Forlaget Columbus

Uddannelse

Udviklingen i elevtal

Tabel 4.1 og Figur 4.1

Opgaver:

Lav et indeks, der kan bruges i en sammenligning af elevtallet i børnehaveklassen, 1-7. klasse, 8-10. klasse og gymnasiet. Hvad kan konkluderes om udviklingen?
 
Forklar opbygningen af profilmodellen figur 4.1.
Sammenlign en ungdomsårgangs vej gennem uddannelsessystemet i 1993 med 2013 (se link til profilmodel). Er der bemærkelsesværdige forskelle? Sammenlign landsresultatet 2013 med resultatet af en tilsvarende beregning for den/de kommuner skolen får elever fra.

Links

På Undervisningsministeriets hjemmeside findes databaser (se under ”Tværgående”). Man kan også finde nogle oplysninger om bl.a. gennemførselsprocent og udviklingen i elevtallene på de gymnasiale uddannelser (vælg valg af nøgletal) (Oversigt over statistisk materiale inden for forskellige uddannelser). En ungdomsårgangs vej gennem uddannelsessystemet se figur 4.1 også kaldet ”Profilmodellen” kan belyses på regions- eller kommuneplan, man kan ligeledes finde oplysninger om frekvenser og metoden bag profilmodellen. Se boksen ”Læs notaterne og metoden”

På EU’s statistiske kontor Eurostats hjemmeside kan man finde sammenligninger af uddannelsesoplysninger i de forskellige EU-lande. Vælg under ”Population and social conditions”. ”Education and training” Vælg”Main tables” og klik dernæst på under elever på ”Education indicators”. Det giver mulighed for oplysninger om uddannelsesniveau, antal elever pr. lærer, udgifter til uddannelse og meget mere f.eks. kvindeandel blandt studerende på videregående uddannelser.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)