Forlaget Columbus

Forstå det du læser

Afsnit 3.1.1 Repræsentativt demokrati

  • Hvad handler politik om?
  • Hvorhenne i verden er demokratiet den herskende politiske styreform?
  • Hvad handler demokrati om?
  • Hvad menes med det repræsentative demokrati?
  • Hvilke værdier kendetegner det liberale demokrati?
  • Hvor er de liberale demokratiske værdier skrevet ned?

Afsnit 3.1.2 og 3.1.3 Konkurrence- eller deltagelsesdemokrati. Medborgerskab

  • Hvad er et konkurrencedemokrati?
  • Hvad er et deltagelsesdemokrati?
  • Hvad menes med medborgerskab?
  • Hvad er forskellen på en medborger og en modborger?

Afsnit 3.1.4 Demokratiets modsætninger – autokratiet og teokratiet

  • Hvad handler den politiske styreform autokrati om?
  • Hvad handler den politiske styreform teokrati om?
  • Kan du nævne nogle eksempler på, hvorhenne i verden der findes autokrati/teokrati?

Afsnit 3.2 og 3.2.1 Hvem er de politiske partier og hvad mener de? Partiernes politik - værdi- og fordelingspolitik

  • Hvad er et politisk parti, og hvilke funktioner har det politiske parti?
  • Hvad handler fordelingspolitik om?
  • Hvad handler værdipolitik om?
  • Kender du de politiske partier i Folketinget - og kan du forklare figur 3.3?
  • Kan du forklare, hvad figur 3.4 og 3.5 viser?
  • Hvorfor er partierne placeret, som de er i figur 3.6?
  • Hvad menes med henholdsvis rød og blå blok?

Afsnit 3.2.2 Partityper

  • Hvad er et klasseparti?
  • Hvad er et catch all-parti?
  • Hvad er et markedsparti?
  • Hvad viser figur 3.9?

Afsnit 3.3 og 3.3.1 Hvordan fordeles den politiske magt i det danske samfund? Vælgertyper og vælgeradfærd

  • Hvad er den parlamentariske styringskæde for noget?
  • Hvad viser figur 3.11?
  • Hvad er en vælgertype?
  • Hvad er en kernevælger?
  • Hvad er en marginalvælger?
  • Hvad viser figur 3.12?
  • Hvad er en vælgeradfærdsteori?
  • Hvad handler Anthony Downs vælgeradfærdsteori om?
  • Kan du forklare, hvad figur 3.13 viser?
  • Hvad er en issue-vælger, og hvad handler issue-vælger-teorien om?
  • Kan du forklare, hvad figur 3.16 og 3.17 viser?
  • Hvorfor hænger figur 3.12 og citatet med Esben Schjørring i figur 3.17 sammen?
  • Hvad handler nærheds- og retningsmodellen om (brug figur 3.18)?

Afsnit 3.3.2 Folketinget – lovgivning og partiadfærd

  • Hvad er Folketinget, og hvor mange medlemmer har Folketinget?
  • Hvad handler valgmetoden forholdstalsvalg om?
  • Hvordan vælges medlemmer til Folketinget (hvilken valgmetode bruges)?
  • Hvad er en spærregrænse?
  • Hvor lang tid må en regering sidde ved magten, før der igen skal udskrives valg?
  • Hvad handler et valg og en valgkamp om?
  • Hvad er en partiadfærdsteori?
  • Hvad handler Downs model om (se figur 3.20)?
  • Hvad handler Kaare Strøms vælgeradfærdsteori (model) om (se figur 3.21)?
  • Hvad handler Bjørn Molins model om (se figur 3.22)?
  • Hvad er en lovgivningsproces for noget?
  • Hvordan fungerer den politiske lovgivningsproces i Danmark - du skal kunne forklare figuren (figur 3.23) og særligt de forskellige faser (initiativfase, lovforberedelsesfasen, beslutningsfasen og implementeringsfasen).

