Forstå det du læser
Afsnit 3.1.1 Repræsentativt demokrati
- Hvad handler politik om?
- Hvorhenne i verden er demokratiet den herskende politiske styreform?
- Hvad handler demokrati om?
- Hvad menes med det repræsentative demokrati?
- Hvilke værdier kendetegner det liberale demokrati?
- Hvor er de liberale demokratiske værdier skrevet ned?
Afsnit 3.1.2 og 3.1.3 Konkurrence- eller deltagelsesdemokrati. Medborgerskab
- Hvad er et konkurrencedemokrati?
- Hvad er et deltagelsesdemokrati?
- Hvad menes med medborgerskab?
- Hvad er forskellen på en medborger og en modborger?
Afsnit 3.1.4 Demokratiets modsætninger – autokratiet og teokratiet
- Hvad handler den politiske styreform autokrati om?
- Hvad handler den politiske styreform teokrati om?
- Kan du nævne nogle eksempler på, hvorhenne i verden der findes autokrati/teokrati?
Afsnit 3.2 og 3.2.1 Hvem er de politiske partier og hvad mener de? Partiernes politik - værdi- og fordelingspolitik
- Hvad er et politisk parti, og hvilke funktioner har det politiske parti?
- Hvad handler fordelingspolitik om?
- Hvad handler værdipolitik om?
- Kender du de politiske partier i Folketinget - og kan du forklare figur 3.3?
- Kan du forklare, hvad figur 3.4 og 3.5 viser?
- Hvorfor er partierne placeret, som de er i figur 3.6?
- Hvad menes med henholdsvis rød og blå blok?
Afsnit 3.2.2 Partityper
- Hvad er et klasseparti?
- Hvad er et catch all-parti?
- Hvad er et markedsparti?
- Hvad viser figur 3.9?
Afsnit 3.3 og 3.3.1 Hvordan fordeles den politiske magt i det danske samfund? Vælgertyper og vælgeradfærd
- Hvad er den parlamentariske styringskæde for noget?
- Hvad viser figur 3.11?
- Hvad er en vælgertype?
- Hvad er en kernevælger?
- Hvad er en marginalvælger?
- Hvad viser figur 3.12?
- Hvad er en vælgeradfærdsteori?
- Hvad handler Anthony Downs vælgeradfærdsteori om?
- Kan du forklare, hvad figur 3.13 viser?
- Hvad er en issue-vælger, og hvad handler issue-vælger-teorien om?
- Kan du forklare, hvad figur 3.16 og 3.17 viser?
- Hvorfor hænger figur 3.12 og citatet med Esben Schjørring i figur 3.17 sammen?
- Hvad handler nærheds- og retningsmodellen om (brug figur 3.18)?
Afsnit 3.3.2 Folketinget – lovgivning og partiadfærd
- Hvad er Folketinget, og hvor mange medlemmer har Folketinget?
- Hvad handler valgmetoden forholdstalsvalg om?
- Hvordan vælges medlemmer til Folketinget (hvilken valgmetode bruges)?
- Hvad er en spærregrænse?
- Hvor lang tid må en regering sidde ved magten, før der igen skal udskrives valg?
- Hvad handler et valg og en valgkamp om?
- Hvad er en partiadfærdsteori?
- Hvad handler Downs model om (se figur 3.20)?
- Hvad handler Kaare Strøms vælgeradfærdsteori (model) om (se figur 3.21)?
- Hvad handler Bjørn Molins model om (se figur 3.22)?
- Hvad er en lovgivningsproces for noget?
- Hvordan fungerer den politiske lovgivningsproces i Danmark - du skal kunne forklare figuren (figur 3.23) og særligt de forskellige faser (initiativfase, lovforberedelsesfasen, beslutningsfasen og implementeringsfasen).
Afsnit 3.3.3 og 3.3.4 Regeringen – parlamentarisme og regeringstyper. Forvaltningen – implementering
- Hvad handler begrebet parlamentarisme om?
- Hvad er forskellen på henholdsvis negativ og positiv parlamentarisme?
