Forlaget Columbus

Forstå det du læser

Afsnit 2.1 Hvordan dannes vores identitet?

  • Hvad karakteriserer ’jeg-identiteten’?
  • Hvad karakteriserer den ’personlige identitet’?
  • Hvad karakteriserer den ’sociale identitet’?
  • Hvad karakteriserer den ’kollektive identitet’?
  • Hvad er identitetsdannelse?
  • Hvad er ’sociale grupper’, og hvilken rolle spiller de for vores identitetsdannelse?

Afsnit 2.2 Hvordan lærer vi at indgå i sociale fællesskaber?

  • Hvad betyder det, at vi bliver ’socialiseret’?
  • Hvad er den ’primære socialisering’, og hvilken rolle spiller den for vores socialisering?
  • Hvad er den ’sekundære socialisering’, og hvilken rolle spiller den for vores socialisering?
  • Hvad vil det sige, at vi i det senmoderne samfund ’dobbeltsocialiseres’?
  • Hvad er den ’tertiære socialisering’, og hvilken rolle spiller den for vores socialisering?
  • Hvad er ’normer’? Giv eksempler på både formelle og uformelle normer.
  • Hvad er ’sanktioner’? Giv eksempler på både negative og positive sanktioner.
  • Hvad vil det sige, at vi spiller sociale roller?
  • Hvad går sociologen Erving Goffmans teori ud på?
  • Hvad vil det sige at være hhv. frontstage og backstage?
  • Hvad vil det sige at befinde sig i ’middle region’?

Afsnit 2.3 Hvad er en livsstil, og hvad siger den om os?

  • Hvad betyder det, når vi siger, vi har en ’livsstil’?
  • Beskriv de fire farver, vi inddeler folk i, i Minervamodellen - grøn, blå, lilla og lyserød.
  • Hvad kan vi bruge Minervamodellen til at sige noget om?

Afsnit 2.4 Hvordan påvirker samfundet individernes identitet?

  • Hvad betyder det, når vi taler om ’samfundstyper’?
  • Hvad karakteriserer ’det traditionelle samfund’?
  • Hvad karakteriserer ’det moderne samfund’?
  • Hvad karakteriserer ’det senmoderne samfund’?

Afsnit 2.5 Hvordan påvirker senmoderniteten vores liv?

  • Hvad karakteriserer, ifølge Anthony Giddens, det senmoderne samfund?
  • Forklar med dine egne ord, hvad ’adskillelse af tid og sted’ betyder.
  • Forklar med dine egne ord, hvad ’udlejring af sociale relationer’ betyder.
  • Forklar med dine egne ord, hvad ’aftraditionalisering’ betyder.
  • Forklar med dine egne ord, hvad ’øget refleksivitet’ betyder.
  • Hvorfor risikerer mennesker i det senmoderne samfund at føle ’ontologisk usikkerhed’?
  • Hvad karakteriserer, ifølge Hartmut Rosa, det senmoderne samfund?
  • Forklar med dine egne ord, hvad ’acceleration af den sociale forandring’ betyder.
  • Forklar med dine egne ord, hvad ’teknologisk acceleration’ betyder.
  • Forklar med dine egne ord, hvad ’acceleration af livstempoet’ betyder.
  • Hvorfor har vi, ifølge Rosa, et højhastighedssamfund? Hvad er dets konsekvenser?
  • Hvad karakteriserer, ifølge Byung-Chul Han, det senmoderne samfund?
  • Hvad vil det sige, at vi har et ’præstationssamfund’?
  • Hvad er, ifølge Han, årsagerne til præstationssamfundet?
  • Hvilke forskelle er der på kønnene i forbindelse med præstationer?
  • Hvad karakteriserer, ifølge Andreas Reckwitz, det senmoderne samfund?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)