Model til fremstillingsanalyse
1. Problemstilling
Hvilken problemstilling er bestemmende for undersøgelsen af fremstillingen?
2. Analyse
- a. Hvilken teksttype er der tale om?
- b. Hvem er afsenderen? Er afsenderen en faglig autoritet?
- c. Hvornår er teksten skrevet? Er det en ældre eller nyere fremstilling?
- d. Hvad er tekstens tema?
- e. Hvilken historisk kontekst danner baggrund for tekstens tema?
- f. Indeholder teksten bestemte påstande?
- g. Hvad er hovedelementerne i forklaringen på en historisk begivenhed eller et historisk forløb? Lægger teksten vægt på bestemte aktører eller strukturer? Er tilgangen idiografisk eller nomotetisk?
- h. Hvordan vægter teksten bestemte faktorer og årsagssammenhænge? Lægger forfatteren mest vægt på politiske, økonomiske og sociale, teknologiske eller kulturelle og religiøse forhold?
3. Svar
- a. Hvilket svar på problemstillingen kan teksten give?
- b. Er svaret overbevisende? Er det underbygget med henvisninger til pålideligt materiale. Hvilke kilder og andre fremstillinger bygger teksten på?
- c. Er teksten præget af bestemte ideologiske synspunkter?
- d. Er der udviklingstræk, konflikter eller begivenheder i forfatterens samtid, der har betydning for teksten?
- e. Er teksten samlet set relevant for besvarelsen af problemstillingen?
Modellen er udarbejdet med udgangspunkt i Robert Rauh: Methodentrainer Geschichte, Cornelsen 2010, s. 58-59 og Anders Hassing og Christian Vollmond: Fra fortid til historie, Columbus 2013, s. 39-44, 48, 141-142.