Forlaget Columbus

Krigens historie

Model til analyse af talmateriale

1. Problemstilling

Hvilken problemstilling er bestemmende for undersøgelsen af talmaterialet?

2. Analyse

  • a. Hvor og hvornår er talmaterialet fra?
  • b. Hvordan er tallene indsamlet?
  • c. Hvem har indsamlet dem, og hvem er de tiltænkt?
  • d. Hvad er deres formål?
  • e. I hvilken form fremtræder de? Er det rå data, en tabel, et diagram eller en graf?
  • f. Hvordan er talmaterialet geografisk afgrænset?
  • g. Hvordan er det tidsmæssigt afgrænset?
  • h. Hvilke informationer kan uddrages af materialet?

3. Svar

  • a. Hvor og hvornår er talmaterialet fra?
  • b. Hvordan er tallene indsamlet?
  • c. Hvem har indsamlet dem, og hvem er de tiltænkt?
  • d. Hvad er deres formål?
  • e. I hvilken form fremtræder de? Er det rå data, en tabel, et diagram eller en graf?
  • f. Hvordan er talmaterialet geografisk afgrænset?
  • g. Hvordan er det tidsmæssigt afgrænset?
  • h. Hvilke informationer kan uddrages af materialet?

Modellen er udarbejdet med udgangspunkt i Robert Rauh: Methodentrainer Geschichte, Cornelsen 2010, s. 88-89 og Anders Hassing og Christian Vollmond: Fra fortid til historie, Forlaget Columbus 2013, s. 108-109.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)