Forlaget Columbus
Figur 3.1. Deltagelses- eller konkurrencedemokrati?
Figur 3.2. Autokrati
Figur 3.3. Fordelingen af mandater i Folketinget efter valget i 2022
Figur 3.4. Partiernes fordelingspolitiske placering
Figur 3.5. Partiernes værdi- politiske placering
Figur 3.6. Fordelings- og værdipolitisk placering af partierne
Figur 3.8. Klassepartier
Figur 3.9. Partiernes medlemstal, 1970-2021. I tusinder
Figur 3.10. De forskellige partityper, cirka 1870-2024
Figur 3.11. Den formelle parlamentariske styringskæde
Figur 3.12. Vælgervandringer ved folketingsvalg, 1971-2022
Figur 3.13. Downs’ model for vælgeradfærd
Figur 3.14. Vigtigste dagsordener for vælgere mellem 18 og 34 år, 2021. Procent
Figur 3.15. Vigtigste dagsordener for vælgere fra 56 år og derover, 2021. Procent
Figur 3.16. Downs’ model og issue- voting-modellen
Figur 3.18. Nærheds- og retningsmodellen
Figur 3.19. Valgkamp
Figur 3.20. Downs’ model for partiadfærd
Figur 3.21. Kaare Strøms model for partiadfærd
Figur 3.22. Molins model for partiadfærd
Figur 3.23. Lovgivningsprocessen i det danske politiske system
Figur 3.25. Udvalgte ministerier (justitsministeriet og undervisningsministeriet) med ­ministeren i...
Figur 3.26. Magtens tredeling
Figur 3.27. Den reelle parlamentariske styringskæde
Figur 3.28. Polarisering i et tv-studie
Figur 3.29. Shitstorm
Figur 3.30. Danskernes foretrukne nyhedsmedietype, fordelt på aldersgrupper, 2022
Figur 3.31. Algoritmerne tilpasses den enkelte
Figur 3.32. Skolestrejke, et eksempel på græsrodsaktivisme
Figur 3.33. Eastons model af det politiske system
Figur 3.34. Demokratisk selvtillid blandt unge
Figur 3.35. Politisk aktivitet fordelt på henholdsvis høj og lav demokratisk selvtillid
Figur 3.36. Folketingsmedlemmerne vs. befolkningen – køn, alder, herkomst og uddannelse, 2019
Figur 3.37. Danskernes tillid til de folkevalgte politikere
Figur 3.38. Populisternes ”dem” vs. ”os”
Figur 3.39. Afholder sig fra at deltage i debat på Facebook på grund af tonen. Fordelt på køn. 2019
Figur 3.40. 15- og 19-årige, der udfører politisk arbejde, 2009-2021. Procent
  • Figur 3.1. Deltagelses- eller konkurrencedemokrati?
  • Figur 3.2. Autokrati
  • Figur 3.3. Fordelingen af mandater i Folketinget efter valget i 2022
  • Figur 3.4. Partiernes fordelingspolitiske placering
  • Figur 3.5. Partiernes værdi- politiske placering
  • Figur 3.6. Fordelings- og værdipolitisk placering af partierne
  • Figur 3.8. Klassepartier
  • Figur 3.9. Partiernes medlemstal, 1970-2021. I tusinder
  • Figur 3.10. De forskellige partityper, cirka 1870-2024
  • Figur 3.11. Den formelle parlamentariske styringskæde
  • Figur 3.12. Vælgervandringer ved folketingsvalg, 1971-2022
  • Figur 3.13. Downs’ model for vælgeradfærd
  • Figur 3.14. Vigtigste dagsordener for vælgere mellem 18 og 34 år, 2021. Procent
  • Figur 3.15. Vigtigste dagsordener for vælgere fra 56 år og derover, 2021. Procent
  • Figur 3.16. Downs’ model og issue- voting-modellen
  • Figur 3.18. Nærheds- og retningsmodellen
  • Figur 3.19. Valgkamp
  • Figur 3.20. Downs’ model for partiadfærd
  • Figur 3.21. Kaare Strøms model for partiadfærd
  • Figur 3.22. Molins model for partiadfærd
  • Figur 3.23. Lovgivningsprocessen i det danske politiske system
  • Figur 3.25. Udvalgte ministerier (justitsministeriet og undervisningsministeriet) med ­ministeren i toppen og et embedsværk samt henholdsvis politi og lærere under sig.
  • Figur 3.26. Magtens tredeling
  • Figur 3.27. Den reelle parlamentariske styringskæde
  • Figur 3.28. Polarisering i et tv-studie
  • Figur 3.29. Shitstorm
  • Figur 3.30. Danskernes foretrukne nyhedsmedietype, fordelt på aldersgrupper, 2022
  • Figur 3.31. Algoritmerne tilpasses den enkelte
  • Figur 3.32. Skolestrejke, et eksempel på græsrodsaktivisme
  • Figur 3.33. Eastons model af det politiske system
  • Figur 3.34. Demokratisk selvtillid blandt unge
  • Figur 3.35. Politisk aktivitet fordelt på henholdsvis høj og lav demokratisk selvtillid
  • Figur 3.36. Folketingsmedlemmerne vs. befolkningen – køn, alder, herkomst og uddannelse, 2019
  • Figur 3.37. Danskernes tillid til de folkevalgte politikere
  • Figur 3.38. Populisternes ”dem” vs. ”os”
  • Figur 3.39. Afholder sig fra at deltage i debat på Facebook på grund af tonen. Fordelt på køn. 2019
  • Figur 3.40. 15- og 19-årige, der udfører politisk arbejde, 2009-2021. Procent

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)