Model til analyse af talmateriale
1. Problemstilling
Hvilken problemstilling er bestemmende for undersøgelsen af talmaterialet?
2. Analyse
- a. Hvor og hvornår er talmaterialet fra?
- b. Hvordan er tallene indsamlet?
- c. Hvem har indsamlet dem, og hvem er de tiltænkt?
- d. Hvad er deres formål?
- e. I hvilken form fremtræder de? Er det rå data, en tabel, et diagram eller en graf?
- f. Hvordan er talmaterialet geografisk afgrænset?
- g. Hvordan er det tidsmæssigt afgrænset?
- h. Hvilke informationer kan uddrages af materialet?
3. Svar
- a. Hvor og hvornår er talmaterialet fra?
- b. Hvordan er tallene indsamlet?
- c. Hvem har indsamlet dem, og hvem er de tiltænkt?
- d. Hvad er deres formål?
- e. I hvilken form fremtræder de? Er det rå data, en tabel, et diagram eller en graf?
- f. Hvordan er talmaterialet geografisk afgrænset?
- g. Hvordan er det tidsmæssigt afgrænset?
- h. Hvilke informationer kan uddrages af materialet?
Modellen er udarbejdet med udgangspunkt i Robert Rauh: Methodentrainer Geschichte, Cornelsen 2010, s. 88-89 og Anders Hassing og Christian Vollmond: Fra fortid til historie, Forlaget Columbus 2013, s. 108-109.