Forlaget Columbus

Metodebogen

Figur 1.1: Fra videnskabsfag til skolefag
Figur 1.3: En simpel samfundsfaglig model
Figur 1.4: Eastons model af det politiske system
Figur 1.5: Begreber, modeller og teorier
Figur 1.6: De taksonomiske niveauer
Figur 1.7: Alkoholforbrug blandt unge, år 2000 og 2013 (eller nærmeste år)
Figur 1.9: Induktiv og deduktiv fremgangsmåde
Figur 1.10: Den uafhængige og den afhængige variabel
Figur 1.11: Antallet af personer der drukner i swimmingpools korreleret med antal film, som skuespil
Figur 1.12: Operationalisering
Figur 1.13: Innovationsproces i samfundsfag
Figur 2.1: Voxmeters prognose sammenholdt med valgresultat juni 2015. Procent.
Figur 2.10: Udvikling i indvandrere og efterkommere fordelt på oprindelse. 1980-2016. Indeks 1980 =
Figur 2.11: Udvikling i indvandrere og efterkommere fordelt på oprindelse. 1980-2016. Indeks 1980 =
Figur 2.12: Sammensætning af indvandrere og efterkommere i Danmark 2016. Procent
Figur 2.13: Udvikling i sammensætning af indvandrere og efterkommere 1980-2016. Procent
Figur 2.21: Lorenz-kurve over indkomstfordelingen 2014
Figur 2.22: Lorenzkurver for indkomstfordelingen 1985 og 2014
Figur 3.1: Laswells kommunikationsmodel
Figur 3.2: Toulmins argumentationsmodel
Figur 3.3: En diskurs
Figur 3.4: En liberal skattediskurs
Figur 4.1: Stikprøve: Tilfældig og stratificeret udvælgelse
Figur 5.3: Interview med en enkelt person, enten struktureret, semistruktureret eller ustruktureret
Figur 5.4: Fokusgruppeinterview med en tovholder
Figur 5.6: Operationalisering
Figur 5.8: Interviewøvelse - rollefordeling
Figur 5.10: Induktiv eller deduktiv fremgangsmåde
Figur 5.12: Et grafisk kodetræ
Figur 6.1: Operationalisering af spørgsmål
Figur 7.1: Udvikling i indkomstulighed i Danmark. 1987-2015. Gini-koefficient
Figur 7.2: Indkomstulighed i OECD-lande. Gini-koefficient. 2016
Figur 7.4: Resultat fra PISA 2000
Figur 9.1: Samfundsvidenskabelig metode
Figur 9.2: Videnskabsteori og ideologi
Figur 9.3: Begreber, modeller, teorier og videnskabsteori
Figur 9.4: Den videnskabelige basismodel
Figur 9.5: Hvilken side hælder samfundsvidenskaberne til?
Figur 9.6: Induktion
Figur 9.7: Hypotetisk-deduktiv metode
Figur 9.8: Den hermeneutiske cirkel
Figur 10.2: Spørgeordenes placering i de taksonomiske niveauer
Figur 10.3: - eksempel på, hvordan man læser en opgaveformulering
Eksempel på udlednings-opgave, eksamen 2014
Figur 10.4: Eksempel på en diskussion med inddragelse af international politik-teori
Figur 10.5: Arbejdsprocessen i en synopsis er formet som et timeglas
Figur 11.1: Faser i SRP-forløbet
  • Figur 1.1: Fra videnskabsfag til skolefag
  • Figur 1.3: En simpel samfundsfaglig model
  • Figur 1.4: Eastons model af det politiske system
  • Figur 1.5: Begreber, modeller og teorier
  • Figur 1.6: De taksonomiske niveauer
  • Figur 1.7: Alkoholforbrug blandt unge, år 2000 og 2013 (eller nærmeste år)
  • Figur 1.9: Induktiv og deduktiv fremgangsmåde
  • Figur 1.10: Den uafhængige og den afhængige variabel
  • Figur 1.11: Antallet af personer der drukner i swimmingpools korreleret med antal film, som skuespil
  • Figur 1.12: Operationalisering
  • Figur 1.13: Innovationsproces i samfundsfag
  • Figur 2.1: Voxmeters prognose sammenholdt med valgresultat juni 2015. Procent.
  • Figur 2.10: Udvikling i indvandrere og efterkommere fordelt på oprindelse. 1980-2016. Indeks 1980 =
  • Figur 2.11: Udvikling i indvandrere og efterkommere fordelt på oprindelse. 1980-2016. Indeks 1980 =
  • Figur 2.12: Sammensætning af indvandrere og efterkommere i Danmark 2016. Procent
  • Figur 2.13: Udvikling i sammensætning af indvandrere og efterkommere 1980-2016. Procent
  • Figur 2.21: Lorenz-kurve over indkomstfordelingen 2014
  • Figur 2.22: Lorenzkurver for indkomstfordelingen 1985 og 2014
  • Figur 3.1: Laswells kommunikationsmodel
  • Figur 3.2: Toulmins argumentationsmodel
  • Figur 3.3: En diskurs
  • Figur 3.4: En liberal skattediskurs
  • Figur 4.1: Stikprøve: Tilfældig og stratificeret udvælgelse
  • Figur 5.3: Interview med en enkelt person, enten struktureret, semistruktureret eller ustruktureret
  • Figur 5.4: Fokusgruppeinterview med en tovholder
  • Figur 5.6: Operationalisering
  • Figur 5.8: Interviewøvelse - rollefordeling
  • Figur 5.10: Induktiv eller deduktiv fremgangsmåde
  • Figur 5.12: Et grafisk kodetræ
  • Figur 6.1: Operationalisering af spørgsmål
  • Figur 7.1: Udvikling i indkomstulighed i Danmark. 1987-2015. Gini-koefficient
  • Figur 7.2: Indkomstulighed i OECD-lande. Gini-koefficient. 2016
  • Figur 7.4: Resultat fra PISA 2000
  • Figur 9.1: Samfundsvidenskabelig metode
  • Figur 9.2: Videnskabsteori og ideologi
  • Figur 9.3: Begreber, modeller, teorier og videnskabsteori
  • Figur 9.4: Den videnskabelige basismodel
  • Figur 9.5: Hvilken side hælder samfundsvidenskaberne til?
  • Figur 9.6: Induktion
  • Figur 9.7: Hypotetisk-deduktiv metode
  • Figur 9.8: Den hermeneutiske cirkel
  • Figur 10.2: Spørgeordenes placering i de taksonomiske niveauer
  • Figur 10.3: - eksempel på, hvordan man læser en opgaveformulering
  • Eksempel på udlednings-opgave, eksamen 2014
  • Figur 10.4: Eksempel på en diskussion med inddragelse af international politik-teori
  • Figur 10.5: Arbejdsprocessen i en synopsis er formet som et timeglas
  • Figur 11.1: Faser i SRP-forløbet

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)