![Figur 1.1: Fra videnskabsfag til skolefag](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-1_samfundsfag_5cf922fb19_csm_logo_1957ec42e6_ac46d74a55.jpg)
![Figur 1.3: En simpel samfundsfaglig model](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-3_simpel_fdad6662cd_csm_logo_1957ec42e6_bf41ef2194.jpg)
![Figur 1.4: Eastons model af det politiske system](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-4_Eastons_7522ced0b2_csm_logo_1957ec42e6_722cd21ba0.jpg)
![Figur 1.5: Begreber, modeller og teorier](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-5_begreber_5b0276db6b_csm_logo_1957ec42e6_d2fabeb087.jpg)
![Figur 1.6: De taksonomiske niveauer](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-6_taksonomisk_ce1d23dec3_csm_logo_1957ec42e6_28580ded4c.jpg)
![Figur 1.7: Alkoholforbrug blandt unge, år 2000 og 2013 (eller nærmeste år)](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-7_alkohol_994c294b5f_csm_logo_1957ec42e6_8250d428f4.jpg)
![Figur 1.9: Induktiv og deduktiv fremgangsmåde](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-9_induktiv_46b9400cf7_csm_logo_1957ec42e6_0bf2931bcc.jpg)
![Figur 1.10: Den uafhængige og den afhængige variabel](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-10_variabel_7d390a3110_csm_logo_1957ec42e6_e94cb1b2ac.jpg)
![Figur 1.11: Antallet af personer der drukner i swimmingpools korreleret med antal film, som skuespil](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-11_druknede_5429b63cf6_csm_logo_1957ec42e6_fbbc8c3480.jpg)
![Figur 1.12: Operationalisering](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-12_opereratio_befd2437ab_csm_logo_1957ec42e6_088cd88f97.jpg)
![Figur 1.13: Innovationsproces i samfundsfag](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_1-13_innovation_2e63d3aa9b_csm_logo_1957ec42e6_1523d95292.jpg)
![Figur 2.1: Voxmeters prognose sammenholdt med valgresultat juni 2015. Procent.](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-1_voxmeter_ff2f6b455a_csm_logo_1957ec42e6_522fe74675.jpg)
![Figur 2.10: Udvikling i indvandrere og efterkommere fordelt på oprindelse. 1980-2016. Indeks 1980 =](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-10_indvandrere_96773d7a51_csm_logo_1957ec42e6_ffa6b2976f.jpg)
![Figur 2.11: Udvikling i indvandrere og efterkommere fordelt på oprindelse. 1980-2016. Indeks 1980 =](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-11_udvikling_780268263e_csm_logo_1957ec42e6_19b4f0d9d0.jpg)
![Figur 2.12: Sammensætning af indvandrere og efterkommere i Danmark 2016. Procent](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-12_sammensaetn_528dc0e6aa_csm_logo_1957ec42e6_22e11e5857.jpg)
![Figur 2.13: Udvikling i sammensætning af indvandrere og efterkommere 1980-2016. Procent](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-13_udvikling_cffadd8984_csm_logo_1957ec42e6_5036136b58.jpg)
![Figur 2.21: Lorenz-kurve over indkomstfordelingen 2014](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-21_Lorenz_d7b3f986e3_csm_logo_1957ec42e6_1be4a19275.jpg)
![Figur 2.22: Lorenzkurver for indkomstfordelingen 1985 og 2014](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_2-22_Lorenz-2_7e5a502eb5_csm_logo_1957ec42e6_d8780df210.jpg)
![Figur 3.1: Laswells kommunikationsmodel](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_3-1_Laswells_dbd5342084_csm_logo_1957ec42e6_7d74cb5179.jpg)
![Figur 3.2: Toulmins argumentationsmodel](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_3-2_Toulmins_b9e7bdac81_csm_logo_1957ec42e6_9c94fe2f1d.jpg)