Afsnit 3.3.3 og 3.3.4 Regeringen – parlamentarisme og regeringstyper. Forvaltningen – implementering

  • Hvad handler begrebet parlamentarisme om?
  • Hvad er forskellen på henholdsvis negativ og positiv parlamentarisme?
  • Hvad viser figur 3.24, og hvilken type regering har vi i Danmark lige nu?
  • Hvem er regeringen, og hvor mange personer (ministre) er med i regeringen?
  • Hvilke opgaver står den offentlige forvaltning (det sidste led i den parlamentariske styringskæde) for?

Afsnit 3.3.5 Tredeling af magten

  • Hvad handler magtens tredeling om?
  • Hvem udgør den lovgivende magt?
  • Hvem udgør den dømmende magt?
  • Hvem udgør den udøvende magt?
  • Hvorfor er retsstatsprincippet så centralt i demokrati?

Afsnit 3.4 og 3.4.1 Hvordan ’forstyrres’ den formelle parlamentariske styringskæde? Mediernes rolle – debat, medialisering og vagthund

  • Hvad forstyrrer/kan påvirke den parlamentariske styringskæde - inddrag figur 3.27 (og de tre aktører uden for det mørkere blå område) til at forklare.
  • Hvilke medier er der?
  • Hvordan påvirker medierne dagsordenen, og hvad betyder dagsordenen?
  • Hvordan påvirker medierne den politiske kommunikation?
  • Hvad menes med, at medierne er en vagthund?
  • Hvad handler medialisering om?
  • Hvordan kommunikerer politikerne ud til borgerne?
  • Hvad er forskellen på offensivt og defensivt politisk spin?
  • Hvad viser figur 3.29?
  • Hvad er forskellen på begreberne priming og framing?
  • Hvad viser figur 3.30?
  • Hvad er en algoritme og chatbot - og hvordan påvirkes vores informationer af disse?

Afsnit 3.4.2 og 3.4.3 Græsrodsbevægelser og interesseorganisationer. EU

  • Hvad er en græsrodsbevægelse?
  • Hvad er en interesseorganisation?
  • Hvem er EU, og hvilken indflydelse har EU på Danmark og dansk lovgivning?
  • Hvad handler begrebet suverænitet om?
  • Hvad handler det indre marked i EU om?
  • Hvad er forskellen på en forordning og et direktiv, som er de to lovtekster der besluttes i EU?

Afsnit 3.5 Hvordan kan vi få et overblik over politik?

  • Hvad viser Eastons model af det politiske system os?
  • Kan du forklare figur 3.33?
  • Hvordan lyder den amerikanske politolog Harrold Lasswels definition?

Afsnit 3.6, 3.6.1, 3.6.2, 3.6.3 og 3.6.4 Hvem har magten? Definitionsmagten. Forhandlingsmagten. Beslutningsmagten. Magt som empowerment

  • Hvad handler definitionsmagten om?
  • Hvad handler forhandlingsmagten om?
  • Hvad handler beslutningsmagten om?
  • Hvad er forskellen på direkte og indirekte magt?
  • Hvad handler magt som empowerment om?

Afsnit 3.7 og 3.7.1 Hvilke udfordringer står det danske demokrati overfor? Borgere og politikere

  • Hvilke spørgsmål blev stillet i starten af dette kapitel 3?
  • Hvad handler den første udfordring om (inddrag figur 3.34 og tekstboks 3.27 i din forklaring)?
  • Hvad handler den anden udfordring om?
  • Hvad handler den tredje udfordring om (inddrag figur 3.36 i din forklaring)?
  • Hvad handler den fjerde udfordring om (inddrag figur 3.37 i din forklaring)?
  • Hvad handler den femte udfordring om (inddrag tekstboks 3.8 og figur 3.38)?
  • Hvad handler den sjette udfordring om (inddrag tekstboksene 3.9 og 3.10 samt figur 3.39)?

Afsnit 3.8, 3.8.1, 3.8.2 og 3.9 Hvordan styrkes demokratiet i Danmark? Styrkelse af borgernes deltagelse. Mediernes rolle i den demokratiske samtale. Hvad kan vi konkludere om det danske demokrati?

  • Hvordan kan vi styrke borgernes deltagelse i samfundet og demokratiet?
  • Hvordan kan vi ved at styrke digital dannelse styrke demokratiet?
  • Hvad kan vi konkludere om det danske demokrati?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)