- Figur 1.1: Fra videnskabsfag til skolefag
- Figur 1.3: En simpel samfundsfaglig model
- Figur 1.4: Eastons model af det politiske system
- Figur 1.5: Begreber, modeller og teorier
- Figur 1.6: De taksonomiske niveauer
- Figur 1.7: Alkoholforbrug blandt unge, år 2000 og 2013 (eller nærmeste år)
- Figur 1.9: Induktiv og deduktiv fremgangsmåde
- Figur 1.10: Den uafhængige og den afhængige variabel
- Figur 1.11: Antallet af personer der drukner i swimmingpools korreleret med antal film, som skuespil
- Figur 1.12: Operationalisering
- Figur 1.13: Innovationsproces i samfundsfag
- Figur 2.1: Voxmeters prognose sammenholdt med valgresultat juni 2015. Procent.
- Figur 2.10: Udvikling i indvandrere og efterkommere fordelt på oprindelse. 1980-2016. Indeks 1980 =
- Figur 2.11: Udvikling i indvandrere og efterkommere fordelt på oprindelse. 1980-2016. Indeks 1980 =
- Figur 2.12: Sammensætning af indvandrere og efterkommere i Danmark 2016. Procent
- Figur 2.13: Udvikling i sammensætning af indvandrere og efterkommere 1980-2016. Procent
- Figur 2.21: Lorenz-kurve over indkomstfordelingen 2014
- Figur 2.22: Lorenzkurver for indkomstfordelingen 1985 og 2014
- Figur 3.1: Laswells kommunikationsmodel
- Figur 3.2: Toulmins argumentationsmodel
- Figur 3.3: En diskurs
- Figur 3.4: En liberal skattediskurs
- Figur 4.1: Stikprøve: Tilfældig og stratificeret udvælgelse
- Figur 5.3: Interview med en enkelt person, enten struktureret, semistruktureret eller ustruktureret
- Figur 5.4: Fokusgruppeinterview med en tovholder
- Figur 5.6: Operationalisering
- Figur 5.8: Interviewøvelse - rollefordeling
- Figur 5.10: Induktiv eller deduktiv fremgangsmåde
- Figur 5.12: Et grafisk kodetræ
- Figur 6.1: Operationalisering af spørgsmål
- Figur 7.1: Udvikling i indkomstulighed i Danmark. 1987-2015. Gini-koefficient
- Figur 7.2: Indkomstulighed i OECD-lande. Gini-koefficient. 2016
- Figur 7.4: Resultat fra PISA 2000
- Figur 9.1: Samfundsvidenskabelig metode
- Figur 9.2: Videnskabsteori og ideologi
- Figur 9.3: Begreber, modeller, teorier og videnskabsteori
- Figur 9.4: Den videnskabelige basismodel
- Figur 9.5: Hvilken side hælder samfundsvidenskaberne til?
- Figur 9.6: Induktion
- Figur 9.7: Hypotetisk-deduktiv metode
- Figur 9.8: Den hermeneutiske cirkel
- Figur 10.2: Spørgeordenes placering i de taksonomiske niveauer
- Figur 10.3: - eksempel på, hvordan man læser en opgaveformulering
- Eksempel på udlednings-opgave, eksamen 2014
- Figur 10.4: Eksempel på en diskussion med inddragelse af international politik-teori
- Figur 10.5: Arbejdsprocessen i en synopsis er formet som et timeglas
- Figur 11.1: Faser i SRP-forløbet