![Figur 3.3: En diskurs](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_3-3_diskurs_968afc1934_csm_logo_1957ec42e6_133e42644e.jpg)
![Figur 3.4: En liberal skattediskurs](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_3-4_skattediskurs_ea61e5c598_csm_logo_1957ec42e6_7ea0d22aa4.jpg)
![Figur 4.1: Stikprøve: Tilfældig og stratificeret udvælgelse](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_4-1_stikproeve_18141b9a23_csm_logo_1957ec42e6_780086e014.jpg)
![Figur 5.3: Interview med en enkelt person, enten struktureret, semistruktureret eller ustruktureret](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-3_1person_038459c4f2_csm_logo_1957ec42e6_a0d37d522f.jpg)
![Figur 5.4: Fokusgruppeinterview med en tovholder](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-4_fokusgruppe_067f4fdbf9_csm_logo_1957ec42e6_5d93624346.jpg)
![Figur 5.6: Operationalisering](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-6_opereratio_0b88ed92fd_csm_logo_1957ec42e6_7145e5f461.jpg)
![Figur 5.8: Interviewøvelse - rollefordeling](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-8_int-oevelse_041dd147c7_csm_logo_1957ec42e6_fe21f4ddc2.jpg)
![Figur 5.10: Induktiv eller deduktiv fremgangsmåde](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-10_induktiv2_93930f2715_csm_logo_1957ec42e6_521a74ce8d.jpg)
![Figur 5.12: Et grafisk kodetræ](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_5-12_kodetra_1e8ccb162b_csm_logo_1957ec42e6_114aa41bb5.jpg)
![Figur 6.1: Operationalisering af spørgsmål](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_6-1_fokus_c3fe514e1a_csm_logo_1957ec42e6_e62d15c592.jpg)
![Figur 7.1: Udvikling i indkomstulighed i Danmark. 1987-2015. Gini-koefficient](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-1_indkomstulighed_ec4d909bbc_csm_logo_1957ec42e6_ac2d8d29b8.jpg)
![Figur 7.2: Indkomstulighed i OECD-lande. Gini-koefficient. 2016](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-2_indkomstOECD_28c13ab1fa_csm_logo_1957ec42e6_7d2bd8efb0.jpg)
![Figur 7.4: Resultat fra PISA 2000](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_7-4_PISA2000_6abc44389b_csm_logo_1957ec42e6_0b8ddcd0f7.jpg)
![Figur 9.1: Samfundsvidenskabelig metode](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-1_metode_ab266cec5b_csm_logo_1957ec42e6_67222d693f.jpg)
![Figur 9.2: Videnskabsteori og ideologi](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-2_videnskabs_336e5ab72c_csm_logo_1957ec42e6_dcd7282cb9.jpg)
![Figur 9.3: Begreber, modeller, teorier og videnskabsteori](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-3_begreber_d2e09c25a6_csm_logo_1957ec42e6_1222c414dd.jpg)
![Figur 9.4: Den videnskabelige basismodel](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-4_basismodel_0901d018cf_csm_logo_1957ec42e6_989ebff3ff.jpg)
![Figur 9.5: Hvilken side hælder samfundsvidenskaberne til?](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-5_vaegt_8e3cadd255_csm_logo_1957ec42e6_4383c8a24d.jpg)
![Figur 9.6: Induktion](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-6_induktion_585051fab5_csm_logo_1957ec42e6_1f1bdadf2a.jpg)
![Figur 9.7: Hypotetisk-deduktiv metode](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-7_hypotetisk_244aac81fc_csm_logo_1957ec42e6_a2918299f3.jpg)
![Figur 9.8: Den hermeneutiske cirkel](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_9-8_hermeneutisk_10ac650956_csm_logo_1957ec42e6_d96c91b319.jpg)
![Figur 10.2: Spørgeordenes placering i de taksonomiske niveauer](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10-2_taksonomisk2_00f4959c9e_csm_logo_1957ec42e6_a070eaa766.jpg)
