Forstå det du læser
Afsnit 2.1 Hvordan dannes vores identitet?
- Hvad karakteriserer ’jeg-identiteten’?
- Hvad karakteriserer den ’personlige identitet’?
- Hvad karakteriserer den ’sociale identitet’?
- Hvad karakteriserer den ’kollektive identitet’?
- Hvad er identitetsdannelse?
- Hvad er ’sociale grupper’, og hvilken rolle spiller de for vores identitetsdannelse?
Afsnit 2.2 Hvordan lærer vi at indgå i sociale fællesskaber?
- Hvad betyder det, at vi bliver ’socialiseret’?
- Hvad er den ’primære socialisering’, og hvilken rolle spiller den for vores socialisering?
- Hvad er den ’sekundære socialisering’, og hvilken rolle spiller den for vores socialisering?
- Hvad vil det sige, at vi i det senmoderne samfund ’dobbeltsocialiseres’?
- Hvad er den ’tertiære socialisering’, og hvilken rolle spiller den for vores socialisering?
- Hvad er ’normer’? Giv eksempler på både formelle og uformelle normer.
- Hvad er ’sanktioner’? Giv eksempler på både negative og positive sanktioner.
- Hvad vil det sige, at vi spiller sociale roller?
- Hvad går sociologen Erving Goffmans teori ud på?
- Hvad vil det sige at være hhv. frontstage og backstage?
- Hvad vil det sige at befinde sig i ’middle region’?
Afsnit 2.3 Hvad er en livsstil, og hvad siger den om os?
- Hvad betyder det, når vi siger, vi har en ’livsstil’?
- Beskriv de fire farver, vi inddeler folk i, i Minervamodellen - grøn, blå, lilla og lyserød.
- Hvad kan vi bruge Minervamodellen til at sige noget om?
Afsnit 2.4 Hvordan påvirker samfundet individernes identitet?
- Hvad betyder det, når vi taler om ’samfundstyper’?
- Hvad karakteriserer ’det traditionelle samfund’?
- Hvad karakteriserer ’det moderne samfund’?
- Hvad karakteriserer ’det senmoderne samfund’?
Afsnit 2.5 Hvordan påvirker senmoderniteten vores liv?
- Hvad karakteriserer, ifølge Anthony Giddens, det senmoderne samfund?
- Forklar med dine egne ord, hvad ’adskillelse af tid og sted’ betyder.
- Forklar med dine egne ord, hvad ’udlejring af sociale relationer’ betyder.
- Forklar med dine egne ord, hvad ’aftraditionalisering’ betyder.
- Forklar med dine egne ord, hvad ’øget refleksivitet’ betyder.
- Hvorfor risikerer mennesker i det senmoderne samfund at føle ’ontologisk usikkerhed’?
- Hvad karakteriserer, ifølge Hartmut Rosa, det senmoderne samfund?
- Forklar med dine egne ord, hvad ’acceleration af den sociale forandring’ betyder.
- Forklar med dine egne ord, hvad ’teknologisk acceleration’ betyder.
- Forklar med dine egne ord, hvad ’acceleration af livstempoet’ betyder.
- Hvorfor har vi, ifølge Rosa, et højhastighedssamfund? Hvad er dets konsekvenser?
- Hvad karakteriserer, ifølge Byung-Chul Han, det senmoderne samfund?
- Hvad vil det sige, at vi har et ’præstationssamfund’?
- Hvad er, ifølge Han, årsagerne til præstationssamfundet?
- Hvilke forskelle er der på kønnene i forbindelse med præstationer?
- Hvad karakteriserer, ifølge Andreas Reckwitz, det senmoderne samfund?