- Hvad viser figur 3.24, og hvilken type regering har vi i Danmark lige nu?
- Hvem er regeringen, og hvor mange personer (ministre) er med i regeringen?
- Hvilke opgaver står den offentlige forvaltning (det sidste led i den parlamentariske styringskæde) for?
Afsnit 3.3.5 Tredeling af magten
- Hvad handler magtens tredeling om?
- Hvem udgør den lovgivende magt?
- Hvem udgør den dømmende magt?
- Hvem udgør den udøvende magt?
- Hvorfor er retsstatsprincippet så centralt i demokrati?
Afsnit 3.4 og 3.4.1 Hvordan ’forstyrres’ den formelle parlamentariske styringskæde? Mediernes rolle – debat, medialisering og vagthund
- Hvad forstyrrer/kan påvirke den parlamentariske styringskæde - inddrag figur 3.27 (og de tre aktører uden for det mørkere blå område) til at forklare.
- Hvilke medier er der?
- Hvordan påvirker medierne dagsordenen, og hvad betyder dagsordenen?
- Hvordan påvirker medierne den politiske kommunikation?
- Hvad menes med, at medierne er en vagthund?
- Hvad handler medialisering om?
- Hvordan kommunikerer politikerne ud til borgerne?
- Hvad er forskellen på offensivt og defensivt politisk spin?
- Hvad viser figur 3.29?
- Hvad er forskellen på begreberne priming og framing?
- Hvad viser figur 3.30?
- Hvad er en algoritme og chatbot - og hvordan påvirkes vores informationer af disse?
Afsnit 3.4.2 og 3.4.3 Græsrodsbevægelser og interesseorganisationer. EU
- Hvad er en græsrodsbevægelse?
- Hvad er en interesseorganisation?
- Hvem er EU, og hvilken indflydelse har EU på Danmark og dansk lovgivning?
- Hvad handler begrebet suverænitet om?
- Hvad handler det indre marked i EU om?
- Hvad er forskellen på en forordning og et direktiv, som er de to lovtekster der besluttes i EU?
Afsnit 3.5 Hvordan kan vi få et overblik over politik?
- Hvad viser Eastons model af det politiske system os?
- Kan du forklare figur 3.33?
- Hvordan lyder den amerikanske politolog Harrold Lasswels definition?
Afsnit 3.6, 3.6.1, 3.6.2, 3.6.3 og 3.6.4 Hvem har magten? Definitionsmagten. Forhandlingsmagten. Beslutningsmagten. Magt som empowerment
- Hvad handler definitionsmagten om?
- Hvad handler forhandlingsmagten om?
- Hvad handler beslutningsmagten om?
- Hvad er forskellen på direkte og indirekte magt?
- Hvad handler magt som empowerment om?
Afsnit 3.7 og 3.7.1 Hvilke udfordringer står det danske demokrati overfor? Borgere og politikere
- Hvilke spørgsmål blev stillet i starten af dette kapitel 3?
- Hvad handler den første udfordring om (inddrag figur 3.34 og tekstboks 3.27 i din forklaring)?
- Hvad handler den anden udfordring om?
- Hvad handler den tredje udfordring om (inddrag figur 3.36 i din forklaring)?
- Hvad handler den fjerde udfordring om (inddrag figur 3.37 i din forklaring)?
- Hvad handler den femte udfordring om (inddrag tekstboks 3.8 og figur 3.38)?
- Hvad handler den sjette udfordring om (inddrag tekstboksene 3.9 og 3.10 samt figur 3.39)?
Afsnit 3.8, 3.8.1, 3.8.2 og 3.9 Hvordan styrkes demokratiet i Danmark? Styrkelse af borgernes deltagelse. Mediernes rolle i den demokratiske samtale. Hvad kan vi konkludere om det danske demokrati?
- Hvordan kan vi styrke borgernes deltagelse i samfundet og demokratiet?
- Hvordan kan vi ved at styrke digital dannelse styrke demokratiet?
- Hvad kan vi konkludere om det danske demokrati?