Forlaget Columbus

KS-bogen

Islam

Lektion 2: Muhammeds betydning i islam (s. 101-104)
Spørgsmål til bogen:

  • Hvor og hvornår blev Muhammed født?
  • Hvad kendetegnede hans liv frem til 610?
  • Hvad skete der i år 610?
  • Hvad er det centrale indhold i Muhammeds åbenbaringer?
  • Hvad skete der i år 622?
  • Hvad er umma, og hvordan markerer umma et brud med samfundet?
  • Hvordan opfatter Muhammed oprindeligt de kristne og jøderne?
  • Hvordan markeres bruddet med jøderne?
  • Hvad skete der i 630?
  • Hvilken status havde Muhammed ved sin død?
  • Hvad er hadith? Og hvad handler hadith om?
  • Hvad betyder ”sunna” – og hvorfor er profetens sunna vigtig?

Forslag til øvelser:

  • Find en hjemmeside, der kan lave tidslinjer (fx www.tiki-toki.com) og lav en tidslinje over Muhammeds liv. Nøgleord: 570, 610, 622, 630, 632, Mekka, Medina, monoteisme og polyteisme, temaer i åbenbaringer, hijra, umma, bogens folk, hanif og Abraham, jøderne, status ved død
  • Lav en ordliste over ”de fede ord”, fx Monoteisme, polyteisme, umma, hanif, hadith, sunna, hijra osv.
  • Find hele teksten ”Profeten Muhammed påvirker hverdagen” (på religion.dk – se uddrag af teksten i bogen) og undersøg, hvordan profeten påvirker muslimens liv:
    - Hvordan var Muhammed som menneske?
    - Hvordan ser muslimerne på Muhammed?
    - Hvad siger koranen om Muhammeds betydning?
    - Hvilke dele af Muhammeds liv lærer en muslim om?
    - Giv eksempler på områder i muslimens liv, hvor Muhammed spiller en rolle
  • Find i Koranen tekststeder, der viser Muhammeds særlige status. Se fx sura 3,33, 4,59 eller 5,92.
  • På wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad) findes der, hvis man søger på Muhammad, adskillige billeder af ham. Undersøg om man må eller ikke må tegne profeten Muhammed i islam. Og overvej, hvordan billederne på wikipedia adskiller sig fra de Muhammed-tegninger, der blev trykt i Jyllandsposten i 2005.
  • Find et billede (eller filmklip, fx på YouTube) af den muslimske fredagsbøn. Hvordan kommer umma tanken til udtryk i bønnen?

Supplerende materiale:

”Hvorfor må man ikke tegne Muhammed” i Kristeligt Dagblad, 29/9 2007

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)