Islam
Lektion 2: Muhammeds betydning i islam (s. 101-104)
Spørgsmål til bogen:
- Hvor og hvornår blev Muhammed født?
- Hvad kendetegnede hans liv frem til 610?
- Hvad skete der i år 610?
- Hvad er det centrale indhold i Muhammeds åbenbaringer?
- Hvad skete der i år 622?
- Hvad er umma, og hvordan markerer umma et brud med samfundet?
- Hvordan opfatter Muhammed oprindeligt de kristne og jøderne?
- Hvordan markeres bruddet med jøderne?
- Hvad skete der i 630?
- Hvilken status havde Muhammed ved sin død?
- Hvad er hadith? Og hvad handler hadith om?
- Hvad betyder ”sunna” – og hvorfor er profetens sunna vigtig?
Forslag til øvelser:
- Find en hjemmeside, der kan lave tidslinjer (fx www.tiki-toki.com) og lav en tidslinje over Muhammeds liv. Nøgleord: 570, 610, 622, 630, 632, Mekka, Medina, monoteisme og polyteisme, temaer i åbenbaringer, hijra, umma, bogens folk, hanif og Abraham, jøderne, status ved død
- Lav en ordliste over ”de fede ord”, fx Monoteisme, polyteisme, umma, hanif, hadith, sunna, hijra osv.
- Find hele teksten ”Profeten Muhammed påvirker hverdagen” (på religion.dk – se uddrag af teksten i bogen) og undersøg, hvordan profeten påvirker muslimens liv:
- Hvordan var Muhammed som menneske?
- Hvordan ser muslimerne på Muhammed?
- Hvad siger koranen om Muhammeds betydning?
- Hvilke dele af Muhammeds liv lærer en muslim om?
- Giv eksempler på områder i muslimens liv, hvor Muhammed spiller en rolle - Find i Koranen tekststeder, der viser Muhammeds særlige status. Se fx sura 3,33, 4,59 eller 5,92.
- På wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad) findes der, hvis man søger på Muhammad, adskillige billeder af ham. Undersøg om man må eller ikke må tegne profeten Muhammed i islam. Og overvej, hvordan billederne på wikipedia adskiller sig fra de Muhammed-tegninger, der blev trykt i Jyllandsposten i 2005.
- Find et billede (eller filmklip, fx på YouTube) af den muslimske fredagsbøn. Hvordan kommer umma tanken til udtryk i bønnen?
Supplerende materiale:
”Hvorfor må man ikke tegne Muhammed” i Kristeligt Dagblad, 29/9 2007