![Figur 10.3: - eksempel på, hvordan man læser en opgaveformulering](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10-3_opgformulering_f6287e9204_csm_logo_1957ec42e6_05991b02da.jpg)
![Eksempel på udlednings-opgave, eksamen 2014](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10_udledningsopg_290618fd81_csm_logo_1957ec42e6_ac6c8540cc.jpg)
![Figur 10.4: Eksempel på en diskussion med inddragelse af international politik-teori](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10-4_diskussion_6cea3ed019_csm_logo_1957ec42e6_efe9f7e5ba.jpg)
![Figur 10.5: Arbejdsprocessen i en synopsis er formet som et timeglas](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_10-5_synopsis_3299d1c9b1_csm_logo_1957ec42e6_743911934d.jpg)
![Figur 11.1: Faser i SRP-forløbet](https://forlagetcolumbus.dk/typo3temp/assets/images/csm_11-1_SRPfaser_0aa554b1ab_csm_logo_1957ec42e6_77c510efc4.jpg)
- Figur 1.1: Fra videnskabsfag til skolefag
- Figur 1.3: En simpel samfundsfaglig model
- Figur 1.4: Eastons model af det politiske system
- Figur 1.5: Begreber, modeller og teorier
- Figur 1.6: De taksonomiske niveauer
- Figur 1.7: Alkoholforbrug blandt unge, år 2000 og 2013 (eller nærmeste år)
- Figur 1.9: Induktiv og deduktiv fremgangsmåde
- Figur 1.10: Den uafhængige og den afhængige variabel
- Figur 1.11: Antallet af personer der drukner i swimmingpools korreleret med antal film, som skuespil
- Figur 1.12: Operationalisering
- Figur 1.13: Innovationsproces i samfundsfag
- Figur 2.1: Voxmeters prognose sammenholdt med valgresultat juni 2015. Procent.
- Figur 2.10: Udvikling i indvandrere og efterkommere fordelt på oprindelse. 1980-2016. Indeks 1980 =
- Figur 2.11: Udvikling i indvandrere og efterkommere fordelt på oprindelse. 1980-2016. Indeks 1980 =
- Figur 2.12: Sammensætning af indvandrere og efterkommere i Danmark 2016. Procent
- Figur 2.13: Udvikling i sammensætning af indvandrere og efterkommere 1980-2016. Procent
- Figur 2.21: Lorenz-kurve over indkomstfordelingen 2014
- Figur 2.22: Lorenzkurver for indkomstfordelingen 1985 og 2014
- Figur 3.1: Laswells kommunikationsmodel
- Figur 3.2: Toulmins argumentationsmodel
- Figur 3.3: En diskurs
- Figur 3.4: En liberal skattediskurs
- Figur 4.1: Stikprøve: Tilfældig og stratificeret udvælgelse
- Figur 5.3: Interview med en enkelt person, enten struktureret, semistruktureret eller ustruktureret
- Figur 5.4: Fokusgruppeinterview med en tovholder
- Figur 5.6: Operationalisering
- Figur 5.8: Interviewøvelse - rollefordeling
- Figur 5.10: Induktiv eller deduktiv fremgangsmåde
- Figur 5.12: Et grafisk kodetræ
- Figur 6.1: Operationalisering af spørgsmål
- Figur 7.1: Udvikling i indkomstulighed i Danmark. 1987-2015. Gini-koefficient
- Figur 7.2: Indkomstulighed i OECD-lande. Gini-koefficient. 2016
- Figur 7.4: Resultat fra PISA 2000
- Figur 9.1: Samfundsvidenskabelig metode
- Figur 9.2: Videnskabsteori og ideologi
- Figur 9.3: Begreber, modeller, teorier og videnskabsteori
- Figur 9.4: Den videnskabelige basismodel
- Figur 9.5: Hvilken side hælder samfundsvidenskaberne til?
- Figur 9.6: Induktion
- Figur 9.7: Hypotetisk-deduktiv metode
- Figur 9.8: Den hermeneutiske cirkel
- Figur 10.2: Spørgeordenes placering i de taksonomiske niveauer
- Figur 10.3: - eksempel på, hvordan man læser en opgaveformulering
- Eksempel på udlednings-opgave, eksamen 2014
- Figur 10.4: Eksempel på en diskussion med inddragelse af international politik-teori
- Figur 10.5: Arbejdsprocessen i en synopsis er formet som et timeglas
- Figur 11.1: Faser i SRP-forløbet