2.8 Topartisystemet i USA
Tjek-på-lektien
Hvordan kan man karakterisere det amerikanske partisystem?
Hvad er den strukturelle forklaring (valgmetoden) på systemet?
Hvad er den ideologiske forklaring på systemet?
Hvad hedder de to store partier?
Hvad er deres symboler?
Diskussions- og øvelsesopgaver
- Giv en kort historisk redegørelse for de to store amerikanske partiers historie og opståen. Diskuter, hvordan de to partier har "byttet roller" og hvorfor. I den forbindelse skal tekstboks 2.7 anvendes.
- Undersøg og sammenlign: Hvor ville de to store amerikanske partier ligge, hvis man sammenligner med danske forhold? Prøv at anbringe de danske partier "inden for rammerne" af hhv. Republikanerne og Demokraterne. Er der danske partier, man ikke kan placere eller nogen, der går "på tværs". Forklar hvorfor eller hvorfor ikke.
Arbejdsspørgsmål til afsnittene: De politiske partiers organisation og funktioner og hvilke ideologier repræsenterer de to partier
Tjek-på-lektien
Hvordan organiserer partierne sig?
Beskriv partistrukturen (brug figur 2.19)
Hvor ligger Demokraterne og Republikanerne på den traditionelle ”højre-venstre skala?”
Beskriv de fem hovedfunktioner et parti har
Lav en liste over hhv. liberale/demokratiske og konservative/republikanske grundværdier
Diskussions- og øvelsesopgaver
Hvad er fordelene og ulemperne ved hhv. En stram og en løst organiseret partistruktur? Diskuter om man evt. kunne kombinere de to principper. Undersøg hvordan de danske partier organiserer sig og sammenlign de meget forskellige måder, som partierne i Danmark og USA fungerer på.
- Diskuter i gruppen på hvilke måder man fortsat kan anbringe de to store amerikanske partier på en traditionel fordelingspolitiskskala, der går fra højre til venstre (begrund hvorfor), og beskriv derefter, hvordan denne måde at se på politik på, kommer til kort i dag. I den forbindelse skal I medtænke den værdipolitiske skala. I kan brugen figuren til at placere henholdsvis Demokraterne og Republikanerne. Det ville også være fint om I prøver, at indsætte de danske politiske partier i det samme politiske skillelinjekompas.

Her mangler indhold....!
- Diskuter: Hvad vil det sige, at kulturelle kerneværdier vejer tungere i USA end i store dele af Europa og hvordan kommer det til udtryk?
- Diskuter: Hvordan spiller et fænomen som stærke græsrodsbevægelser ind på partidannelsen, og hvordan kan disse forstås?
Arbejdsspørgsmål til afsnittene. – Polarisering i amerikansk politik, hinsides højre og venstre – en ny politisk typologi og Primærvalgkampen 2016 – nogle observationer
Tjek-på-lektien
Hvilke to farver symboliserer hhv. det republikanske og det demokratiske parti?
Hvordan ser PEW Research Centers opdeling af vælgerne ud? Lav en liste.
Hvor mange amerikanske vælgere definerer sig som "uafhængige"?
Hvor mange definerer sig som "moderate" hhv. "konservative"?
Hvilket parti er det mest populære?
Hvad er en "blue collar worker"?
Diskussions- og øvelsesopgaver - Kunne man forestille sig at en protestbevægelse som Teapartybevægelsen kunne slå an i Danmark? Diskuter i grupper om skabelsen af det nye, danske parti "Liberal Alliance" der har flere mærkesager til fælles med Teaparty-aktivisterne, bl.a. de fiskale - lavere skat, mindre stat og mere fokus på individet - er et udtryk for en stigende modstand mod velfærdsstaten i Danmark. - Teapartybevægelsen består ikke af en, national organisation men af mange forskellige, og de fleste af organisationerne er baseret i enkelte delstater. Undersøg nogle af dem, find forskelle mellem dem, og se om du kan finde flere. F.eks. Freedom Works: http://www.freedomworks.org/ Teaparty Express: http://www.teapartyexpress.org/ - Redegør for PEW Researchs nye amerikanske vælgertypologier og diskuter hvad der kan forklare fremkomsten af disse nye vælgergrupper. - Undersøge PEWs analyse af amerikanske vælgeres holdninger til, hvad der er de vigtigste politiske emner ved det forestående præsidentvalg i november http://www.people-press.org/2016/07/07/4-top-voting-issues-in-2016-election/ Undersøg og præsenter: Undersøg hvilke vælgergrupper, som stemte på henholdsvis Donald Trump, Hillary R. Clinton og Bernie Sanders ved de amerikanske primærvalg i foråret 2016. Brug her afsnittet omkring primærvalgkampen 2016 nogle observationer. Udarbejd et skema der kan giver jer et overblik over de forskellige grupper.
artikel der er relevant vedr. vælgere der stemte på Trump http://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/03/who-are-donald-trumps-supporters-really/471714/
artikel der er relevant vedr. vælgere der stemte på Hillary https://newrepublic.com/article/131762/hillary-voter
artikel der er relevant vedr. vælgere der stemte på Sanders https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/06/20/more-young-people-voted-for-bernie-sanders-than-trump-and-clinton-combined-by-a-lot/
Der findes rigtig mange forskellige artikler og undersøgelser, så det er let at finde yderligere materiale. Fx er denne hjemmeside (blog http://wearethe99percent.tumblr.com/ interessant fordi man både vil finde Trump og Sanders tilhængere blandt denne store grupper amerikanere)
Arbejdsspørgsmål til afsnittet: Amerikansk politik befinder sig fortsat i en spændetrøje (Gridlock)
Tjek-på-lektien
”Gridlock” betyder trafikprop eller spændetrøje. Hvordan kommer den politiske stilstand til udtryk i amerikansk politik?
Hvad er ”The Party of No”?
Hvor stor er opbakningen til Kongressens arbejde i befolkningen? Find eventuelt de nyeste målinger på nettet. www.realclearpolitics.com er her brugbar kigger efter approval ratings
Hvor stor er opbakningen til Præsidenten?
Diskussions- og øvelsesopgaver
- Undersøg figur 2.23 s. 93 og diskuter dernæst, hvilken betydning det har for det igangværende præsidentvalg, at mange amerikanere mener, at livet er blevet værre for dem over de senere år.
- Diskuter hvilke fordele og ulemper der har været for Republikanerne ved at blokere så meget som muligt af præsident Obamas politik? Diskuter om strategien har været en succes eller ej i lyset af det igangværende præsidentvalg. Har oppositionen i præsidentvalgkampaen (republikanerne) ”vundet eller tabt”? Inddrag de nyeste meningsmålinger i gruppens diskussion og fremlæg jeres overvejelser for resten af klassen.