C. Øvrigt materiale
1. Tekst- og materialesamlinger:
- Historisk afdeling, Århus Universitet: Danmarkshistorien.dk4
- Kildearkivet Dansk identitetshistorie:Nomos5
- Nationalmuseet
- Øresundsregionens historie
- Dansk Historisk Fællesforening. Brug søgefunktion eller led under fanebladet ”Temaer”
- Litteraturportalen6
2. Kulturmøder og et Danmark under forandring Mange føler i perioden fra 1970 og fremefter, at det Danmark, de kender, forandrer sig hastigt; ikke mindst pga. forskelligartede kulturmøder, som danskerne reagerer forskelligt på. Det er bl.a. det der kommer til udtryk i Shubiduas sang ”Danmark” fra 1978, som begynder således: ”Se solen stiger op over bilkirkegården”. Sangen, der har fået status som uofficiel dansk nationalsang og har fået plads i Kulturkanon7, giver ved hjælp af kendte figurer fra bl.a. fædrelandssange et både kærligt og ironisk billede af Danmark. Vi møder solopgangen, bondemanden, koen, malkepigen, præsten, kornet på marken og storken – men der er vendt op og ned på det klassiske, nationalromantiske Danmarksbillede. Solen stiger op over forbrugssamfundets bilkirkegård; præstens kone står på hænder, malkepigens ged er en cykel, kornet vokser vildt på marken, for bonden vil hellere blive liggende i sengen og få sin mad her. Men danskerne er vel- og selvtilfredse: Danmark er et dejligt, yndigt land med atmosfære og ”dansken er en dejlig mand”. Sydpå, hvor storken kommer fra, er der ikke nær så charmerende: ”Der findes andre men'sker end dem der er danske,/de bor i huler og slås hele dagen/Det har vi li' godt aldrig nogensinde gjort./De varme lande er noget lort!” Shubiduas tekst kan bruges til at karakterisere udviklingen i Danmark fra 1970 til i dag: et land med økonomisk vækst og kulturmøder med omverdenen – og hvor mange ting ikke længere er, som de var engang. Et land i hastig forandring. Og med et folk, der i deres hverdag gennem globaliseringen påvirkes mere og mere af det, der sker i fjerne dele af kloden. Der opstår således mange former for kulturmøder i denne periode: frugtbare, og spændende - eller angst- og hadefulde. Du kan læse hele teksten her. Også rapperen Natasjas (1974-2007) hit fra 2007, ”Gi’ mig Danmark tilbage”, handler om Danmarks forandring. Hendes budskab fik en noget anden drejning med Dansk Folkepartis brug af sætningen ”Gi’ os Danmark tilbage” i en annoncekampagne i 2008 (se kapitel 9). ”Ey Danmark, hvad sker der for dig?/Jeg savner dig, jeg vil ha' dig tilbage,/ligesom i de gamle dage hvor en spade var en s.. YO!/Jeg vil ha dig tilbage,/ligesom i de gamle dage hvor en fri fugl var fri,/og hvor man mente hvad man sagde./Ey Danmark, jeg savner dig./Jeg freaking fucking savner dig./Du skræmmer mig,/jeg vil ha' dig tilbage, for jeg græmmer mig./(…)” Du kan læse hele teksten her. 3. Pris for Danmarks internationale engagement Udviklingen i den sikkerhedspolitiske situation har siden 1990 betydet et større dansk internationalt engagement. Danske soldater deltager i militære operationer i den internationale kamp mod terrorisme samt i fredsskabende og fredsstøttende operationer langt fra Danmarks grænser8. For mange soldater blev deltagelsen i disse konflikter grænseoverskridende kulturmøder. Udviklingen i den sikkerhedspolitiske situation har siden 1990 betydet et større dansk internationalt engagement. Danske soldater deltager i militære operationer i den internationale kamp mod terrorisme samt i fredsskabende og fredsstøttende operationer langt fra Danmarks grænser9. For mange soldater blev deltagelsen i disse konflikter både bogstavelig og overført betydning grænseoverskridende kulturmøder. Den danske sanger og rapper Shaka Loveless og gruppen Suspekt beskriver i deres sang til de danske soldater ”Velkommen Hjem” fra 2017 denne del af Danmarkshistorien således (uddrag)10: ”Jeg har set for mange mennesker bli' til askebægre/ Slået sig selv ihjel og kørt den hasarderet/ Krakeleret, på kort tid, livet ramponeret/ Massakreret på den forkerte side af geværet/ Parterede lemmer, mens de trækker vejret/ Folk kommer hjem fra krig med halve dele amputeret/ Alting arkiveret, alle de ting du aldrig ser/ Posttraumatiseret, indebrændt, isolerede/ I smerte, som når en mor mister sin søn/ Græder resten af livet af et billede i en bøn/ Med hænderne til hovedet og river hår ud ved roden/ I desperation for han var i hendes blod/ Det' som om regn bli'r til is/ Hver gang vores drenge kommer hjem i kister/ De søger hjælp i eksiler/ Men hvem vil hjælp', for vi har travlt med at tænk' på biler/ Hus, skilsmissepapirer, svendegilder/ Friværdier og mangel på respekt, mens vi bli'r endnu rigere/
Det koster dyrt at gå i krig/ Men det dyreste er det liv du aldrig mer' vil få at se//
Omkvæd: Tiden går i ring/ Vi ser de samme ting/ Vi holder fast/ Og ta'r hinandens plads/ Vi løber efter ingenting/ Fanget af vores sind/ Tiden forgår//” Du kan læse hele teksten her.
Opgave: Tekstanalyse
”Velkommen hjem” blev udgivet i anledning af flagdagen for Danmarks udsendte; ifølge Suspekt og Shaka Loveless for at hylde og mindes de danske soldater, som har været udsendt på internationale missioner siden 1948.
Beskriv hvordan sangen gør det, og hvordan denne mon er blevet modtaget hos soldater, pårørende og politikere, der har haft ansvar for udsendelse af danske soldater.
4. Kulturmøder
- Hvorfor er danskerne så mærkelige? (artikel)
- Danskerne er lade for sig selv (artikel)
5. Nik & Jay: Alien – fra DR3-programmet Lågsus om danmarkshistorien6. Figur: Samfundsstrukturen 1970-2018