en tekstsammenligningsøvelse. Helt så enkel er verden ikke, hvilket understreges i kapitlet. Tværtimod er komparativ metode en systematisk sammenstilling af data med det formål at påvise kausalrelationer. Dette eksemplificeres tydeligt i kapitel 4.

Kapitel 5 handler om, hvordan man skriver studieretningsprojekt (SRP) i samfundsfag. I kapitlet forklares, hvilke krav, der knytter sig specifikt til en SRP i samfundsfag og hvilke faser, der er i SRP-processen. Desuden giver kapitlet indblik i, hvordan man læser en opgaveformulering i samfundsfag og hvordan man skriver et metodeafsnit i samfundsfag. Kapitlet præsenterer også,hvordan man ellers kan arbejde projektorienteret i samfundsfag både tvær- og enkeltfagligt, blandt andet med innovation.

I kapitel 6 løftes abstraktionsniveauet, da kapitlet indeholder en gennemgang af både forskningskriterier og videnskabsteori. Videnskabsteori er særligt central i forbindelse med det mundtlige forsvar af SRP’en. Kapitlet introducerer således forskningskriterierne, som eleverne kan bruge til at evaluere deres egne eller andres undersøgelser, og kapitlet giver indblik i grundlæggende diskussioner inden for samfundsvidenskaberne og forskellige videnskabsteoretiske tilgange.

I kapitel 7 introduceres de skriftlige genrer, der optræder i studentereksamensopgaven i samfundsfag på A-niveau. I kapitlet gennemgås kravene til de forskellige opgavetyper. Der gives eksempler på opgaveformuleringer og anvisninger til, hvordan de løses. Desuden indeholder kapitlet en introduktion til, hvordan man skriver en synopsis i samfundsfag, der indgår i den mundtlige eksamen på A- og B-niveau ved 24-timers eksamen.

Det er ikke meningen fra forfatternes side, at bogen skal læses fra ende til anden i et snævert metodeforløb. Tværtimod kan man lave normale forløb, hvori der indgår metode. I tilknytning hertil kan man så bruge de relevante kapitler i Metodebogen.

På denne hjemmeside findes der blandt andet filmklip, som demonstrerer brug af regneark til de mest gængse beregninger (indeks, andele, vækst, lineær regression). Du kan også finde øvelser til kvalitativ metode, blandt andet rollespil til at træne interviewsituationen, kvalitativ portrætøvelse og eksempler på arbejde med display.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)